Lappknivar

Re: -Gå int på allt jvla skit som tillverkas..

Kirunafjällis; sa:
Finns så mkt dynga som påstås vara sameslöjd, men är värdelöst träpinne-skit som du lär tappa i första sittningsrast...

Mannet !

Skicka över pipan med gosakerna Frazze, denna gången håller jag med dig..
 
Nu när jag vet att jag måste bli mer eller mindre miljonär för att få råd med en riktig lappkniv så kanske någon kan berätta varför de knivarna är gjorda som de är.
Varför har man nästan alltid en liten böj på slidorna, slidan hänges i ett snöre/band och varför samerna ofta använde en större kniv istället för såg och yxa?
 
En slöjdare

Jaha... nu vill jag pusha för den här slöjdaren. Han säljer på Jokkmokks eller Åsele marknad eller hemma i Vittangi. Slå en signal för att höra vad knivarna kostar. Han gör privata resor ner till Västerås några gånger per år och kan ta knivar med sig.
För att undvika all diskussion så är han en bekant till mig men jag har inget ekonomiskt intresse av hans slöjd även om jag knackar till hans webbsajt, för det gör jag helt gratis. Nåväl, han torkar ju mitt renkött om det nu är ett vinstintresse :)
Webbsidan är under konstruktion klicka på ::INTROT som göms under bannern så kommer det en flashfil. Sedan kan ni klicka på knappen knivar som jag lagt ut som test. Sidorna är under konstruktion, färdigt inom en månad. //RJ
 
Re: En slöjdare

walk_alone; sa:
Jaha... nu vill jag pusha för den här slöjdaren. Han säljer på Jokkmokks eller Åsele marknad eller hemma i Vittangi.

Webbsidan är under konstruktion klicka på ::INTROT som göms under bannern så kommer det en flashfil. Sedan kan ni klicka på knappen knivar som jag lagt ut som test. Sidorna är under konstruktion, färdigt inom en månad. //RJ

Fina grejer!! Synd att inte allt e uppe ännu, var inte bilderna i minsta och plottrigaste laget?
 
Rogen; sa:
Det är vad man brukar göra med smycken och konstverk.

jahaa.. det var ett antagande! Personligen så tycker jag att kniven skall användas, den är ju gjord för det även om den e snygg.. Jag använder min med stor glädje och har gjort det i 14år och jag misstänker att den håller resten av mitt liv..
 
sajberjohan; sa:
Nu när jag vet att jag måste bli mer eller mindre miljonär för att få råd med en riktig lappkniv så kanske någon kan berätta varför de knivarna är gjorda som de är.
Varför har man nästan alltid en liten böj på slidorna, slidan hänges i ett snöre/band och varför samerna ofta använde en större kniv istället för såg och yxa?

Jag vet inte om det här är hela sanningen, böjen och upphängningen i snöre/band tillsammans skulle göra det lättare för kniven att glida åt sidan när man sätter sig, böjen kan också komma av att hornslidan görs i tvådelar som nitas ihop varav böjen är ett bra ställe att göra det på. En storlappkniv väger mindre än yxa och såg, och ofta lika användbar, det kan vara så enkelt...
 
FJS90-91; sa:
Hörre du Roland, du som begriper sådant här.. Den häringa rosen:


Är den unik för varje knivmakare eller hur fungerar det?

Eftersom Roland inte svarat än kommer jag med ett halvdant svar. Det kan vara som du säger, möjligen är det nåt som hör till familjen eller nåt. Jag har nån kniv av N. Fanki och har sett ytterligare knivar av just JP, E och T Fanki i första hand. Jag tycker "alltid" att jag känner igen dessa samt kanske även knivar/slöjd av Poggats. Har därför en känsla av att märket är lite typiskt åtminstone för en viss region (Kaitum i det fallet). Jag tror dock att den "rosen" inte brukar vara helt lika från gång till gång. Sen kan man känna igen gravyren även mellan dessa slöjdare men då är det ltie mer subtilt, T Fanki brukar ha lite tätare, nästan mörkare, gravyr än E Fanki och N Fanki. Dock är det större skillnader till exv. Sunnas knivar.
 
Re: Re: En slöjdare

FJS90-91; sa:
Fina grejer!! Synd att inte allt e uppe ännu, var inte bilderna i minsta och plottrigaste laget?
47% har fortfarande 800x600 skärm. Minska på upplösning jag orkar inte göra bilder för alla upplösningar :) Jag skall kanske lägga upp länk där man kan ladda ner en större bild. Nog om det. // RJ
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.