Ju tyngre desto bättre!!!

Var turen i Skarvheimen en vinter- eller hösttur?

För min del är bältet på Vapor Trail fullt tillräckligt,
men ryggplattan! Men det är väl problem bara för mig som inte styrketränar
och därför inte har så vältränade muskler i nacke, axlar och rygg (jag kör ju bara McKenzie).

Tala om vad din kostar så säljer jag min billigare. Eller kanske jag använder den på ngn 3-4-dagars låglandsvandring i vår! Låt vara att jag tidvis bär vatten och en skitspade och kanske en bok till förströelse, men den bördan klarar den nog.

Hösttur. Mellan -1 o -3 på nätterna (över 1000 meter över havet).

Förstår inte vad du vill med ryggan. Du är inte intresserad antar jag? Men du är inte heller nöjd?
 
Haha

Kunde nog aldrig tänka mig att det skulle bli så många inlägg på ett dygn. Kul att läsa att det finns fler som tycker som jag. Kul att läsa alla andras åsikter också, de flesta i alla fall. Vad är den blå boken? Och vad är en vanlig användare? Har å andra sidan aldrig blivit anklagad för att vara vanlig.


Sen menar jag ju inte att det absolut bästa att slänga i pulkan är militärens absolut-tyngst-på-marknaden-tält. Även om de vedeldade tälten är riktigt nice att sova i på vinterfjäll. Men de har ju bandvagnar att flytta saker med!
Nepp jag vill ha något som håller emot vindarna så att jag slipper skicka ut mina polare att gräva fram tältet mitt i natten. :p


Men de som hade lättviktsgoretexbyxor på senaste turen fick känna av den isande känslan av snöslask som trycktes igenom byxorna i den hårda vinden. Däribland jag. Lyckades fixa till det västa med stighudsvax och gaffa tejp.


Gaskök på vinterfjäll?!
Tar hellre med mig trangia t-sprit isf. Men det lär bli att vänta på middagen.
Bensin eller fotogen är ett måste enligt min mening.


Tomas jag ser fram emot det fjälltältet 
Gro, jag har inga giftasplaner för tillfället, så det blir nock till att bära din egen packning… Men haka på nästa tur så ska jag fundera på det :p
Filip det ska bli kul att testa ditt tält i Drottningholm
 
Lätt och läckert

Gaskök på vinterfjäll?!
Tar hellre med mig trangia t-sprit isf. Men det lär bli att vänta på middagen.
Oj, är det jag som har blivit missförstådd igen? Nej under nollan och på låg höjd är gaskök inge bra. Optimus Hiker, tyngst och bäst!
Lättviktsgoretex som läcker, nu igen? Jag har aldrig testat lättviktsgoretex och ska aldrig göra det. Verkar som att allt sånt börjar läcka efter ett tag. Undrar hur länge tillverkarna ska fortsätta sälja sån skit? Jag menar, Arcteryx tyngsta jacka som jag har väger 550 g. Haglöfs erkännt läckande LIM Jacket väger 250g. Visst, den är billigare, men den läcker efter ett kort tag och vad spelar egentligen 300g för roll om man får välja mellan något som håller i 10 år eller 1? Då kan man ju lika gärna köpa en regnjacka för ännu mindre pengar.
 
Tja

Ja det ska helt klart bli kul med drottningholm. Undrar vapass griniga de är på tält där. Kanskekan jämföra med stf:s stugvärdar och alla regler de har.

/Filip
 
vad spelar egentligen 300g för roll om man får välja mellan något som håller i 10 år eller 1? Då kan man ju lika gärna köpa en regnjacka för ännu mindre pengar.

Nej, när det gäller regnplagg är det ju inte direkt förnuftsbaserat att köpa grejer som kostar 5000 spänn när man kan få lika bra grejer för en femhundring.

Men det där med att bara lätta jackor läcker är ju en förenkling. Har folk plötsligt glömt alla diskussioner om läckande, normal- och tungviktiga, jackor som har förts här på forumet under åren? Jag är väl inte den enda som har ägt två rejäla Gore-tex jackor på 800 gram som har börjat släppa in vatten efter två–tre säsonger? Mina Paclite-brallor håller dock fortfarande fint, men dem har jag ju bara använt som regnbrallor.
 
Har man lite koll på utrustning så är det bara att inse att tyngre utrustning är bättre, stabilare och håller för större påfrestningar. När man gör tyngre utrustningen finns det möjlighet att göra bättre förstärkningar och ha större marginaler i materialet. Men nackdelen är som sagt att vikten ökar och det blir jobbigare att ta det med sig. Har man bil, båt eller stannar på samma plats så är vikten inte så stor betydelse men vid vandring så är det destu större.

Att sickta in sig på att köra helt UL känns ganska korkat men att därimot gå igenom sin packning och bara ta med sig det som behövs känns som en vettig sak. Jag har ganska mycket frilufsgrejor som skulle vara bra att ha vid en vandring men det mesta lämnar jag hemma om jag skulle göra en vandring. Det man får utgå ifrån är vad man har till godo och vad man behöver och därefter göra en sund packning.

