Om scouters utrustning

Som flera skriver så är ju scouting ursprungligen fokuserat på lägerliv, man ska surra lägerbyggen osv.

Sisal används främst för att det är billigt och för "engångsbruk". Egentligen borde man ju surra med rep, men problemet är att de slits och blir förstörda så fort att det blir för dyrt. Och det är samma sak där, scouterna tar inte ansvar för grejerna. Ofta beror det på att de inte "vill".

På BP:s tid tyckte grabbarna (de var ju bara grabbar då) att det var häftigt att äventyra. De VILLE bygga lägerbyggen och sånt. Men numera så är de flesta ungar med i scouterna för att träffa sina kompisar. Det är svårt att få dem att ta egna initiativ.
 
Den föga berättade delen om BPs pojkar är inbördeskrigets Sydafrika. Scouterna användes till underrättelsetjänst, gevär var en del av utrustningen och de användes....
BP vill återuppleva de friluftsbitar, utan kriget, han hade upplevt och satte upp en mindre militant scoutrörelse, fast fortfarande med uniformer och ordning och reda, utan gevär..
Scouting handlar inte om det som vi i den här dalen sysslar med, systematiskt testande av ny friluftsutrustning etc....En del av oss går faktikst ut för att uppleva årets skiftningar och struntar i om vattnet kokar x sekunder snabbare.
Över en öppen eld samlas lätt minnen och mys...
Alla som åker till skogen, kusten och bergen utan bil/flyg och tåg räck upp handen nu! Cyklisterna får både motion värme och punka emellanåt.....
Sltagefaktor på större läger som Rinkaby är inte försummbar, ungefär som när stridsvagnskompaniet har varit ute och slagit bivack, så mycket synns inte efter min lilla lägerplats. Men viss går jag att spåra, lätt.
//J
 
Den föga berättade delen om BPs pojkar är inbördeskrigets Sydafrika. Scouterna användes till underrättelsetjänst, gevär var en del av utrustningen och de användes....
BP vill återuppleva de friluftsbitar, utan kriget, han hade upplevt och satte upp en mindre militant scoutrörelse, fast fortfarande med uniformer och ordning och reda, utan gevär..

Det är skillnad på militära "scouter" och det vi idag kallar "scouter".

Inom militären hade man "scouts", d.v.s. spejare, som var väldigt duktiga på att klara sig själva.

Det BP startade hette "Scouting for boys", d.v.s. ett sätt för pojkar att "leka scouts".

Det är ungefär på samma nivå som att barn länge har lekt "indianer och vita" och liknande grejer, men BP ville göra det med "militär diciplin" för att fostra goda medborgare. Han försökte "utnyttja" pojkarnas äventyrs- och leklust för att på så vis få dem att vilja lära sig.

Därav kommer ju bland annat "If it isn't fun, it isn't scouting" (vilket tyvärr många idag tolkar som "If it's fun, it's scouting").
 
Ehhh...
Vaf..n är BP??

Är inte scouterna lite religiösa dessutom?
Det finns väl olika sekter dessutom (inte bara rent geografiskt) - men sen kanske alla scouter är förenade i ett förbund?
 
Det mesta är redan sagt och skrivet...

... men några rader till verkar behövas.

Scouting grundades av Robert Baden Powell, allmänt förkortad som "BP", som förvisso var en engelsk militär, för 100 år sedan. Att för den sakens skull dömma ut scoutrörelsen som militaristisk tycker jag är något långsint.

Scouting som sådant är politiskt och religiöst oberoende men det finns scoutförbund med en annnan moderorganisation t.ex frälsningsarmen som ju givetvis är mer religöst inirktade.

Som tidigare skrivits skiljer sig den genomsnittliga scoutverksamheten rätt mycket från vad som är i fokus på utsidans forum. Ett starkt bidragande skäl till detta är att det finns cirka 100 000 scouter i Sverige, varav många är rejält mycket yngre än de som frekventerar utsidan vilket ställer andra krav på verksamhet och utrustning.

Att man får en viss uppfattning av scouters utrustning på ett storläger är nog rätt naturligt - då det ju handlar om ett läger och inte rörligt friluftsliv. Storläger är dock bara en del av scoutverksamheten.

För hajker i hemmaskogarna är det nog inte så många som släpar runt på lägerlådor och Gilwelltält *ler*
Själva använder vi lättviktsvindskydd från Hilleberg, tarptents om man nu så vill..., inköpta för säkert 10 år sedan.

Jag tror inte att det som svensk scouting behöver är ny utrustning utan att fler männsikor engagerar sig.

För mer info se www.scout.se

Uffe
 
OK, där ser man.
Scoutbibel var nåt som det stod att läsa om direkt på scout.se. Jag antar att det inte är en variant av Gröngölingsboken.

Finns det inte helt oreligiösa scouter? I den stund jag skulle intressera min junior för scouter, vore nog det ett krav.

Annars håller jag med, det är nog engagemang och inte prylar som behövs - som alltid. Och självklart är det bra att det finns vuxna som engagerar sig för att få ut barnen i friska luften.
 
OK, där ser man.
Scoutbibel var nåt som det stod att läsa om direkt på scout.se. Jag antar att det inte är en variant av Gröngölingsboken..
Det är nog riktigt, men sen är det också något som SMU (Svenska Missionskyrkan - ungdom) som står bakom den verksamheten. Gillar man inte den inriktningen så finns det annat -fast kanske inte på mindre orter.

Finns det inte helt oreligiösa scouter? I den stund jag skulle intressera min junior för scouter, vore nog det ett krav.
SSF, Svenska Scoutförbundet har en väldigt låg religiös profil. Funkar nog om man inte letar efter aktivt ateistisk rörelse.

Annars håller jag med, det är nog engagemang och inte prylar som behövs - som alltid.

Riktigt, det är ytterst sällan som jag upplevt att det är kårmaterialet som har varit den begränsande faktorn. Fick jag välja och vore det möjligt så skulle jag hellre ha kvar de tunga pressarna, tälten och köken (som oftast kan bilas ut vid behov) om alla ungar istället kunde ha skor och ryggsäckar som passar, tillräckligt varma sovsäckar och regnkläder som funkar.

Och självklart är det bra att det finns vuxna som engagerar sig för att få ut barnen i friska luften.
Skulle man trava utrustning i ena vågskålen och en ny entusiastisk ledare i den andra så finns det inte prylar i nog i världen för att lyfta verksamheten lika mycket fler pigga ledare kan göra.
 
...Finns det inte helt oreligiösa scouter? I den stund jag skulle intressera min junior för scouter, vore nog det ett krav...

Kanske inte "scouter" men Friluftsfrämjandets barn och ungdomsverksamhet kanske passar bättre.

Skogsmulle och hans fantasifigurer har jag lite svårt för att svälja, men när de kommer upp några år blir det lite mer "seriöst". Fast ungarna lär visst gilla Mulle...
 
Senast ändrad:
SSF, Svenska Scoutförbundet har en väldigt låg religiös profil. Funkar nog om man inte letar efter aktivt ateistisk rörelse.

Sant att ssf nromalt har en låg religiös profil, men när jag gick ledarutbildningen där ifrågasattes det faktiskt om en atiest fick vara scout!

"Ja, men bara om han/hon inte försöker propagera.." var en vanlig inställning.


(Men det hör inte riktigt hit)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.