Ju tyngre desto bättre!!!

Lättvikt?
Prylarna ska ju hålla!
vad är det för mening med att ha lättaste tältet om det ändå blåser sönder i snöstormen! Då kan man ju lika bra skippa tältet helt och tränga in sig hos andra tältlaget. Det kallar jag lättvikt.

Focusera lite mer på kvalité! eller möjligheterna till att laga skiten om det går sönder.
Fördelarna med tyngre pulka är.

1. T]älten har större chans att hålla hela turen
2. maten är inte bara ätbar utan god också
3. två kök = varmare och att både pastan och köttfärssåsen är varm samtidigt. i alla fall när man börjar äta
4. två kök innebär att det förhoppningsvis är ett av dem som fungerar hela turen
5. säkerheten är bättre. det finns extra mat, och seriös första hjälpen låda samt en hel del lagningsgrejor.
6 chansen att minska BMI värdet ökar
7 för att inte minska BMI värdet allt för drastiskt finns det plats för 1-2 kg godis / vecka
8 du slipper betala 300 spänn för en natt på en fjällstation för att tältet inte håller orkanbyarna
9 upplevelsen blir mycket större. Det skall kännas att man är på fjället. Dessutom är det rätt kul att åka om alla lättviktare
10 moonboots ökar välbefinnandet med 100%
11 att åka till fjället med lätt packning är som att gå till gymmet och skippa vikterna

Heja Ola Skinnarmo som asade med sig ett tungt åbäke till satelittelefon när han skidade på sydpolen!
 
Nej du det är inte svartvitt som du påstår Camilla.
För att hinna upp och ner igen har alltid klättrare sökt optimera. Inte ohållbara men väl lättare alternativ som kräver klokt brukande, men som fungerar och håller. Inte idiotstarkt men starkt nog.
Att tillämpa den här filosofin när man bär, inte drar som du tycks föredra. Gör att de som har blivit bitna av giftet att vandra kan fortsätta högt upp i åldrarna med en lätt väl fungerande utrustning.
Vill du bära och dra onödigt tungt och rejält så visst får du det.
Huruvida en stugtur är vandring mellan stugor eller sängar i stugor och det skulle vara mindre sportigt än att gå mellan tältplatser kan då rakt inte jag förstå. Men att de stugboende sover bättre har jag sett mer än en gång.
Vintertid träffar jag på två kategorier på tur, dagssnurrare och de som går någon led. Om man vill och betalar för plats i stugor eller väljer att gräva ner sitt tält och sova där är väl upp till den färdande. Bekymmra dig aldrig för vad andra betalar för sin hobby. De som föredrar högfjällshotell och backåkning har precis lika mycket rätt till det som du har till att dra din rejält överlastade pulka. Roligt sålänge du orkar det... Men det kommer en dag då den inte längre är så rolig, även för dig. Det brukar först märkas uppför. För din skull hoppas jag att den dagen dröjer länge för dig.
//J
 
Vinter kontra sommar...

I grund och botten kan jag inte annat än hålla med, framför allt vad det gäller maten. God mat smakar aldrig bättre än vad den gör på fjället, gärna med ett glas vin till. Men för egen del har jag unnat mig lyxen att ha två uppsättningar med utrustning.

På vintern är det helt klart viktigt att ha saker som håller, framför allt om man ger sig ut i fjällområden där det inte finns stugor (t.ex Sarek). Om man tar tältet som exempel har jag av den anledningen satsat på ett Hilleberg Savio som vintertält, ett par kilogram tyngre än mitt sommartält och mycket mera hållbart.

På sommaren satsar jag istället på mycket lättare utrustning och har därför köpt ett Stephenson tremanna tunneltält som väger under 2 kilogram. Visst är risken större att det går sönder om man är klumpig, men på sommaren gör nu detta inte så mycket.

Sen får man inte glömma bekvämligheten!!! Själv släpar jag av den anledningen alltid med mig en "stol" till Thermarest-liggunderlaget. Hellre ett par hekogram extra i ryggan eller pulkan än att sitta som en ostbåge hela turen!!!'

/ Stefan
 
Precis som det står längre upp är det väl inte så svart eller vitt.
Fast i någon mån till trådstartarens fördel, snarare än tvärtom!

Den UL-hype (Sen kan man ju kalla den nåt annat än UL, och t o m kategorisera lättpackandet i olika grava störningar, bl a för att slippa betrakta sig som extrem och besatt - men DET är hype!) som brett ut sig på här på utsidan är inte alla gånger så överdriven i materialet - men väl i den uppmärksamhet man ägnar just vikten.

