Om scouters utrustning

Utrustning

är som jag ser det inget problem i svenska scoutkårer.

Rejäl tältduk som i tältkåtor och patrulltält håller betydligt bättre fär scoutlägerliv än lättviktsvävar som i Hilleberg och andra fjälltält.

Jag har viss erfarenhet av firmans tält i kajaksammanhang där jag lett skärgårdsturer för Äventyrsresor. Lätta tält håller helt enkelt inte för det slitage som uppstår när ovana brukare nyttjar tälten.

Skall en scoutavdelning göra en veckovandring i fjällen så kan de lämpligen låna ihop lättare tält. Men jag vet inte om jag skulle låna ut mitt finaste tält till scouter som jag inte vet är pedanter.

Scoutrörelsern liksom de flesta ideella ungdomsorganisationer står och faller med ledarna inte med utrustningen eller ekonomin.

Thure
 
Scoutrörelsern liksom de flesta ideella ungdomsorganisationer står och faller med ledarna inte med utrustningen eller ekonomin.

Amen!

Men en fråga återstår... jag (liksom flertalet här verkar det som) uppfattar den typiska scoututrustningen som funktionell för den verksamhet det handlar om.

Men har det hänt något på utrustningsfronten för den typen av aktiviteter? Lättvikt men slit- och eldtåligt?
 
Tält och annat

Visst är det mycket tradition i Scouting. Men nog finns det progressiva kårer, vi äger ett gäng monstertält (Gilwelltält) men har även gjort ett eget lägerlättvikstält/hangar (typ en pressenning med glasfiberbågar) med ståhöjd. 5 m lång vikt kanske 5 kg.

Jag anser att Gilwelltältet är helt vansinnigt i dag, och jag kan inte fatta att någon kan köpa ett sådant nytt idag på 2000 talet, jag gillar kåtor för grupper, blir en mysig patrullkänsla och är robusta och ganska lätta per person (om man inte släpar med sig kamin:)

Sen kör vi nästan alltid med Hillebergtält på hajk/läger, speciellt med patrull/senior jag tycker att det är skönt att komma till ett läger med minimal utrustning (tunneltält, nån gtyta osv) och fixa det.

Men det klart det finns ju ett baslägertänk i scouterna, storläger har ju knappt inget med friluftsliv att göra längre.

Men på vanliga hajker måste man ju ha lättviktsgrejor:
Grottkrypning
Påskäventyr på Akka

Men som sagt, prylarna slits ju mycket men när vi går ut någonstans måste vi ju ha lätta grejor jag är ju uppväxt med extremt lätta vindskydd på kanske nått kilo (7 personers) som vi altid körde med som senior och då blir man ju bekväm...

Sen övriga prylar så är det ju naturligtvis mycket triangiakök och rejäla grejor, men det är inte fel att ha en TFT hajk (tiden före triangia), ta med sig en sotig kastrull och så får man göra upp eld varje gång...

Men nog finns det en prylhets innom scouterna, vissa senior/rover/ledargäng har ju hur mycket och dyra prylar som helst (jag är nog en av dem)!

Men jag kan ju inte komma på en vardagshajk med friluftsprylar för 50kkr och gå runt i superprylar medans patrullscouterna har sunkiga ruggsäckar och gamla tunga och stora sovsäckar och stövlar. Så man får ju anpassa sig lite annars skrämmer man ju bort alla;-)
 
Senast ändrad:
Efter att ha avverkat (hittills)4 kårer runt om i Sverige kan jag konstatera att de flesta kårer har det mesta. Allt från 30 år gamla Gilwell-tält och armétält till Fjällräven-tunnlar. Sen är det väl som så att om man inte är aktiv själv så ser man inte användandet av de senare vid verksamhet i skog och mark utan snarare de tyngre prylarna som besökare på t ex Jingii.
MEN! Sen ska vi inte glömma bort att scouting är en idé-rörelse där friluftslivet bara är ett medel och inte ett mål. Det finns en avsikt med att allting inte ska vara alldeles lätt att åstakomma, att man får jobba för resultatet och sedan uppleva tillfredsställelsen av att det funkar därför att jag fick det att funka och inte bara därför att jag har den senaste utrustningen som gjorde halva jobbet åt mig.


