Ju tyngre desto bättre!!!

öringen;326602 sa:
Skriv en artikel om erfarenheterna ( inte bara att "det funkade inte") kring den turen vetja ;)

Det handlar inte om att det inte funkar. Det handlar mer om att jag vet att det hade kunnat bli mycket trevligare med mer (tyngre) packning. Vissa kanske kan få en god natts sömn om de sover i kläderna, för mig gick det inte, inte ens sista natten (fjärde på rad) sov jag mer än 3 timmar. Och det s.k. köket var löjeväckande, saknade mitt trangia!
 
Senast ändrad:
Wikinggirl – jag åtar mig att gratis svetsa ihop ett fjälltält till dig! ;)

Jag hade en devis under mina år i fjällen: ”Man måste vara rejält packad för att gå i fjällen!”

Thomas
 
När jag var ung fick jag en lätt, fin-fin sovsäck som var stoppad med skumplast att pröva, den var tänkt som yttersäck till FMs Caravan dun vinter och som sommarsäck solo, vi skulle sova i bivack = regnskydd, sommartid. Liggunderlaget hette renskinn och några sportiga typer hade byggplast.
1a natten var torr och mild, alla var jättenöjda, andra natten gick en rejäl åskfront över oss och de lätta diskunderläggsfodrade sovsäckarna blev hur blöta som helst. En av grabbarna som hade en rejäl bit byggplast med sig samlade in vattnet i sovsäcken och vägde det med en optimistikt medförd fiskevåg ABU, 10,2 kg! Rapporten var inte nådig och hela den efterföljande dagen ägnades åt torkövningar med varierande framgång mellan övningarna. Till kvällen var det fler än en som sov i sopsäck istället för våt skumsovsäck.
Häromdagen på ett loppis såg jag en i ny påse med prislapp (37,50) på. Skumgummit överlevde inte en en litet nyp, det smulade, äntligen!
Noterar att trädstarterskan lyckats i sitt uppsåt, många skriver och tycker. Håller med om att erfarenheter är roligare att läsa om.
//J
 
Jovisst ni är två personer, men varför då lägga så mkt krut på prylspan, det måste ju också ta tid och skriva? Eller saxar ni bara direkt från nyhetsbrev?

Att skriva artiklar kan göras när man får nån timme över varje vardagskväll. Att ge sig ut på en vandring när man får en timme fritid över är lite svårt. Tyvärr går de där enstaka timmarna man får loss här och där inte att samla ihop till en lång sammanhängande ledighet.
 
Det handlar inte om att det inte funkar. Det handlar mer om att jag vet att det hade kunnat bli mycket trevligare med mer (tyngre) packning.

Jag förstår inte ritkigt varför du blandar ihop undermålig utrustning med lätt utrustning?

Men du menar alltså att om du hade haft BÄTTRE utrustning som vägde lika lite så hade turen fortfarande varit dålig?

Jag förstår heller inte varför du verkar tro att vi som packar lätt är självplågare. Jag har aldrig haft så sköna utevistelser som när jag började packa lätt. Förr knäade jag under tung packning och orkade inte med särskilt mycket. Efter en dags vandring stupade jag direkt i sovsäcken. Medans de andra satt runt lägerelden och myste så låg jag och sov för att orka med nästa dags vandring. Efter en veckas vandring tog det flera veckor innan jag var återställd.

Numera sover jag precis lika skönt som med tung packning, lagar maten lika smidigt som med tung packning osv. Och efter en veckas vandring är jag i lika bra skick som när jag började, jag skulle kunna vandra på hur länge som helst om det nu inte vore för att maten måste släpas med.
 
En anledning till att utrustning och plagg kan göras lätta är att diverse förstärkningar utesluts. Ett plagg med förstärkningar på utsatta ställen är mer tåligt än ett plagg utan sådana förstärkningar, annat lika. Det behövs inte så mycket förstärkningar för någon som vandrar i öppen fjällterräng, dvs. mot mekaniskt slitage från omgivningen. Men fickor, axlar och midja, där ryggans remmar sliter räcker för att ganska snabbt ge slitage på ett plagg med tunt lätt tyg utan förstärkningar.

I somras använde jag först under tre veckor i juli en lätt jacka i Pertex från brittiska Arktis. Använde den då och då under vandring och läger. Såg helt ok ut när jag kom hem. Sedan blev det två veckor i slutet av augusti, och då fick jag använda jackan frekvent. Mycket vind och nederbörd. Så här såg ficka och midja ut när jag kom hem:

2e06fb63002a8401d5c6ff426cd179e9.jpg


b7fa313b40cc113be7ef33de676b0664.jpg


Bra jacka i övrigt, så nu har jag lämnat jackan till skräddaren, tillsammans med en bit tåligt slitstarkt tyg. Längs midjan sys två cm tyg runt om dragsnodden. Fickorna förstärks de också. Axlarna får sitt i förebyggande syfte. Efter det har jag en 400-gramsjacka med regntätt "andas"-membran med huva, fickor, förslutningar, som tål att vandras med.

Min gamla TNF Cloud Peak från slutet av 90-talet, 800 gram, i grovt Taslantyg, har inte ett märke i sig, inte en söm har gått upp, ingenting. Den jackan har jag använt mycket under många och långa vandringar. För de flesta torde det dock för det mesta räcka om jackan är punktvis förstärkt på utsatta ställen, och inte över hela jackan. Men förstärkt bör den vara om den är gjord i lätt tunt tyg, tycker jag. När man väl hittar en jacka man tycker är bra i övrigt är det inget vidare att behöva skrota den efter en säsong. Alternativet är att förstärka den själv.

