Arcteryx Made in Canada (no more)

Detta snappade jag upp på ett forum för inte så längesedan. Det säger ju inte att kläderna är sämre för det, men visst försvinner lite av charmen med att kläderna ska vara 100% made in Canada. Och inte kan man ju säga att priserna rasat direkt. En ArcTeryx jacka går lös på dryga 5k (vilket är hutlöst). Fakta eller fiktion?

Läs själva (grundfrågan var om en Jacka som var köpt på E-bay kunde vara oäkta eftersom det stod Made in China på)

Ett av svaren:

Well. I just bought a 2008 Proshell Arcteryx Theta AR from a major outfitter store in NYC and I didn't realize until I got home that I paid $450 for a jacket that said MADE IN CHINA. Whiles I was under the impression that the brand was 100% made in Canada. I tried to return it at the store on the grounds that it was fake, but they assured me that it was a genuine jacket delivered from the Arcteryx Company. They gave me a direct number to call since no one at the store knew where Arcteryx mad etheir stuff. After the run around with phone calls an Arcteryx rep confirmed that they do make cheaper items like fanny packs and hats in China, but their premiere goretex Jackets and Backpacks are made in CANADA. However, it still didn't explain why my 2008 Jacket had MADE IN CHINA on it. After my own investigation I found out that as of 1/2008 ALL Arc'teryx items are MADE IN CHINA and will reflect so on the tags. However, this is not reflected on the still high price tags even though they now hire child workers for 10 cents per hour to stitch these $599 Jackets!
To answer your question; If you bought pre-2008 Arcteryx high end Jackets like the Alpha SV, and Beta/Theta AR lines, etc... the are strictly "Made in Canada" not China. If you bought the cheaper SL(3 layer) Jackets, they probably may have been made in China depending on the year (2006-2007 being the years those Jackets may have been made in china) according to the Arcteryx Rep. No one there seems to have 100% knowledge on the origins of where their items are made. But that is the best I can gather from their shady business folks.

Ännu mer intressanta upplysningar om ArcTeryx:
---------------------------
Their prices are not going to go down one iota; it is called corporate greed, farming out all production to a Communist nation with no concept of quality control in my opinion. Since Salomon bought out Arc’teryx, Salomon's parent company is Adidas the largest sporting good company in the world just thought you would like to know that fellow gearfreaks, their designs have in my opinion have been simplified to cuts production costs which gives less comfortable articulated apparel. I find that they are straying from their original core philosophy. Yes Arc’teryx is still the innovator and makes improvements, but there are some design elements that have been eliminated that were far superior, that may be do to different designers that don’t have a clue
---------------------------------------
I just about a fall 08 proshell Arc'teryx Theta AR jacket at REI. All 08 products will be made in china from now on =(. So anything you see with proshell is china made...and the older goretex xcr is still made in canada

go to REI and buy the xcr 07 models since they are on clearance for $310 from $450...yes it's an older model..but its the last model that was made in canada...

i compared the 08 and 07 model, and the quality still seems to be excellent evn though its in china...and the proshell goretex is supposed to be much better and lighter than the XCR
---------------------------------------

/ Richard
 
Senast ändrad:
Jo lite trist är det väl på sätt och vis.
Intressant om de ska behålla hela sitt komplex de har (haft iaf?) i Kanada. Vill minnas att det är väldigt stort då all utveckling och produktion ligger samgrupperat. Om någon har tillgång till brochyren med hela Arc'teryx historia så står det hur stort det är där. Vill minnas att denna brochyr kom ut mot slutet av 2006 och var ganska rolig läsning. Nån som känner någon på svenska Arc'teryxagenturen som har lite inside info?
 
undran över andra tillverkare och försäljare också...

Var ute efter en ny sovsäck som skulle klara ner mot -10 som extrem (fjällen under sommaren).
Marmot var ett klart alternativ då jag tidigare har bra erfarenheter av deras prylar. Men när försäljaren säger att säckarna visserligen sys i Kina men stoppas i Canada. Detta för att de ska få rätt dunkvalite och rätt vikt av dun, för som hon säger, i Kina stjäl arbetarna runt 100 g per säck annars eller stoppar i lägre kvalite än det ska vara och säljer resten...

Då tänkte jag vad f*n hon snackar om, är det bara försäljning eller skitsnack?
Vad säger att dte inte är rena kina säckar med hundhår och tänder i som hon kränger? Bara för att öka affärens marginaler... Detta gjorde att det inte blev någon ny säck. Men min "antika" haglöfs outback zero i syntet klarade denna semester i regn och väta med bravur (liksom de senaste 6-7 åren varit den mellan gotland och treriksröset...)
 
Fast frågan är hur länge man kan värja sig. Precis som några skriver i det andra forumet så flyttar ju all produktion av kläder till Kina, och nu börjar Kina flytta sin produktion till Bangladesh.

Jag sitter på en Marmot-säck som jag köpte förra året och den är säkert sydd i Kina. Den väger exakt så mycket som det står i katalogen så jag får hoppas att det inte ligger lite Kinesiskt bly i ;)

Jag tror att det där med bristen på kvalité är en stämpel som inte lever kvar längre, i varje fall inte när det gäller Kina-producerat. Iofs. så köpte frugan ett par Gore-Tex Adidas som pajade efter ett par veckor, men men... Om det är brist på kvalité är det nog Made In Bangladesh man ska passa sig för.

