Packlista... - tipsa eller som tips

joru; sa:
Undviker också utrustning med för stora begränsningar i funktionen som t ex petflaskor, som tvingar användaren att bära med sig speciella matkärl för gröten ;)...

:) Om två PET-flaskor plus två Lätta-askar väger mindre än en nalgene-flaska så är valet rätt självklart för mig:)

Multivalens går inte före vikt när jag packar. Kan jag byta ut en tung sak mot två som tillsammans är lättare så är det klart jag gör det.
 
pal2; sa:
lleberg; sa:

Hm, en trådkapare... :)

På klädsidan skulle jag stryka fleecebyxor, fleecetröja eller dunväst, softshelljackan samt sätta frågetecken för ullunderställsunderdelen. Då har du tee, ullunderställströja och regnjacka plus ett förstärkningsplagg för överkroppen. Benen är i allmänhet inte lika känsliga för nedkylning, och inte heller är det lika allvarligt som med överkroppen. hur frusen du är får styra det där frågetecknet för ullunderställsunderdelen. Med dessa förändringar har du samma klädförråd som jag själv.

Keensandaler verkade väldigt tunga när jag kände på dem.

2 sporkar?

Är det så mycket idé att ta med mobiltelefonen? Är det en NMT eller GSM telefon?

2 liters vattenpåse känns onödigt.

Såg har jag själv aldrig haft med, aldrig saknat heller.

Kompass är ju självklart men glöm den inte när du ska iväg.

För övrigt skulle jag mest lägga till en del under övrigt som MP3, bok, pennor/dagbok mm. Det sista har hjälpt mig med prylar då jag har antecknat allteftersom vad som inte varit bra eller som jag saknat under turerna.

Mvh
Peter P.

Ja! En skamlös trådkapning ;)

Jag tog bort fleeecebyxor och dunväst.. (eller ska jag ta bort fleecetröjan? bäst att ta fram vågen)
Softshellen får åka med för att jag tycker om den så mycket, kanske tar den istället för fleecetröjan..

Mina sandaler väger typ 620 gram tillsammans, och det tycker jag är okej för nu.

vattenpåsen ska med för att ha förråd för vatten när det behövs..
Och så kommer flaskan användas för att blötlägga mat för det mesta :)

2 sporkar för att dom är billiga, och för att jag hade av en tidigare.. sen väger dom 9 gram..
Och så ökar det chansen att hitta dom drastiskt om man har dom på 2 ställen! ;)

Såg var ett tips från en paddlare, sånt ska man aldrig ta på allvar ;)

Och så ska ett anteckningsblock och några pennor med..
Hade tänkt göra noteringar som du säger, vad jag saknar och vad jag inte använder..

Kompass ska med!

Tack för tankarna!
 
:) Om två PET-flaskor plus två Lätta-askar väger mindre än en nalgene-flaska så är valet rätt självklart för mig:)

Multivalens går inte före vikt när jag packar. Kan jag byta ut en tung sak mot två som tillsammans är lättare så är det klart jag gör det.

eh.. nu fattar jag inte.. vad ska man med lätta paketen.. käkar ni inte i kokkärlet?
 
Uppenbart är att fingergröt är okänt i den stora världen.
Ryssgröt, så många olika frön och flingor som du hittar på hyllan eller längs stigen, en blandad toppad näve. Lite honung, lite torkad fruk, en smörklick eller lite olja, lagom med vatten, kokas i 3 minuter, rörs med ätskeden. I grytan. Äts ur grytan, det i hörnen med fingrarna...Därav fingergröt.

//J
 
Jag är väldigt nyfiken vilka ingredienser som den där turbogröten innehåller....

2 dl malda havregryn
1 skvätt nyponsoppa
5 skvättar salt
3 tsk socker
1 påse varma koppen blåbär/hallon soppa

Koka upp vatten, blanda, låt stå någon minut. Toppar med lite mjölk (mjölkpulver). Går snabbt och fixa till och man slipper fastkokad havregrynsgröt (eller riskera det i alla fall). Med ett gäng fikapauser och lite knäckebrödmackor till lunch klarar jag mig hela dagen sen.

Mvh
Peter P.
 
Turbogröt och nyponsoppa?

Jag går ensam, lämnar Kvikkjokk den 21/7.

