SteriPEN... Funkar detta tro?

den här metoden med plastflkaskor (glasflaskor filtrerar ju bort en hel del uv-ljus) har jag fått förklarat för mig av en professor från smittskyddsinstitutet. Verkade som att han rekommenderade den varmt, efter en del tester de gjort. Detta var i en kurs i "katastrofmedicin" ämnad för biståndsarbetare. Eventuellt har jag nån litteratur på detta nånstans, men det mesta är redan sagt i tråden. Obs igen på att man ju bara blir av med organiska otrevligheter, inte kemiska.

Red: Jag menar alltså tekniken med vatten som ligger i solljus, inte steripen.
 
Senast ändrad:
Jag jobbade på ett epedemisjukhus för si så där 20 år sedan. Där använde vi UV-ljus i rumsslussarna för att hindra att bakterier/virus spreds via kläder mm. Mycket effektivt.
 
En bekant

till mig har sålt den här pennan i Sverige. Han påstod att den var rätt mycket använd i t ex Australien om jag minns rätt. Vilka tester som gjorts vet jag inte men principen fungerar säkert. Observera dock att grumligt vatten måste filtreras också.

Thure
 
Jag tillbringade en vecka i regnskogen i Laos tillsammans med en amerikan som hade med sig en Steripen, vi tog vatten från bäckar och sjöar, rörde om i muggen med pennan och drack. Funkade hur bra som helst, ingen magsjuka eller illamående. Otroligt smidig, rekommenderas!
 
Jag var ute en vecka i skogen, tog vatten från bäckar och sjöar. Hade en gran-pinne och rörde om i vattnet med, funkade hur bra som helst, ingen magsjuka eller illamående. Och mycket billigare är SteriPen.
 
He he. Jag har heller aldrig fått problem varken med magsjuka eller annat bara genom att dricka vatten i naturen. Fast det kanske bara kan tillskrivas slumpen. Fast man får tänka till lite innan man sörplar i sig vattnet.
 
Solvatten fungerar utmärkt där man har solljus, ME och Sun-belt samt i CA har jag brukat det.
Härhemma fungerar granpinnen utmärkt........mycket beror på ursprungsvattnets kvalitet.
MSR WaterWorks fungerar oxså....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norr SteriPEN Utrustning allmänt 0
Norr SteriPEN Utrustning allmänt 0
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
veni Lägerskor som funkar även vid vadning och simning Utrustning allmänt 63
Still Alive När funkar solceller? Utrustning allmänt 25
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
CptChernobyl Solcell + Kamera på fjället, funkar det? Utrustning allmänt 21
Mangee Funkar dem här kängorna? Utrustning allmänt 18
P.D Funkar inte gasol på vintern ? Utrustning allmänt 34
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
bodilnylander Hur funkar fräutrustning från Villmark? Utrustning allmänt 3
ollefisk Handvärmare: hur funkar den??? Utrustning allmänt 4
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
JohnnyL Missa inte detta erbjudande....... Utrustning allmänt 22
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
TROY GARNER Vad kan detta ha använts till 2? Utrustning allmänt 16
tua.granholm Vad kan detta ha använts till? Utrustning allmänt 7
nikbar73 Vad är detta? Utrustning allmänt 15
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
greendanger Vad är detta??? Utrustning allmänt 11
MotLut Är detta sant? Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.