Grytmysare - test

Att ställa i en annan temperatur tror jag inte är så intressant, i de flesta fall beter sig värmeförlusten linjärt, d.v.s. hur mycket värme du förlorar är direkt proportionellt mot temperaturskillnaden.

100 grader i grytan och 20 graders omgivning ger en skillnad på 80 grader.

100 grader i grytan och 0-gradig omgivning ger en skillnad på 100 grader. Du borde då alltså tappa värmen 25% snabbare (eftersom det är 25% större temperaturskillnad).

Det stämmer man behöver inte variera omgivningtemperaturen för att kunna dra slutsatser, men ett antal inlägg har kritiserat omgivningstemperaturen i ursprungsexperimentet, så det var ju många som ville ha kompletteringen. Egentligen behöver man inte heller ha vind för att kunna bedöma skillnaden mellan de olika varianterna. Även vid vind kommer kylningen att gå lite fortare men skillnaderna i övrigt mellan de olika varianterna kommer att se ut som förut. Kylningen ökar faktiskt svagare än proportionellt med vindstyrkan. (Åtminstone om ytan är torr.)
 
De Canadensiska försöken med fukt visade på upp till 70x mer värmeavgång vid 100% relativ fuktighet.
Alla som varit ute i 0° regn vet hur det kyler ner snabbt.

De mera lata av oss värmer maten i metallkastrullen. Äter ur den direkt.
Den processen i -15 eller lägre garanterar sval mat om man inte skyndar sig. Mer än en gång har jag behövt värma upp grytan för att inte behöva äta nyfruset.

go tur
 
Egentligen behöver man inte heller ha vind för att kunna bedöma skillnaden mellan de olika varianterna. Även vid vind kommer kylningen att gå lite fortare men skillnaderna i övrigt mellan de olika varianterna kommer att se ut som förut.

Skillnaden mellan vind och inte vind är ju enorm. Varför använder man annars kylfläktar?
 
Skillnaden mellan vind och inte vind är ju enorm. Varför använder man annars kylfläktar?

Empiriska formler säger att värmeavgivningen ökar med vindhastigheten upphöjt till 0,5-0,6. Där jag sett de tillämpas gäller nakna metalledare upp till ca 15 cm i diameter, men jag vågar nog känna mig säker på att den här situationen är tillräckligt lika för att sambandet mellan avkylning och vindstyrka ska vara liknande i detta fall. Sen innebär det ju inte alls att denna avkylning är försumbar - bara att den inte ökar så kraftigt med tilltagande vind. Det innebär ju också att skillnaden mellan ingen vind och lite vind snabbt är noterbar.

Jag tycker kanske inte heller fläktkylning erfarenhetsmässigt är så bra. Det är sällan det hjälper bra att öka hastigheten på en fläkt när det är varmt. AC är något annat - då transporterar man in kall luft och ökar avkylningen genom att temperaturskillnaden mellan kroppen och omgivningen ökar.
 
De Canadensiska försöken med fukt visade på upp till 70x mer värmeavgång vid 100% relativ fuktighet.
Alla som varit ute i 0° regn vet hur det kyler ner snabbt.

De mera lata av oss värmer maten i metallkastrullen. Äter ur den direkt.
Den processen i -15 eller lägre garanterar sval mat om man inte skyndar sig. Mer än en gång har jag behövt värma upp grytan för att inte behöva äta nyfruset.

go tur

70 ggr - det måste väl vara när man blir blöt av regnet snarare än att det är luftfuktigheten som kyler så pass?
 
Hahahaha - Nermander - helt korrekt ;)

Att jag använder kåsa/tallrik i grytmysartestet, är att jag kör med "torrmat" i plastpåsar, (färdigpackat i portioner) då det är smidigt att slippa disken.
Bara kokar vatten och fyller på i plastpåsen med torrmaten, som redan ligger i tallriken, sedan får det stå i 5 minuter i grytsmysaren (eller mera korrekt, tallriksmysaren)

Från början var tanken att använda kastrullen som tallrik tillsammans med plastpåsen. Men har provat att fylla på kokande vatten i plastpåsar (fryspåsar) och sedan flytta över till kastrullen, för att utnyttja extra värmen, som finns kvar i själva kastrullen, men plastpåsarna vill gärna gå sönder i en liten del i bottensömmen (det klarar inte att hänga fritt)

...