Argument FÖR detta har vi ju kunna ta del av upprepade, upprepade, upprepade gånger det senaste året, så det är inte nödvändigt att ta dem en gång till i denna tråd - men utöver att man förvisso kan förespråka hållbarare och komfort och säkerhetshöjande material - så skulle det ju var trevligt att flytt fokus från vågen till alla andra delar av upplevelse på fjället eller var det nu är man ska ta vägen med sin utrustning!

Sen är det förstås så att jag slipper läsa de trådar jag inte vill - så det är inget problem - men jag kan ju konstatera att annonser, och artiklar i tidningar osv, har hakat på samma trend.
 
Jag släpar också gärna bra grejor på tur, att sova i en tillräckligt varm sovsäck gör skillnaden mellan njutning och lidande. Ett tillräcligt stort tält gör det betydligt lättare att ha det trevligt tillsammans. Kastruller som inte skvimpar över. Likaså vill jag att grejorna ska hålla länge, det värsta jag vet är halvslitna lättviktsgrejor: En ny lättviktsregnjacka tar jag gärna med på tur, men vad ska man göra när den börjar läcka på axlarna efter 2 år? Slänga den, köpa ny, eller lida?

Jag har haft en del riktiga lättviktsgrejor, en del har hållt bra (gaskök, cellplast-liggunderlag, löparjacka, tights, Dunjacka) men annat har pajat och ligger nu i garderoben. Jag är alltid skeptisk till lyriska rescensioner av nya super-lättviktsgrejor, mycket som är bra på en tur har dålig slitstyrka (goretex strumpor, lättviktsvantar, engångsponcho, lättviktssandaler).

Det är inte alltid som det absolut tyngsta är bäst. T.ex. så vägre min gamla jacka ca 1 kg (Klättermusen) och min nya 0.55 kg (Arcteryx) utan att den är speciellt mycket sämre, förutom huvan. Min nya fiberpälströja är nästan dubbelt så varm som min gamla fleece, trots det väger den mindre.

Gillar för övrigt Tierras nya devis True Lightweight, dvs, lätt men inte så lätt att det pajar. Antar att dom kan locka till sig före detta ägare av Haglöfs LIM-jackor... :)

För övrigt håller jag med herr Mezzner: Det trevligaste är ju att läsa om upplevelser. Skönt att lättpackning och GPS har fått egna forum.
 
Senast ändrad:
Båda har sina fördelar, är själv inte någor extrem UL men en stugtur är gött med lätt packning eftersom man inte behöver ha så mycket med sig. Kan det vara så att UL folket är lite mer för experiment, kan man klara det utan att ha med detta och funkar denna till både ditt och datt m.m.
För kroppen blir belastningen inte lika hård och vandringen bekvämare.
En vandring med för mycket packning kan vara ångest framkallande och minnena man får efter den turen är oftast inte så positiva.
Gjorde en sådan vandring där jag skulle bo i tält och fotografera på hösten, blev inte så många bilder under vandringen men väl när jag kommit tillbaka till utgångspunkten. Där i närområdet blev det desto fler bilder.

Laddar nu inför vårens stugtur i Sarek och fortsättning på Kungsleden med tält, 2 veckor med båda varianterna.
 
Instämmer med Camilla

Håller med helt. Det snackas för lite om kvalitet och för mycket om vikt. Jag skulle t.ex inte vilja sitta under en hemmagjord tarp när det blåser en sisådär 20-30 m/s. Tror för det första att den inte håller med tanke på att jag sett hillebergtält som kollapsat och förvandlats till vindsäckar (sommartid) eller mer eller mindre dukat under i snöstorm på vintern. Det är då man uppskattar att man satsade på lite tyngre kvalitetsgrejor. Vad hade hänt med en tarp om detta hände med ett hilleberg.
Dessutom håller jag fullständigt med om BMI argumentet. Man vill ju att det ska synas att man varit på fjället.
Två kök har ju visat sig flera gånger vara en nödvändig sak att ta med. Om man är en stor grupp slutar med stor sannolikhet minst ett kök att fungera.
 
Det var då värst vad alla vet bäst!

Alla i fjällen bär lagom mycket, dvs en mängd som är avägd mot hur myckte man kan vill och måste ha med sig. Hur illa kan det gå egentligen? Inte vill jag ta ifrån någon friheten att bestämma själv och ta konsekvenser av sina val och handlingar under några dagar.
För mig är det mycket det som det handlar om!

När jag satt på dasset vid AbiskoJaurestogan i sommras så såg jag hälsningan från en johan, "Med 44 kg på ryggen!", med all säkerhet skrivet med lite glimten i ögat. Men jag passade på att hälsa jag också. Från Tomas, som tappade sig på en halvliter blod före han åkte hemmifrån!
Jag som ser fjällen som en plats för frihet och att få testa mina gränser, absolut inget ställe jag kommer till för att bry mig om vad andra tycker.

Jag kör hårt på att man ska göra som man vill!
 
