UL eller inte

Jag höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag kollade in Norrönas nya ryggor. Jag har själv en Norröna "Storen" på 90 l, och med en vikt av 2,85 kilo. Årets nya modell går under namnet Synkron och har behängts en vikt av 3,9 kilo! Visserligen har volymen på Synkron gått upp till hundringen jämt men den extra tygbiten som krävs för det kan väl inte väga dryga kilot?!
Nej. Vid en närmare koll verkar Synkron fått fler spännen, en massa småfickor (med dragkedjor), nätfickor i säcken och en jättedragkedja som går över hela säcken. Det gör att man kan öppna säcken långledes, vilket visserligen medför enkel och praktisk överblick av prylar, men ökar ryggans egenvikt.
Måhända sätter tillverkarna fräck design före den praktiska nyttan i vetskap om att vår fåfänga köper produkten utan tanke på vad kroppen senare får betala i gången svett på fjället.
 
osse; sa:
Måhända sätter tillverkarna fräck design före den praktiska nyttan i vetskap om att vår fåfänga köper produkten utan tanke på vad kroppen senare får betala i gången svett på fjället.
Det är ju vi konsumenter, genom att köpa vad som erbjuds, som bestämmer vad vi vill bli erbjudna nästa gång.

Sedan är det ju så att du och jag tycker att de andra konsumenterna har fattat fel... Men det finns en slags demokrati i detta. Vi röstar med fötterna. Och om vi nu tillhör ett "minoritetsparti" så får vi leta efter behovstillfredställelse utanför de breda lösningarna...
 
nermander; sa:
Det intressanta är att så många förkastar UL utan att ha provat. Jag har provat både klassisk packning och lättare och vet vad jag föredrar.

Jag har kört UL under ett par ganska krävande cykelsemestrar. Det har funkat förvånansvärt bra jämfört med vad jag brukar dra runt med på hajker och läger och liknande. Men samtidigt är det med lite skräckfylld förtjusning jag har packat upp utrustningen och konstaterat att det enda jag inte använt är vindsäcken, blodstopparen och nödchokladkakan...

Hade jag missat en chans att torka kläder hade jag fått gå blöt och kall nästa dag tills kläderna torkat på kroppen. Naturligtvis bara en komfortfråga ibland, men på 2600 m höjd kan det bli rätt så otrevligt.
Kort sagt, UL har sina poänger men man tappar en del i marginaler och flexibilitet.
 
Sedan är det ju så att du och jag tycker att de andra konsumenterna har fattat fel... Men det finns en slags demokrati i detta. Vi röstar med fötterna. Och om vi nu tillhör ett "minoritetsparti" så får vi leta efter behovstillfredställelse utanför de breda lösningarna... [/QUOTE]

Tja, ta till kniven och sprätta bort ryggans nya detaljer?
 
nermander; sa:
Men så som marknaden ser ut idag har konsumenterna för lite att säga till om.
Hmm...
Lyss ni krämare!
En nisch att mejsla ut för egen fridfull vinning...
Försten till att lyssna på kunderna vinner!
[/QUOTE]

Jag håller med Nermander om det mesta, men här vill jag nog hänvisa till mina egna inlägg. Nämligen att de som verkligen på allvar bryr sig om vad grejorna väger och låter detta avgöra sina köp är en väldigt liten grupp. Vi har förmodligen det inflytande vi som grupp förtjänar.

Sedan delar jag Martins förtjusning över att leta lätta prylar på "fel ställen". Och blotta detta faktum är väl en kommentar till Malindos inlägg. Kontinuerlig utveckling av produkter är ju sällan det som leder till kvantsprången, framförallt inte när det gäller mogna produkter.

När det gäller kängor t ex så var det ju inte kontinuerlig utveckling av de gamla hederliga läderbindsulorna osv som har lett till dagens lättare kängmodeller. Istället var det utvecklingen inom löparskor och sneakers som man sedan började använda på kängsidan.

Tyvärr är min erfarenhet att det sällan eller aldrig i någon bransch är de etablerade tillverkarna som står för de verkligt stora innovationerna. De är bra på kontinuerlig utveckling men ofta rädda för nya grepp som kannibaliserar på deras existerande produkter och därmed vinstmarginaler.

Men den viktigaste boven tror jag ändå är att produkternas vikt inte är premierad hos stora delar av målgruppen. Vilket förmodligen är rationellt eftersom 80% av målgruppen inte använder produkterna till det de TROR att de är till för.

Paradoxalt nog får vi som då vill använda produkterna till det de SYNES vara till för istället se oss om efter lätta friluftsprylar i andra sammanhang.