/Stellan
 
Men det där med att bara lätta jackor läcker är ju en förenkling. Har folk plötsligt glömt alla diskussioner om läckande, normal- och tungviktiga, jackor som har förts här på forumet under åren? Jag är väl inte den enda som har ägt två rejäla Gore-tex jackor på 800 gram som har börjat släppa in vatten efter två–tre säsonger? Mina Paclite-brallor håller dock fortfarande fint, men dem har jag ju bara använt som regnbrallor.

Du har helt rätt! Tunga grejor kan också börja läcka, se bara på Klättermusens pansarjackor, tyget är så tjockt och styvt att dom självdestruerar. Lagom är bäst, det svåra är bara att veta det i affären. Man vill liksom hitta guldkornen, som dina Paclitebyxor, men det är dyrt att leta. Chansen att pacliteprylar inte håller är ju ganska stor.

P.S. Nå, fram med det, vilken modell är det? D.S.
 
Lättvikt?
9 upplevelsen blir mycket större. Det skall kännas att man är på fjället. Dessutom är det rätt kul att åka om alla lättviktare
!

Ja, det skall kännas att man är på fjället! Det är mitt främsta skäl till att jag föredrar lättvikt.
Jag tycker nämligen inte att trötthet och onda ryggar är något som är sådär apriori förknippat
med fjäll - snarare förknippat med vår konstruerade bild av fjällen som något som skall besegras.

Vad jag vill känna är vinden, dofterna, ljudet om natten, svalkan från isande jokkar,
norrskenet och smaken av nyplockade lingon.

Och det gör jag genom att inte stänga ute naturen för att ligga i egna odörer innanför dubbla dukar,
inte sluta in fötterna i unkna kängor, utan låta dem långsamt vänja sig vid sin omgivning, inte förstöra nattens nyanser med kadmiumdrivna maglitar, utan ha tålamod att vänta på att ögonen skall förmå att utskilja dem,
och inte inte släpa på konjak, bearnaisesås och gelegodis, för att istället ägna sinnena åt att ta till sig allt som finns omkring mig.

- Erik
 
Du har helt rätt! Tunga grejor kan också börja läcka, se bara på Klättermusens pansarjackor, tyget är så tjockt och styvt att dom självdestruerar. Lagom är bäst, det svåra är bara att veta det i affären. Man vill liksom hitta guldkornen, som dina Paclitebyxor, men det är dyrt att leta. Chansen att pacliteprylar inte håller är ju ganska stor.

P.S. Nå, fram med det, vilken modell är det? D.S.

Brallorna är första generationens Paclitebrallor från Tierra. Men jag tror kanske inte att det handlar om att det är en lysande konstruktion, utan om att jag har använt mina regnbrallor just som regnbrallor, medan jag har använt mina Gore-tex-jackor till precis allting. Det tålde de tydligen inte, och den värsta fienden är antagligen vardagsslitaget. Numera tycker jag att regnkläder ska användas som regnkläder. :)

Så om man ska skaffa sig en skogsarbetarjacka är Paclite eller liknande tunna regnplagg inget bra val. Men om man ska skaffa sig en regnjacka för vandring är det ett bra val (om man får dem billigt :))
 
e inte släpa på konjak, bearnaisesås och gelegodis, för att istället ägna sinnena åt att ta till sig allt som finns omkring mig.

Menar du att du inte bär med dig mat? Det låter som drygt att gräva rötter och fiska hela dagarna.

Vilken härlig diskussion. Trådskaparen talar om vad hon vill ha i sin pulka, andra förknippar fjället med högsommar och snackar om att inte ha kängor på sig. Själv brukar jag gå barfota iförd endast shorts. Jag kommer så nära naturen. Visserligen gör jag det mitt i sommaren ute på gräsmattan, men det spelar väl ingen roll.
 
Martin Fjäderlätt;326690 sa:
Numera tycker jag att regnkläder ska användas som regnkläder. :)

Mina nya regnbrallor är från Patagonia. Dom är så tunna att jag knappt vågar ha dom som regnbrallor, men jäklar va lätta dom är! :) I min tidiga ungdom gick jag i fjällen och skogen utan att ens ha regnbrallor med, är det UL?
 
Menar du att du inte bär med dig mat? Det låter som drygt att gräva rötter och fiska hela dagarna.

Vilken härlig diskussion. Trådskaparen talar om vad hon vill ha i sin pulka, andra förknippar fjället med högsommar och snackar om att inte ha kängor på sig. Själv brukar jag gå barfota iförd endast shorts. Jag kommer så nära naturen. Visserligen gör jag det mitt i sommaren ute på gräsmattan, men det spelar väl ingen roll.

Vill du inte förstå som kommer du inte att förstå.

- Erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.