En verkligt lätt typ anorak från amerikanska Cabelas, 170 gram, vattentät och med deras "Dry-Plus" "andas"-material, som jag bara använt litegrann har redan som en reva på några cm, eller spräckt tyg på några cm i tyget. Har inte gjort något särskilt med den. Paddlat lite, gått några km med rygga. Det tyget är för tunt för en vandringsjacka, inget att hålla på med och förstärka den jackan. Blir en lapp över hela jackan. Men smidig att ha i fickan om man bara behöver något för ett snabbt skydd från regn under promenader.

Förstärkningar punktvis där det slits ökar jackans vikt litegrann, men mycket behövs inte, och tåligheten ökar markant.."Lättplagg" och "lättutrustning" mår många gånger bra av att stärkas upp lite.

Raskesven
 
Jovisst ni är två personer, men varför då lägga så mkt krut på prylspan, det måste ju också ta tid och skriva? Eller saxar ni bara direkt från nyhetsbrev?

Prylspan handlar mest om att veta var man ska leta. Det tar ungefär lika lång tid att leta som att skriva, och kan oftast göras framför datorn där man ändå sitter (några nyhetsbrev eller pressmeddelanden har vi inte fått ännu). Ska man genomföra turer och tester råder helt andra förhållanden mellan att genomföra och att skriva. Men det kommer som sagt mer sånt.

Men jag var inte bara sarkastisk när jag frågade om du hade nån artikel på lager. Varför inte skriva en artikel om din misslyckade tur? Vi publicerar bums.

Och varför sträcker sig arkivet då tillbaka till januari 2007?

För att finta tekniken så att den sorterar innehållet rätt.
 
Har upplevt orkanvind både sommar och vinter

öringen;326537 sa:
Spelar det nån roll om det är en hemsydd tarp eller ett 8 000 kronors expedtionstält om det ändå kollapsar?

Ja mitt självstagande tält var förmodligen tyngre än det keron 4 som vek ned sig i vinden. Men i och med att jag valt ett tält med fler och korsade bågar, som därmed är stadigare, stod det fortfarande upp(mountain hardwear trango 2). I det läget kändes det värt extravikten.
Vad jag nu tänker som förbättring är att man kan göra ett tält liknande HB saivo, men med stormmattor och något större absider. Så att man får hyfsat stora absider vintertid och ytterligare vindstabilitet. Jag vill ha saivos modell för korsning av bågar och därmed inte ett tarra.
 
Jag förstår inte ritkigt varför du blandar ihop undermålig utrustning med lätt utrustning?

Men du menar alltså att om du hade haft BÄTTRE utrustning som vägde lika lite så hade turen fortfarande varit dålig?

Jag förstår heller inte varför du verkar tro att vi som packar lätt är självplågare. Jag har aldrig haft så sköna utevistelser som när jag började packa lätt. Förr knäade jag under tung packning och orkade inte med särskilt mycket. Efter en dags vandring stupade jag direkt i sovsäcken. Medans de andra satt runt lägerelden och myste så låg jag och sov för att orka med nästa dags vandring. Efter en veckas vandring tog det flera veckor innan jag var återställd.

Numera sover jag precis lika skönt som med tung packning, lagar maten lika smidigt som med tung packning osv. Och efter en veckas vandring är jag i lika bra skick som när jag började, jag skulle kunna vandra på hur länge som helst om det nu inte vore för att maten måste släpas med.

Jag har aldrig påstått att lättpackare är självplågare, lägg inte ord i munnen på mig, tack. Jag vet inte hur utrustningen hade kunnat bli bättre utan att bli tyngre. Jag ville ha en tjockare sovsäck, ett rejält thermarest, en tjock islandströja och ett riktigt rejält kök. Och ett riktigt bärsystem med ett riktigt avbärarbälte.

Synd om dig som blir så sliten av en veckas vandring, har inte upplevt det, inte heller efter 21 dar på tur. Oavsett packningens vikt. Men kanske bar du alldelles för mycket, det verkar underligt att du inte reflekterade över det eller bad dina kamrater lätta din börda.
 
Jag har aldrig påstått att lättpackare är självplågare, lägg inte ord i munnen på mig, tack. Jag vet inte hur utrustningen hade kunnat bli bättre utan att bli tyngre. Jag ville ha en tjockare sovsäck, ett rejält thermarest, en tjock islandströja och ett riktigt rejält kök. Och ett riktigt bärsystem med ett riktigt avbärarbälte.

Synd om dig som blir så sliten av en veckas vandring, har inte upplevt det, inte heller efter 21 dar på tur. Oavsett packningens vikt. Men kanske bar du alldelles för mycket, det verkar underligt att du inte reflekterade över det eller bad dina kamrater lätta din börda.

Var turen i Skarvheimen en vinter- eller hösttur?

För min del är bältet på Vapor Trail fullt tillräckligt,
men ryggplattan! Men det är väl problem bara för mig som inte styrketränar
och därför inte har så vältränade muskler i nacke, axlar och rygg (jag kör ju bara McKenzie).

Tala om vad din kostar så säljer jag min billigare. Eller kanske jag använder den på ngn 3-4-dagars låglandsvandring i vår! Låt vara att jag tidvis bär vatten och en skitspade och kanske en bok till förströelse, men den bördan klarar den nog.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.