Köp Toppits fryspåsar med dubbelförslutning på vanlig livsmedelsbutik. De är gjorda i kraftigare plast och garanterade att klara 90 grader. Vill du sedan ha en, påsmysare i det här fallet, gör du det enkelt en i form av ett kuvert i bubbelplast.
 
De canadensiska kyleffekterna var regn på bar hud ansiktet och handleder.

Sydväst och bra stor huva samt långa ärmar och regnvantar.

go tur
 
Köp Toppits fryspåsar med dubbelförslutning på vanlig livsmedelsbutik. De är gjorda i kraftigare plast och garanterade att klara 90 grader.

Precis efter jag gjort testen, så kom jag på att vi har köpt en paket på Ica med Zippåsar, som innehåller 1 och 3 liters (i samma paket)
1 liters provades med kokande vatten och den höll, fritt hängandes, så denna skall provas flera gånger

Topits vanliga fryspåsar, som jag provat, står att de skall klara 90 grader och det har klarat 100 grader, när det hälls i ex en tallrik/kåsa
 
Nu är det grytmysare, då det är en kastrull som används ;)

Samma som i inledningen, men med kastrull och isolering
För att få kyleffekt, ställdes det in i kylskåp eller frysbox

Kastrull - MSR Titan 0,85 liter med lock
Grytmysaren - 14 mm liggunderlag, polyetencellplast
Plastpåse – Ica zippåse, 1 liter (fyllt på fritt hängande)

Kastrull och lock 93 - - 5 min
Kastrull och lock 87,4 - - 10 min

Kastrull och lock, fyllt på i plastpåse 89,9 - - 5 min
Kastrull och lock, fyllt på i plastpåse 84,7 - - 10 min

Kastrull och al.folielock, fyllt på i plastpåse 89,4 - - 5 min
Kastrull och al.folielock, fyllt på i plastpåse 84,1 - - 10 min

Kastrull och lock, fyllt på i plastpåse och grytmysare 91,5 - - 5 min
Kastrull och lock, fyllt på i plastpåse och grytmysare 88,2 - - 10 min

Kastrull och lock kyl + 4 - - 91,3 - - 5 min
Kastrull och lock kyl + 4 - - 84,3 - - 10 min

Kastrull och lock frys - 22 - - 86,9 - - 5 min
Kastrull och lock frys - 22 - - 77,2 - - 10 min


Ica;s zip påse fungerade perfekt, använde samma zippåse flera gånger att fylla på med kokande vatten, så för min del kommer bara kastrullen, lock och zippåsen att användas, alltså under den "varma" årstiden
 
Det kan du berätta för alla som tillverkar elektronik med kylfläktar. Eller biltillverkarna som envisas med en kylarfläkt. Eller de som tillverkar luftkonditionering.

Jag har inte sagt att fläktkylning inte fungerar. När jag skriver lite personliga reflektioner kring hur jag upplever hur fläktar kyler när jag är väl varm så får jag erkänna att jag är lite tveksam till om dom branscherna verkligen är intresserade av att ta del av det.

Jag tänkte att det kunde vare av intresse i sammanhanget att nämna något om hur beroendet mellan vindhastighet och kylning ser ut nu när jag råkar veta något om det som jag ser som relevant i sammanhanget och kanske intressant för den som är nyfiket lagd. Jag känner tyvärr inte till någon bra källhänvisning på internet. Det dokument där jag har lärt mig det finns på nätet men det är tyvärr ganska dyrt att köpa som privatperson:
https://standards.ieee.org/findstds/standard/738-2012.html
Dokumentet handlar om något annat än kåsor och kastruller, men jag är trygg med att det beroendet mellan vindhastighet och kylning är liknande även i det case tråden handlar om.
Om du nu (uppenbarligen) inte vill tro på att det jag skriver är sant eller menar att det är helt otillämpbart här eller hittepå så kommer vi väl kanske inte så mycket längre med det här.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...