Ju tyngre desto bättre!!!

Nope...

Vad är det för turer du sitter dig genom? Har du dragdjur?

Tyvärr har jag inga dragdjur, varken på sommaren eller vintern, så det får allt bli de gamla apostlahästarna som får göra jobbet. Senaste turen som liggunderlagsstolen var med var på sommarens 21 dagars vandring i Alaska. För de som undrar kan jag berätta att om man vandrar 21 dagar utan att kunna proviantera på vägen startar man med ganska mycket mat i ryggan. Men lämmna "stolen" hemma, aldrig i livet. Samma sak gäller andra komfortartiklar som t.ex att ha ett tjockt och rejält liggunderlag.

/ Stefan
 
Du har såklart rätt. Vi ska försöka göra två veckoturer varje vecka framöver för att matcha prylsnacket. Vi är ju trots allt två personer, så om vi slutar med våra riktiga jobb och säger upp bekantskapen med våra familjer ska det inte vara nåt problem. :)

---


Jag bär hellre ett lätt tält som pajar än ett tungt tält som pajar. Men helst bär jag ett tält som inte pajar.

En liten poäng är förstås att det kanske är mera meningsfullt att skriva om utrustning och dess egenskaper än om upplevelser, som ju ändå är rätt privata. En del försöker och av det blir det en massa "berättelser" som förtäljer vem som brände vid gröten och hur stor sup som etappen avslutades med. Mina egna reseberättelser blir bara allt kortare, även om bilderna förra året blev fler. Iår har jag bara kopierat mina bilder till diskar att titta på någon gång. Dock dominerar berättelserna över mina packningsbekymmer. Min packlista - bra referens inför nästa tur (och jag vet att min "lätt&lagom"-lista intresserar åtskilliga, därför att den andas realism)- har allt utom kläderna på kroppen på en enda skärm, eftersom jag aldrig förstått vitsen med att väga varje synål eller häftplåster för sig.

Jag har hittills avstått från att kommentera urinlägget som har lite av trollstämpel. Driven av ett sjukligt kontrollbehov ("friskt kontrollbehov" ger inga träffar på google!) har jag kollat profilen. Damen är 25 år eller så. Man får önska henne ett långt friluftsliv. För egen del tror jag mig veta att mina fem senaste vandringsår, 170 vandringsdagar, varit möjliga genom lite eftertanke om vad jag bär. Det är ett tips, inget tvång, ingen kritik, bara en erfarenhet jag delar med mig av.

Det är ingen tillfällighet att så många frågar mig om min ålder, och då ser jag ändå knappast ut att vara 63. Jag tycker väl också att Jörgens påpekande, att han vill ha ett långt vandringsliv, är bland det viktigaste som sagts i dessa frågor. Jag brukar säga att de viktigaste motiven att hålla packningen nere ligger en bra bit in i framtiden; utom kanske vid kontinental bergsvandring där straffet för oförsiktighet är omedelbart.

Nu verkar inlägget förstås handla mest om uteliv på vintern, ett slags naturens sjukdomstillstånd, som jag dock välsignar. Jag har omfattande intellektuella och konstnärliga intressen och måste hinna med dem också.
 
Du har såklart rätt. Vi ska försöka göra två veckoturer varje vecka framöver för att matcha prylsnacket. Vi är ju trots allt två personer, så om vi slutar med våra riktiga jobb och säger upp bekantskapen med våra familjer ska det inte vara nåt problem. :)

Behöver kanske inte säga så mycket, eftersom mezzner svarade ganska bra. Du behöver inte försöka göra dig lustig, men istället för ganska ointressanta notiser från utvecklingsfronten vore det t.ex. kul att se hur de fantastiska tarptälten fungerar i verkligt användande, istället för på tomten. Skulle vara kul att se hur de tälten beter sig i kuling t.ex. Eller hur det fungerar med quilts på vintern, eller hur bra det funkar med en pepsi-can stove efter 5 dar i terrängen, eller en jämförelse mellan lågskor o sealskinz och lundhags efter x antal km vandring osv osv. Som det är nu är det ju bara en ganska ointressant prylblog.

