Lappknivar

FJS90-91; sa:
Hörre du Roland, du som begriper sådant här.. Den häringa rosen:
Är den unik för varje knivmakare eller hur fungerar det?
Jag vet inte om rosen men jag tror den bara tillhör den allmänna mönstersamlingen, men jag skall kolla med slöjdare. Men att skära mönster är en svår konst och där kan man kanske se skillnader.
Beträffande knivar så har jag bara knivar jag använder, alltså en kniv. Jag är ingen samlare men inga slöjdare skulle klara sig om det inte fanns samlare. :) //RJ
 
- Sáami Niebi..

Tjuorvo-niebi ('horn-kniv') med böj' är som nån skrev en praktisk idé som nån tog fram då man satte sig ner och behövde kniven tillhanda snabbt. Om än 2-greppighet måste till.. Mycket för att kniven ska sitta även då man klättrar eller chavar runt i djupsnö och videsnår. Springer osv.
Böjen gör att kniven fälls med skaftet framåt..fast nu i modern tid, gäller annat -skotrar, ryggsäckar, plastkläder..
Samer använder också ett till okänt ställe för västerlänningar i stoppa-bort-grunkor-i: - Mössan...
Ripsnaror, småsaker, cigaretter, pengar, papper.. Kanske nåt för nån konstruktör o designer att ta tillvara på..

Rosen- och blommönster, är vanliga i hornristningar i Lule lappmark. Nåt som bara blev så..liknande vanan i 'nätmönster' i Sydsamiska lappmarker.

Läder är nåt intressant man kan leka med i blött tillstånd i att göra mönster med. Särskilt med att lägga saker under skinnet i blött tillstånd, fixerade föremål och med tiden få naturvackra strieringar, mönster osv. Enkla stilfulla..

För några år sen nykonstruerade jag ett 'vargspjut'. Både som en 'Såbbe' och spjut, med en vacker masurknottrig spjutskyddhärna. Ett jvla jobb..fundera ut.
Den försvann åt Jokkmokk långt innan turistvargen 'John' anlände, när jag tänker efter..och Martin vann nåt tittarpris i 'Robinson', som såg ut som en dåligt gjord födelsedagstårta..

..sist lite ordlek: Samiska ordet 'Tjuorvo' (horn, hornämne, tjurhorn), har gett det svenska ordet Tjårva.
Det är väl liknande ordet 'Pulkas' (rensläde med ryggstöd), som gett svenska ordet pulka..
[Ändrat av Kirunafjällis 2004-02-23 kl 23:22]
 
Tackar för svaren.. Anledningen till att jag funderade på rosen är att rosen hade en ganska central punkt på hemsidan du gjort Roland, därav att jag trodde att det var någon form av signum..

(Kul att se Frazze skriva begripliga inlägg, det bådar gott.. slarvat bort pipan kanske?) :)
 
FJS90-91; sa:
Tackar för svaren.. Anledningen till att jag funderade på rosen är att rosen hade en ganska central punkt på hemsidan du gjort Roland, därav att jag trodde att det var någon form av signum..
(Kul att se Frazze skriva begripliga inlägg, det bådar gott.. slarvat bort pipan kanske?) :)
Nej ... du vet slöjdaren ville att sidan skall se ut som hans visitkort och flashsidan som poppuppar är som den.
Frazze har väl alltid skrivit begripligt, ja fattar noll.. ;-) // RJ
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.