GUT PFAD!

Ola.
 
Varför inte..?

Kåtorna är en bra ide, Kerontältet håller nog inte.

Det fattar jag inte...förklara gärna.

Vi hade som sagt lättviktstält i fältbiologerna och de höll för användning i princip varje helg och varje lov...vi var iofs 12 år och uppåt...jag lovar, vi låg ute väldigt ofta, betydligt oftare än min kompis som var scout ;).

Men vi klarade att ta hand om dem, de höll och vi hade inte ens några vuxna ledare. Varför skulle då inte scouter i samma ålder klara detta..?

//J
 
Det fattar jag inte...förklara gärna.

Vi hade som sagt lättviktstält i fältbiologerna och de höll för användning i princip varje helg och varje lov...vi var iofs 12 år och uppåt...jag lovar, vi låg ute väldigt ofta, betydligt oftare än min kompis som var scout ;).

Men vi klarade att ta hand om dem, de höll och vi hade inte ens några vuxna ledare. Varför skulle då inte scouter i samma ålder klara detta..?

//J
Kanske just för att ni inte hade några vuxna ledare ;). Som nämndes i tidigare inlägg, 20 åriga tält har oftast lappar på sig. Bomullsväven är nog ändå lite lättare att laga. Jag tvivlar inte på att lättviktstält kan hålla men har ändå en känsla av att ett robustare utrustning i allmänhet håller längre.
 
Kanske just för att ni inte hade några vuxna ledare ;). Som nämndes i tidigare inlägg, 20 åriga tält har oftast lappar på sig. Bomullsväven är nog ändå lite lättare att laga. Jag tvivlar inte på att lättviktstält kan hålla men har ändå en känsla av att ett robustare utrustning i allmänhet håller längre.

He he, kanske därför...men visst, vi hade inte våra tält i 20 år heller, där ligger ju en skillnad förstås.

Kerontält i bomull ;) ?

//J
 
Varje kår anpassar (om än ibland lite långsamt) sina arsenaler efter intressena hos de scouter som ingår i kåren, i min kår som jag växte upp i (Boden) så använde vi både militärtält, moskosel-kåtor, vindskydd, presseningar och fjälltunneltält, medans det finns kårer som inte alls prioriterar friluftslivet lika mycket som vår gjorde.

Basverksamheten i de flesta kårer innebär en ganska stor belastning på ledarna då det oftast är mindre och därmed inte självgående scouter. Valet att ha med sig tex murrikan på 30-40 kg är helt kommen av att det går att laga måt åt dem på den utan lika mycket ansträngning som det skulle krävas om man hade småsaker.

Tältvalen (primärt gamla militärtält och numer även en hel del kåtor) kommer sig mycket av att det ska gå att elda i dem, som scoutledare får man oftast dras med blöta scouter som behöver torka kläder och kalla scouter som inte har en riktigt nog varm sovsäck.

Det som inte får glömmas när vi pratar om scouterna är att det är sjukt billigt (100-300/år) i förhållande till hur mycket utrustning kårerna ändå måste hålla sig med, skulle de hålla sig med utrustning som vi utsidanmänniskor generellt gör skulle det kosta föräldrarna astronomiska summor, som en del sporter som kan kosta 1000-2000kr/år.
Scouterna generellt har alltid haft som praktik att inte stänga ute scouter av kostnadskäl utan isf sänka standarden på tex utrustning och utspisning, detta tycker jag är en mycket god vana då det faktiskt lär scouterna en hel del ödmjukhet inför att olika människor har det olika väl ställt och att alla ska kunna njuta av gemenskapen. Detta är ju den primära anledningen till att scoutuniformen används tex (detta är förövrigt den enda högtidsklädsel jag äger av just det skälet, så länge jag kan bära den med gott samvete kommer jag inte bära kostym eller dylikt).

När vi tänker att man lär sig ödmjukhet genom friluftslivet så tänker vi nog först och främst I friluftslivet, scouterna har istället friluftslivet (som redan påängterat ovan) som ett medel och inte ett mål.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.