Eller är det så att ni på de 11 månader fjaderlatt.se har funnits, bara varit ute på 2 turer?

Beträffande ålder och sånt så var jag i helgen ute med en fascinerande man som fyller 69 på tisdag, han såg inte ut att vara mkt äldre än 55 och han hade aldrig lättpackat, trots ett helt liv av frilufsande, kanske finns det viktigare åldrandefaktorer i livet än friluftslivets packningsvikt?
 
Min generella poäng är dock att, erfarenhetsmässigt, så har inte vikten den avgörande betydelsen för en lyckad tur (det är bara skönare att bära mindre - men det kan också vara förenat med en "kostnad"). Däremot kan man alltid göra misstag, eller material kan vara undermåligt (väl i det läget kan ju vikten kännas ganska betydelselös).

âhâ, ganska vackert skrivet (för att vara Mezzners Pöjk)
 
De så kallade Sporkarna driver sina fjäderfä kulter och bekämpar UH trådar med utövande av makt.

Man ska inte starta trådar som gör att man hamnar i "den blå boken" för då är det svårt att bli "en vanlig användare" efteråt.

Säg bara -Köp lätta saker från vissa websidor..! så klarar du dig.

Se liknande fall genom att googla: Jan Guillou IB-affären Säpo

Bör vi synkronisera vâra klockor för att vâr hungerstrejk ska starta exakt samtidigt, eller ska hoppa den detaljen? Du kan vál PMa mig ang. detta?

BLY-TUNGa (illegal) hálsningar
 
Återkommit till den här tråden nu några gånger med viss förväntansfullhet, med förhoppning att få läsa allt mer urartade inlägg när folk jagat upp sig i onödan. :) Dock är Utsidans medlemmar ganska diciplinerade som vanligt, vilket väl är bra.

Eftersom trådskaparen är tjej och verkar ha en realistisk profil, blir det svårare att avfärda inlägget som en troll-provokation. Kanske bara är så att Camilla gillar rejäla saker och orkar dra/bära dem och vill försvara sin hållning. Inget fel med det i så fall. Hon hindrar ju ingen annan från att göra egna val.

Det är helt sant att min friluftsutrustning är mindre slitstark än de bombsäkra varianterna, man får hantera den lite mer varsamt, vilket dock inte är detsamma som att den bara fungerar i vardagsrummet. Livslängden är något kortare kan man förvänta, kanske räcker tältet hälften så många år/turer som motsvarande Hillebergstält, men då priset också är ungerfär hälften är det ingen förlustaffär.

På vinterfjäll tar jag samma hänsyn till väder och exponering med mitt 1-kilostält som med ett 3-kilos Hilleberg. Tro't om ni vill.

Har en ny nytta av mina fjollprylar nu förresten, som rehabutrustning - Tveksamt om jag skulle ge mig ut på snöskoturer i Jämtlandsfjällen i vinter m.t.p. frakturerna i somras om jag behövde ha 25 kilo på ryggen. Men med max 10 kilo ska det nog inte vara någon fara.

Don efter person.
 
vore det t.ex. kul att se hur de fantastiska tarptälten fungerar i verkligt användande, istället för på tomten. Skulle vara kul att se hur de tälten beter sig i kuling t.ex. Eller hur det fungerar med quilts på vintern, eller hur bra det funkar med en pepsi-can stove efter 5 dar i terrängen, eller en jämförelse mellan lågskor o sealskinz och lundhags efter x antal km vandring osv osv.

Självklart. Har du några artiklar på lager?
Allt det där är sånt som vi redan har skrivit om (tex Sealskinz på långtur), har på gång eller har på önskelistan. Vi vill ju också ha allt det där. Mycket av det finns redan på andra webbplatser (eller i andra trådar på detta forum) men det har du såklart redan hittat.