Det som stör mig är när ett företag profilerar sig stenhårt på att vara lokalproducerat och så visar det sig att när det finns fetare vinster att göra så skiter man i sin profil och "prostituerar" sig. Hur är det med Fjällräven? Syr det sina grejer i Sverige eller är det Kineser där med?
 
Arcteryx är finskt

Eftersom nationalitet är viktigt för er kan jag kanske trösta med att Arcteryx (och Salomon) sedan några år inte av Adidas utan av finska Amer som även äger Suunto och Atomic.

Sen kan man ju fråga sig om en kines i kanada eller en kines i kina är bäst på att sy tröjor. :)

Hur är det med Fjällräven? Syr det sina grejer i Sverige eller är det Kineser där med?

Någon teko-industri att tala om har väl inte Sverige haft sen 70-talet? Men det finns väl några märken som i alla fall tillverkar delar av sitt sortiment i Sverige, så vitt jag vet. Woolpower, Light my Fire, Optimus, Trangia, Sacci, Lundhags?
 
Senast ändrad:
Att Arc'teryx flyttat sin verksamhet var ingen nyhet på långa vägar. Nu har jag bott i omgångar i Canada och kanske därför varit färgad av den debatten.

Fortfarande extremt bra prylar, jag menar Nike och övrig sportutrustning håller fortfarande skyhöga priser trotts att de flyttar sin verksamhet där plånboken förblir tung och tjock!

Det var väl rätt länge sedan de slutade profilera sig som "Made in Canda"...det läste jag för några år sedan att delar av deras verksamhet låg utomlands.
 
Någon teko-industri att tala om har väl inte Sverige haft sen 70-talet? Men det finns väl några märken som i alla fall tillverkar delar av sitt sortiment i Sverige, så vitt jag vet. Woolpower, Light my Fire, Optimus, Trangia, Sacci, Lundhags?

Det blir till att köra ull på överkroppen och Lundhags på fötterna då. Synd bara att en urbankad trangia inte faller under fjäderlätta prylar annars kunde man ju snickrat ihop nån regn-rustning av Trangia-köket ;)
 
Att Arc'teryx flyttat sin verksamhet var ingen nyhet på långa vägar. Nu har jag bott i omgångar i Canada och kanske därför varit färgad av den debatten.

Fortfarande extremt bra prylar, jag menar Nike och övrig sportutrustning håller fortfarande skyhöga priser trotts att de flyttar sin verksamhet där plånboken förblir tung och tjock!

Det var väl rätt länge sedan de slutade profilera sig som "Made in Canda"...det läste jag för några år sedan att delar av deras verksamhet låg utomlands.

Påstod aldrig att prylarna var dåliga, inte heller att det var en nyhet. Eftersom jag aldrig ha varit bosatt, eller ens varit i Canada så har jag ju inte haft förmånen att hänga med i någon debatt. För mig var det en överaskning, om en av ganska små mått mätt. Jag tyckte ändå det var intressant att dela med mig av detta, och det verkar ju som fler inte var helt med det klara att ArcTeryc flyttat en del av sin verksamhet.

Jag kommer givetvis att fortsätta köpa ArcTeryx, men det blir på e-bay för halva priset...
 
Jag tror inte heller att det måste vara dåligt att det mesta produceras i Kina. Klart att det blir billigare för tillverkaren och eftersom det har blivit så att det mesta produceras där borta så blir väl alla mer eller mindre tvingade till det.

Det går knappast att konkurrera prismässigt om man skulle producera det i ex. Sverige.

Men finns fler och fler företag lägger sin produktion i ex. Estland (Hillerberg) och det kanske är bättre??? Fast vem är egentligen bäst på att sy?? En Kines, en Svensk, en Estlänning eller?? Själv tror jag nog inte det spelar så stor roll. Bara företaget har en bra koll på sin produktion och arbetsförhållanden i sin fabrik.

Lundhags har också lagt sin produktion utomlands. I Portugal tror jag.
 
och faktum är att kvaliteten inte nödvändigtvis måste vara låg bara för att grejorna kommer från Kina........finns rätt mycket grejor som tillverkas där borta just för att säkra kvaliteten:)

men rent generellt så...ja vi vet ju alla:
 
Påstod aldrig att prylarna var dåliga, inte heller att det var en nyhet. Eftersom jag aldrig ha varit bosatt, eller ens varit i Canada så har jag ju inte haft förmånen att hänga med i någon debatt. För mig var det en överaskning, om en av ganska små mått mätt. Jag tyckte ändå det var intressant att dela med mig av detta, och det verkar ju som fler inte var helt med det klara att ArcTeryc flyttat en del av sin verksamhet.

Jag kommer givetvis att fortsätta köpa ArcTeryx, men det blir på e-bay för halva priset...

Svarar lite sent, ber om ursäkt om jag verkade lite dryg det var inte min mening.

Har fortfarande inte köpt mer än något enstaka från Arc'teryx i Sverige - då på rea! Som sagt, det är MYCKET billigare i nordamerika!
 
Resonemanget med att det inte går att klara konkurrensen med exv. svensk produktion när konkurrenterna tillverkar i Kina håller ju inte om inte konsumentpriserna sänks med sänkta produktionskostnader.
Däremot kan man inte "konkurrera marginalmässigt", men det faller väl under corporate greed...

Tyvärr är det väl så att man tar en del av de sänkta produktionskostnaderna och satsar detta på marknadsföring, varvid vi glatt köper fina dyra märken och glatt hävdar att man får vad man betalar för. Ofta får man väl fin reklam för ett högt produktpris. Personligen vill jag inte betala så mycket för högkvalitativ marknadsföring.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...