Det är svårt att se någon annan förklaring till varför inte fjällpackningarna i genomsnitt väger mindre idag än för 30 år sedan.

Jörgen
 
Malindo; sa:
Gode Nermander,

som representant för de mörka marknadskrafterna kommer dessa avslöjanden mycket lägligt. Att exempelvis göra en känga lättare OCH samtidigt bibehâlla samma kvalitet OCH samtidigt bibehâlla priset har hitils visat sig vara extremt svârlöst, ja i princip omöjlig ekvation. ...Nu visar det sig alltsâ att det hela enbart är en marknadsfrâga, och inte alls har med tekniska materials egenskaper och kostnader att göra.. Sâ, eftersom du uppenbarligen sitter inne med svaret pâ hur det hela ska gâ till, vänligen ring omgâende!

Oportunity knocks!

Enligt ovanstående resonemang skulle ingen välståndsökning baserad på teknologisk utveckling ske i samhället. Men det gör den, och den innebär i själva sitt väsen att vi hela tiden, om och om igen, år efter år, århundrade efter århundrade, får allt mer, allt bättre och allt billigare prycklar av alla de slag.
 
tigertamjaren; sa:
Men det gör den, och den innebär i själva sitt väsen att vi hela tiden, om och om igen, år efter år, århundrade efter århundrade, får allt mer, allt bättre och allt billigare prycklar av alla de slag.

Du glömde "allt tyngre":)

Jag ser det som ett attitydproblem hos företagen. Förr i världen månade man om varje kund. En missnöjd kund var ett misslyckande. Man hade en slags prestige i att ha nöjda kunder.

Idag så handlar det om att dra in pengar. Så länge de nöjda kunderna ger mer pengar än vad de missnöjda kostar så anses det acceptabelt. Det är inte förrän Sverker kommer in i bilden som företagen börjar backa och erkänna att de kanske inte är så himla bra.

Visst är det sant att vi som konsumenter får göra våra val. Det är därför jag numera kategoriskt undviker de "stora dyra" märkena och siktar på de "små billiga". Det gör min packning lättare och min plånbok tyngre, istället för tvärtom.
 
Well, de lätta och billiga grejerna finns där, men vem vill sälja lite och billigt till de få som känner till dem när han kan sälja mycket och dyrt till de som inte vet bättre? Touché?
[Ändrat av tigertamjaren 2005-09-27 kl 11:02]
 
Visst gâr utvecklingen ständigt framât, och visst är det som sâ att denna utveckling inte nödvándigtvis behöver betyda högre priser i ett lángre perspektiv, och visst är det sâ att en och annan fabrikant i vilken sektor det vara mà, tar mer betalt för en pryl med báttre prestationer även om dess kostnad inte nödvändigtvis är högre.

 andra sidan är det inte sállan som sâ att en förbáttring en en produkts prestationer oftast innebär att man màste anvánda material eller arbets-processer som är dyrare, det kan innebára att man lagt ned en hel del FoU som màste amortiseras etc.

Dvs, att en báttre produkt, i detta fall lättare sàdan, kostar lite mer än än tung, är inte sällan en reell âterpsegling av skillnader i kostnad mellan dessa tvâ alternativ.. skulle man ta mer betalt än konkurenterna för en likvärdig (lätt) produkt sâ är det ju ganska snabbt adjöss.


 tredje sidan kan man ta sitt pick och pack, stánga fabriken i Europa, làta tillverka i nâgot billigare land, och sà har man kompenserat den högre material- eller processkostnaden med lágre löner. Dâ blir det billigt och bra, och den naturliga utvecklingen med Survival of Fittest gâr vidare. Detta är naturligtvis till konsumentens fromma.
 
Nej för fasiken, skicka hela skiten till Kina. Blir ju billigare sâ. Dessutom är det kul att àka dit pà tjánsteresa och köpa billiga kopier pà marknaden.

Tror för övrigt jag ska flytta tillbaka till 7e dimensionen, där företagens màl ár att förlora pengar. Det var mycket mysigare där.
 
Malindo; sa:
Nej för fasiken, skicka hela skiten till Kina. Blir ju billigare sâ. Dessutom är det kul att àka dit pà tjánsteresa och köpa billiga kopier pà marknaden.

Tror för övrigt jag ska flytta tillbaka till 7e dimensionen, där företagens màl ár att förlora pengar. Det var mycket mysigare där.

Det låter bra.

(Ber samtidigt Peter N om ursäkt för det lilla sidospåret.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3
gustafg 75 eller 88 liters säck? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...