Underleverantörer till flera märken

Det har diskuterats en hel del angående kända respektive lågprismärken här på
Utsidan. Det har även nämnts i trådarna även om det inte alltid rört sig om
Uteprylar att det tex packats motorolja. På en förpackning var det Opel original och
den andra Biltema. Samma produkt men olika priser.
Nu skulle jag vilja ha lite tips eller en diskussion om olika märken men samma produkt
eller som kan tänkas vara det.

Idag var jag tex och tittade på Clas Ohlsons Asaklitt termosar som var slående lik min Primus
termos till utseende och framförallt "tryckkorken" som hade samma färg och med samma
open/close text.

Ett annat exempel från denna sida.
http://www.friluftsvaror.se/varor/skor.htm

Vandrarstövel Visent

Storlek 38-47. Samma tillverkare, läst, material, som Sveriges mest kända profilmärke. Vårt pris endast 1/3 av detta. Stålgelänk, filtfodrad. (Finns endast i storlek: 45,46,47)

395:-


/Ringblom
 
Inga tips men många funderingar!

Läste din nystartade tråd i går.Jag tänkte att detta var en bra fråga och nog har jag sett exempel på dyligt, tex ett liggunderlag på Stadium som tydligen skulle vara samma som något annat (har glömt).
I en annan tråd såg jag att värmetröja m/90 var samma som ullfroté dock med viss färg o prisskillnad.

Följer med spänning fortsättningen på tråden.
 
I en annan tråd såg jag att värmetröja m/90 var samma som ullfroté dock med viss färg o prisskillnad.
Det beror på att Ullfroté (Konsums gamla klädfabrik Vinetta i Östersund) tillverkar M/90 åt försvaret på samma sett som att Arbesko gjorde M90 kängan. Då är det vanligt att man även säljer de som civila utan kronmärkning.
 
Det beror på att Ullfroté (Konsums gamla klädfabrik Vinetta i Östersund) tillverkar M/90 åt försvaret på samma sett som att Arbesko gjorde M90 kängan. Då är det vanligt att man även säljer de som civila utan kronmärkning.

var det inte sådana förslag trådskaparen ville ha?!??! Även om det var ganska vanliga eller logiska/ekonomiska varianter.
 
var det inte sådana förslag trådskaparen ville ha?!??! Även om det var ganska vanliga eller logiska/ekonomiska varianter.

Jag fick intrycket att trådskaparen var ute efter att samma produkt säljs med olika civila märken dvs tex att en termos tillverkas i asien och köps in av olika företag som sätter sitt märke på den. Har fått för mig att tex cykelramar ofta tillverkas i samma fabrik till olika märken och att det många gånger kan vara exakt samma ramar till olika cykelmärken. Kanske främst billigare märken. Att de görs i samma fabrik behöver ju dock inte i sig innebära att två produkter är jämförbara.

Jag kommer för ögonblicket inte på något bra exempel...

/Ala
 
Senast ändrad:
Ofta är det väl just produkter som skiljer sig stort från sortimentet i övrigt i ett företag.

Ett exempel är Primus termosar, som dom ju inte tillverkade själv utan bara köper in, inget särskillt där dvs och väldigt troligt så kommer många termosar från olika märken från samma fabrik och löpande band.
Eller Optimus kåsa som också är en färdig produkt som bara man valt färg på och köpt in..

Eller Brunton i Usa som var distrubutör av optimus kök i usa, som såldes under eget namn..

Sen tvekar jag om exempelvis hilleberg verkligen har utvecklat sin kerlon-väv själva och hur vitt den skiljer sig från andra på marknaden.
Eller Helsports egennamns-tältbågar, de har dom knappast gjort själva..

Och sen finns det väl "en del" nästan rena kopior på prylmarknaden då stora företag kan köra över mindre i patent-tvister.
 
Kul att tråden kom igång till slut.
En av de större anledningarna till att jag ville
få tips och tankar är den ekonomiska aspekten.

Om nu Asaklitt och Primus termosar är samma produkt
varför då betala mer pengar för Primus bara för att det är
ett mer erkänt märke.

Kom gärna med fler tankar och idéer.

/Ringblom
 
Termosar skiljer sig väl inte överhunudtaget från märke till märke? Jag har tre olika ståltermosar, alla olika 'märken', den enda som skiljer sig är just Thermos termosen, då den har en annorlunda kork. Alla håller temperaturen ungefär lika bra, enda skillnaden är att det blir mindre spill med thermos, jämfört med noname varianterna. Det är ju bara en dubbel stålflaska med vakuum mellan skikten. Thermosmodellen tappade lacken först för övrigt.

Min teori är att majoriteten av noname produkter skiljer sig mindre mellan varandra än märkesprylar, då märkena vill profilera sig. Men de kan ju fortfarande tillverkas i samma fabrik. Jämför biltemas fultrangia med COs t.ex. Eller alla billiga skityxor, de verkar vara gjorda i samma fabriker.
 
Utvecklingen rullar på...

Så länge det är billigare att lägga en order istf att producera själva kommer det alltid att dyka upp lågpris-alternativ ca 10 år senare när patenten upphör.Maskinerna är ju redan inställda.


peter
 
Det som kan skilja mellan märkesvaran och noname-kopian (från samma löpande band) är ju faktiskt kvalitetskontrollen (och i vissa fall garantier).
Det är avsevärt billigare att rafsa ned allt som komer från bandet i lådor och sälja, än att kontrollera vare enhet ordentligt och kassera de som ev inte håller måttet.

Nu är det ju inte säkert att märkesprodukten verkligen är noggrannare på kvalitetsgranskning, men om dom är det så blir det direkt dyrare. (Och man kan ju förmoda att de iallafall är lite nogrannare. De har ju investerat en massa pengar i att bli ett "finmärke" och det skulle kosta en hel del om de fick dåligt rykte.

Köper du nonamekopior så får du så att säga alltid göra kvalitetskontrollen själv. Ofta en bra affär. Ibland inte...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 389
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6
apfaktor Solcellspanel...som FÅR skickas till sverige... Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.