Köp av allroundkniv, tips?

Där ser man. Finns det någon som kan beställas från en svensk webbshop?
Om du menar Grohmann kniven så kan det vara svårt. Själv har jag inte hittat ett enda ställe i det här landet som säljer dem.

Men det finns otaliga nätbutiker. Testa googla i de andra EU-länderna som t ex Tyskland och England, Polen och Tjeckien, samt Italien.

~Paul~
 
Slöjda

Bra slöjdknivar gör ju Frost i sina serier korta och halvlånga, Nusnäs är mycket bra i praktiskt bruk.
Just för slöjdning är det viktigt att slipningen går nära skaftet så att du kan få rejält moment. Det är heller inte dumt i skogen om du skall skära av en slana. http://www.moraofsweden.se/index.php?id=69
Vill du ha en vacker kniv med tradition så är Per Gynt kniven ett tjusigt val.
http://www.norskdesign.no/utmerkelser/klassikerprisen/1990-1999/1920.html?1=1&print=true

Lycka till
//J
 
Senast ändrad:
Om du menar Grohmann kniven så kan det vara svårt. Själv har jag inte hittat ett enda ställe i det här landet som säljer dem.

Men det finns otaliga nätbutiker. Testa googla i de andra EU-länderna som t ex Tyskland och England, Polen och Tjeckien, samt Italien.

~Paul~
Inte nödvändigtvis Grohmann, utan vilken kniv som helst i kategorin som du visat bilder på/rekommenderar. Finns någon att få tag på i Sverige?
Bra slöjdknivar gör ju Frost i sina serier korta och halvlånga, Nusnäs är mycket bra i praktiskt bruk.
Just för slöjdning är det viktigt att slipningen går nära skaftet så att du kan få rejält moment. Det är heller inte dumt i skogen om du skall skära av en slana. http://www.moraofsweden.se/index.php?id=69
Vill du ha en vacker kniv med tradition så är Per Gynt kniven ett tjusigt val.
http://www.norskdesign.no/utmerkelser/klassikerprisen/1990-1999/1920.html?1=1&print=true

Lycka till
//J
Jo, men en ren täljkniv söker jag ju inte. Jag får väl anta att jaktmodellen har influerats av slöjdknivarna. :)
Jag såg att du hade gjort något bygge med en klinga från Frosts Lapplander, Paul, vad har du att säga om den?
 
Senast ändrad:
Inte nödvändigtvis Grohmann, utan vilken kniv som helst i kategorin som du visat bilder på/rekommenderar. Finns någon att få tag på i Sverige?

Jo, men en ren täljkniv söker jag ju inte. Jag får väl anta att jaktmodellen har influerats av slöjdknivarna. :)
Jag såg att du hade gjort något bygge med en klinga från Frosts Lapplander, Paul, vad har du att säga om den?
Lapplandern är en mycket fin kniv. Har en sådan själv, dock med kortare blad.

~Paul~
 
Så om du kollar på mina krav, skulle du rekommendera Lapplandern, om det är så att jag vill beställa från Sverige?
 
Dock ska sägas, att om det finns någon mycket lämplig modell som bara kan beställas från utlandet är jag väl öppen för det också. Personliga rekommendationer uppskattas. :)
 
Nej, det hade jag ändå inte gjort. Personligen skulle jag välja en kniv i något tåligare bladstål eftersom Lapplandern trots allt kostar runt 1000 kronor.

I den prisklassen finns det ju, enligt min åsikt, avsevärt bättre knivar. Jag tog upp några sådana tidigare. Om jag skulle satsa på en kniv med dina krav: Trähandtag (tillval), fint stål, bra ergonomi, bra slida osv så hade jag nog valt en Bark River Bravo 1.

~Paul~
 
Aha. Men den finns inte i Sverige, antar jag? Är det staterna som gäller då eller finns den i EU? Och vad blir kostnaden?
 
Aha. Men den finns inte i Sverige, antar jag? Är det staterna som gäller då eller finns den i EU? Och vad blir kostnaden?
Nej, den finns inte i Sverige. Den finns ibland i England. Att importera den fr USA kan kosta en hel del eller inte något alls, beroende på hur pass tillmötesgående företaget är i samband med frakthandlingar.

Om de skriver "Product Sample" eller "Gift" så kommer du undan med en dryg hundralapp i diverse avgifter. I annat fall kan det kosta dig flera hundra kronor.

Försök att googla runt lite för att få reda på de olika infona gällande företag som säljer inom EU och USA, jämför priser och jämför fraktkostnader. Fråga dem rakt ut om de kan skicka på det viset som jag nämnde tidigare.

~Paul~
 
Skall bli!
Men för säkerhets skull, säg att jag bestämmer mig för Bravo-1, fast inte hittar någon i EU, och att amerikanarna vägrar skicka kniven billigt. Finns det då något alternativ till Lapplandern inom Sverige?
 
Vinterbruk ute

Även om dePaul lockar med förnämliga knivar och direktbilder, betänk att en kniv häruppe i Norden kan behöva användas ute när kvicksilvret blivit mycket, mycket kort....
Nordiska traditionella knivar är skaftade med skaft som helt omsluter tången. Paul gillar knivar med hel tånge och följaktligen finns det naken kall metall i greppet, precis som på Lapplander. (Allt bra kommer inte från trakten) men det finns en orsak varför hela skaft inte bara är traditionella, utan även praktiska. Till och med älskade/hatade Fällknivens F1 har helt gummiskaft. Även Glock har det på sina knivar....
Per Gynt kniven duger till frack men fungerar även vid friluftsliv, jakt och fiske, jag har burit min i över trettio år och sällan behövt något annat. Men skall man slöjda är en Nusnäs vida bekvämare, tro mig. I tropisk djungel behöver du en Manchete av någon sort, röjkniv kallas den på Skogma.
Val är bland det svåraste vi gör och tvingas göra, hela tiden.

Lycka till
//J
 
Helltäckande skaft är inte något jag prioriterar. Det stör mig föga om en kniv blir lite kall, och under de kalla årstiderna brukar jag inte kniven lika mycket.
Vad kostar Per Gynt-kniven, och var kan man få tag på den?
Och jag håller definitivt med, val är inte lätta. Jag tenderar att fördjupa mig och komplicera saker något otroligt när det enda jag ska göra är införskaffa en ynka produkt. Beslutsångest, tror jag det kallas. :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
martinnilsson Köp av lunchbox!? Utrustning allmänt 14
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
pher Tips om bra yx köp? Utrustning allmänt 4
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.