Vattenflaskor

Hej gott folk

undrar bara vad vad ni har för vattenbehållare i ryggan när ni är ute, själv brukar jag använda lågbudgetmodellen med pet-flaskor 1,5l eller thermosar på vintern

/Stefan
 
PET

Lågbuget eller ej så är PET bästa, däremot bör man ha flera olika storlekar, beroende på hur mycket som går åt och hur det skall packas. Ibland är det bättre med 2 x 1l istället för 1 x 2l osv. Brukar inte orka bära mer än max 4l totalt. Ett alternativ kanske skulle kunna vara systembolagets 3 l Bag-in-box?
 
H2O

Nalgenes olika flaskor är bra, de finns i olika storlekar och även med stor öppning som går lätt att diska och blanda te i etc..
Vattensäck eller platypus är annars en höjdare då man får tillbaka utrymmet allteftersom man dricker.. eller när edt inte är en så varm dag och man inte behöver ha så mycket dricka med sig..
/Henrik
 
Flaskor mm

Thermos, pet och säck med sugslang. I utrustningen om övningen är över en dag ingår ett vattenfilter och ett kök. Eftersom du inte behöver ha mer i säcken än vad du behöver så är volymen inte speciellt viktig här heller, men skall du slå läger och övernatta är en 4 l en bra storlek. Å andra sidan är det sällan du behöver mer än en gryta till köket.
Det är inte den burna mängden som är viktig utan att du kan fylla på den. Varmt vatten har man alltid bruk för, speciellt ute.

Go tur

Johan K
 
Beror på som sagt

Mitt bästa tips (vintertid) är arméns vattenflaska av den lite äldre (80-tal) och mindre modellen. Jag tror att the Stadium kör samma storlek (fast med helkass fäste av korken). Vitsen med den är att den har en lagom storlek för att stoppa i en ficka, vilket innebär att vattnet inte fryser. Därmed kan du också enkelt använda din egen överskottsvärme för att tina snö (och spara bränsle).

Sommartid är det ofta PET-flaskor i packningen. Mitt MSR vattenfilter passar dock även deras vattensäck, så den åker med ibland. Fast oftast är ju vattnet ute i markerna tillräckligt rent, så så stora vattenförråd släpar jag sällan med mig.

För veckoturer med kajaken har jag en 10-liters ihopfällbar behållare som jag har fäst en sugslang till.
 
Bag-in-box i praktiken?

KLAGER; sa:
Lågbuget eller ej så är PET bästa, däremot bör man ha flera olika storlekar, beroende på hur mycket som går åt och hur det skall packas. Ibland är det bättre med 2 x 1l istället för 1 x 2l osv. Brukar inte orka bära mer än max 4l totalt. Ett alternativ kanske skulle kunna vara systembolagets 3 l Bag-in-box?

Hej alla glada utemänniskor!

Är det någon som provat systemets bag-in-box "i fält"? Jag blev nyfiken på detta tips och tömde en halvfull 3 l igår (inte själv!) för att få tillfälle att prova. Det gick hyfsat att slabba i lite H2O under kökskranen, men får man bort vinsmaken med några sköljningar? Och hur är hållbarheten på en sån sladdrig påse? Och dessutom, kan man fylla på den i en bäck? (Jag tyckte det var bökigt nog under kranen.)

Tacksam för tips / kommentarer om någon provat!

Hajkhälsningar från
# Magnus
 
bag-in-box

Jag har INTE haft med mig bag-in-box ut. Men jag tycker inte att det borde vara så svårt att hålla mynningen under vatten, det måste kanske vara lite djupare. När det gäller hållbaraheten så är den nog känslig för vassa föremål (skydd?) men däremot så är det nog ingen risk att den rivs sönder. Den typen av plast skall inte behålla smakämnen så det borde räcka att sköja ur den.
 
Fylla säckar o påsar mm

Inom överlevnadsvärlden finns en levande myt om att en kondom är en perfekt vattenbehållare, visst finns det tryckvatten så går den lätt att fylla, men då är man ju knappast längre i en överlevnadssituation!
Säckar och påsar kräver lite klurighet för att fylla i fält. Sänker du ner dem i vatten så pressar trycket ihop dem! Du måste fylla dem via tapphålet med vatten med en viss hastighet och fall, så går det bra. En fyraliters påse och ingen rinnande kallkälla är en långsam affär att fylla via kastrull eller kåsa.
Hållbarheten på säckar och påsar i ryggsäcken är förvånandsvärd bra. Hitintills efter mer än sju års bruk har jag inte haft någon punktering, ännu.

Go tur

Johan K
 
Tveksam

Till om BIB säckar är så bra ur hållfasthetssynpunkt. tror inte att det håller så bra i en ryggsäck, plus att avtappningskranen säkert kan ställa till det lite.

Vad den däremot funkar suveränt till är kudde! Blås upp till lagom storlek och dröm sött. Känt knep i backpackerskretsar....

/Martin
 
Mjuka vattenflaskor

Jag har letat efter mjuka vattenflaskor eller kanske snarare påsar för vatten när jag är ute.

Jag blev glad när jag såg att biltema hade börjat med 3l påsar med spolarvätska med skruvkork .
http://biltema.se/sv/Bilvard/Spolarvatska-och-Glykol/Spolarvatska-36500/
Jag gillar när man kan får samma funktion ur billiga vardagsprodukter istället för dyra specialprodukter.

Fyllde spolarvätskan i bilen.
Kollade och fick klartecken ifrån giftcentralen.
Diskade
Diskade
Lät det stå i dagar med citronvatten respektive ättiksvatten.
Tyvärr blir jag inte av med en bismak som är ganska otrevlig.
Jag tror det finns ett smakämne i spolarvätskan så som det finns i T-röd.

Vet någon var man kan få tag i mjuka hållbara vattenflaskor med skruvkork, gärna med stor öppning?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.