Pannlampan används till att lysa upp med. :) Även om det är nästan ljust dygnet runt så blir det småskumt, framförallt om det är molnigt, inne i tältet. Skönt när man skriver dagbok eller löser korsord i sovsäcken.

Repet har jag använt ungefär 2 gånger sedan jag skaffade det. En gång för att fira ner ryggsäcken när det var lite brant och en gång vid ett vad, fast det var mest för att testa tekniken och inte för att vadet var krångligt. Det är risk för mycket vatten i jokkarna i år så det får allt följa med.

Zip-off byxorna är "vanliga" vandringsbyxor, lite vindskyddande och lätttorkande. Normalt har jag de som shorts om det inte är väldigt soligt. Då har jag på nederdelen för att skydda mot solen. Skalbyxorna är mot regn/vind i gore-tex liknande material.

Diskmedel håller jag med om är diskutabelt, ska fundera på det. Jag packar kastrullen tillsammans med andra köksprylar i en tygpåse i ryggsäcken. Då vill jag kunna stoppa ner den torr och ren. En wettexduk för att torka bort det sista och en svamp för att få bort sot om man haft den på eld är 20-30 gram jag gärna kostar på mig.

Myggmedel självklart?? Varför då? Har inte haft med myggmedel i fjällen på många år. :) Anledningen till att jag funderar på det nu är att det dels ryktas om myggsommar (har varit med om det förut utan myggmedel) och dels att det blir lite mer dalgångar att gå i, framförallt i början av turen.

Det är så skööööönt att värma på lite vatten och raka bort stubben på halsen efter några dagar. På en såpass lång tur åker en engångshyvel med.

Tallrik behövs vid frukosten. Jag häller upp (turbo-)grötportionen i tallriken och blandar i kokande vatten.

När det gäller mat och energi så har jag bara gjort en förändring för året. Jag byter varma koppen soppa mot nyponsoppa och biskvier till lunchen (förutom knäckebrödmackorna då, 2 st). Det ger lite mer energi för all del men jag tror att vikten kommer att sluta på +/- noll. Jag var i Grövelsjöområdet i början juni och gick ner 3-4 kg på drygt 4 dagar men då var det hemskt varmt. Själv tappar jag en hel del aptit när det är så varmt (35-40 grader i solen och svag vind). Det jag blev lite förvånad över var att det blev såpass mycket energi på relativt liten vikt. Tumregeln många nämner handlar om cirka 800 gram mat/dag. Jag har inte vägt all mat men det blir nog inte över 600 gram/dag.

Mvh
Peter P.
[Ändrat av pal2 2007-07-02 kl 08:50]

Har bara två små frågor. Är ny på området och tycker att diskussionen är intressant så jag tänkte passa på att få lite tips. Vad är turbogröt och var får man tag på den? När du skriver nyponsoppa då är det väl pulversoppa du menar? Tack på förhand. Mvh Liisa
 
Har bara två små frågor. Är ny på området och tycker att diskussionen är intressant så jag tänkte passa på att få lite tips. Vad är turbogröt och var får man tag på den? När du skriver nyponsoppa då är det väl pulversoppa du menar? Tack på förhand. Mvh Liisa

Beträffande "turbogröt" så kolla inlägget strax ovanför. "turbo" avser väl att det går snabbt och göra samt lite lätt proppat med energi.

Jag tänkte köra med kallrörd, osötad nyponsoppa. Den kallrörda är helt enkelt lite enklare att röra ut än vanlig nyponsoppa. Sen sötar jag med socker. Jag råkade se att mandelbiskvier verkade rätt nyttiga beträffande energiinnehåll. Dessutom är det himla gott med nyponsoppa och biskvier.

Nyponsoppa har jag med 3 paket (2 påsar i varje paket) och till det har jag 3 påsar mandelbiskvier (á 150 gram). Det blir min lunch i 13 dagar tillsammans med knäckebrödmackor.

Mvh
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KimmyA Miljövänlig packlista Utrustning allmänt 20
poijjan Åsikter om min packlista (7 dagars) Utrustning allmänt 16
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
mickere Kommentarer till packlista Utrustning allmänt 19
Mattias1981 Marsfjället packlista?? Utrustning allmänt 2
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Skipper_ Kan någon identifiera den här kniven, eller tipsa om en liknande Utrustning allmänt 2
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.