Jag skulle t.ex inte vilja sitta under en hemmagjord tarp när det blåser en sisådär 20-30 m/s. Tror för det första att den inte håller med tanke på att jag sett hillebergtält som kollapsat och förvandlats till vindsäckar (sommartid) eller mer eller mindre dukat under i snöstorm på vintern. Det är då man uppskattar att man satsade på lite tyngre kvalitetsgrejor. Vad hade hänt med en tarp om detta hände med ett hilleberg.

Spelar det nån roll om det är en hemsydd tarp eller ett 8 000 kronors expedtionstält om det ändå kollapsar?
 
Och du menar då på fullaste allvar att du sover bättre i en 3-kilos syntetsäck än en 1-kilos dunsäck, som båda har samma komforttemperatur?

Jag skrev att tyngre inte nödvändigtvis är bättre, exemplifierat med en jacka och en tröja. Trodde att de flesta förstod att exemplet 3 kg syntetsäck vs 1 kg dunsäck med samma komforttemp faller in under detta. Tydligen inte... OK, då skriver jag det: jag menar INTE att jag sover bättre i en 3-kilos syntetsäck än en 1-kilos dunsäck, som båda har samma komforttemperatur. Fölåt, ska försöka skriva så att alla förstår nästa gång. Ska jag ta Gasolkök a'la husvagn kontra MSR PocketRocket också? ;)

Angående ditt exempel: På pappret (och i det nördiga excellarket med vikter som alla prylgalningar med självaktning har) verkar en 2090 g Mountain Equipment Everest med komfort temp på -40 mycket bättre än en Ajungilak Denali på 3800g och komfort på -25. Men, åker man till Svalbard och gör en tvåveckorstur upptäcker man att så inte är fallet. Efter 1 vecka väger bägge säckarna 5 kg var, men dunsäcken är inte så varm längre. (Jag vet, för jag har testat.)

P.S. Upplysningsvis väger min sommarsovsäck runt 8 hg. ME Dewline för prylfanatikern. Innan dess hade jag farsans Caravan 1000 (1 kg dunsäck) Jag har alrig haft nån usel Jysk/Haglöfs-syntetsäck, så jag kan inte riktigt förstå hur det känns. .D.S.
 
*skratt*

Lättvikt?
Prylarna ska ju hålla!
vad är det för mening med att ha lättaste tältet om det ändå blåser sönder i snöstormen! Då kan man ju lika bra skippa tältet helt och tränga in sig hos andra tältlaget. Det kallar jag lättvikt.

Focusera lite mer på kvalité! eller möjligheterna till att laga skiten om det går sönder.
Fördelarna med tyngre pulka är.

1. T]älten har större chans att hålla hela turen
2. maten är inte bara ätbar utan god också
3. två kök = varmare och att både pastan och köttfärssåsen är varm samtidigt. i alla fall när man börjar äta
4. två kök innebär att det förhoppningsvis är ett av dem som fungerar hela turen
5. säkerheten är bättre. det finns extra mat, och seriös första hjälpen låda samt en hel del lagningsgrejor.
6 chansen att minska BMI värdet ökar
7 för att inte minska BMI värdet allt för drastiskt finns det plats för 1-2 kg godis / vecka
8 du slipper betala 300 spänn för en natt på en fjällstation för att tältet inte håller orkanbyarna
9 upplevelsen blir mycket större. Det skall kännas att man är på fjället. Dessutom är det rätt kul att åka om alla lättviktare
10 moonboots ökar välbefinnandet med 100%
11 att åka till fjället med lätt packning är som att gå till gymmet och skippa vikterna

Heja Ola Skinnarmo som asade med sig ett tungt åbäke till satelittelefon när han skidade på sydpolen!

Du lät som en allt för gammal militär först, som Vägrar tro på nya bättre grejjor *ler*! "Det här är gamla rejäla tunga grejjor, håller ett världskrig" (Var själv så en gång i tiden...)
Men men... Fördelen med pulka vintertid är ju givetvis att man kan ha med mera prylar, lyxa med maten då vikten när man drar är en bråkdel mot om man bar samma vikt på ryggen...(uppför är det tyngre med pulka enligt mig). Som någon skriver längre ner, lättpackning innebär att man strävar efter så bra utrustning som möjligt, så lätt som möjligt...

Varför släpa på en Stor syntetsovsäck på 2,2kg när en liten dunis på 800g värmer lika mycket? Varför använda ett triangia 1.1kg mot ett gaskök på 200g när komforten tom oftast är bättre? osv osv....

Angående tältande och tarpande i orkanvindar :)... Hur många har upplevt det sommar/vinter?

Kunskap väger inget, förvärvas genom erfarenhet, men i ruffa situationer väger den tyngst...

//A
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...