Vi önskar inget hellre än att utöka innehållet med mer tester och turer. Men vi är som sagt bara två personer som gör det här på vår fritid för att vi tycker att det är skoj, så det måste få komma med ett tempo som vi själva bestämmer (jag vet inte riktigt varför jag känner att jag behöver påpeka detta igen. Det är kanske självklarheter).

PS. Fjäderlätt har funnits sedan mars i år, dvs en barmarkssäsong.
 
Behöver kanske inte säga så mycket, eftersom mezzner svarade ganska bra.

Beträffande ålder och sånt så var jag i helgen ute med en fascinerande man som fyller 69 på tisdag, han såg inte ut att vara mkt äldre än 55 och han hade aldrig lättpackat, trots ett helt liv av frilufsande, kanske finns det viktigare åldrandefaktorer i livet än friluftslivets packningsvikt?

Det finns givetvis andra faktorer, som övriga aktiviteter och ärftliga/medfödda egenskaper. Dålig rygg hör till det senare; det är nåt med ryggradens form som bestämmer benägenheten för ischias. Det blev akut för mig för 8 år sen.
Det finns också yngre människor som drabbas av knäbesvär e.d., p g a dåligt genomtänkt packning - jag såg två fall på GR 20 för 5 år sen. Å andra sidan finns här en person (jag tror han är läkare) som gjort flera femveckorsvandringar i fjällen med en packning jag skulle få ont av att bara titta på.

Mina belastningsskador har jag definitivt inte fått genom vandring - det är ju inte mer än en månad om året - utan genom löpning. Men nu finns de där och då kräver de omsorg även vid andra aktiviteter, givetvis. I början var nog snarast säkerheten på mina kontintentala turer det primära. Jag skulle inte vilja ta mig genom Val Settus i Dolomiterna eller Schweizertor i Rätikon med tung och skrymmande packning.

Sommaren 2005 gjorde jag min hittills längsta tur, särklassigt längsta, och kunde lätt avgöra att praktiskt taget alla långvandrare jag mötte var yngre. Undantaget var två herrar från Newcastle , den ene nära 70. De höll igång med cykling en stor del av året - ack att man kunde syssla med det en större del av året - utan kilovis med kläder, elektriskt uppvärmda skosulor, osv.
 
Lättvikt?
Prylarna ska ju hålla! ...

Jag vet inte jag, ett par jeans väger 923 gram och håller oftast två år innan grenen är sliten efter dagligt cyklande.

Mina syntetbyxor från McKinley (250:) väger 360 gram och visar inga spår av slitage efter fyra år av cyklande och användande i skog och mark.
 
Självklart. Har du några artiklar på lager?

Nej. Testade att gå på tur från Aurland till finse med en Vapour trail, burk-kök och en lätt sovsäck (så lätt att jag fick sova i kläder och tjock tröja), har aldrig haft en så miserabel tur. Fick inte plats med de sakerna jag ville ha med och sov knappt nåt (trots ett riktigt tält). Lättpackning är inte för mig, bär hellre tungt i en riktig ryggsäck. Skulle inte rekommendera den upplevelsen till någon. Bara fipplandet med det lätta köket och snowpeakmuggen var totalt ovärt. Om någon är intresserad är vapour trail säcken till salu.

Vi önskar inget hellre än att utöka innehållet med mer tester och turer. Men vi är som sagt bara två personer som gör det här på vår fritid för att vi tycker att det är skoj, så det måste få komma med ett tempo som vi själva bestämmer (jag vet inte riktigt varför jag känner att jag behöver påpeka detta igen. Det är kanske självklarheter).

PS. Fjäderlätt har funnits sedan mars i år, dvs en barmarkssäsong.

Jovisst ni är två personer, men varför då lägga så mkt krut på prylspan, det måste ju också ta tid och skriva? Eller saxar ni bara direkt från nyhetsbrev?

Och varför sträcker sig arkivet då tillbaka till januari 2007?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.