Koka Nalgeneflaskor

Att sterilisera Nalgeneflaskor genom att koka dem några minuter, och sen lämna kvar dem i det heta vattnet var typiskt en dålig idé från min sida. Både form och färg blev sådär efteråt, nu vet jag.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    64.2 KB · Visningar: 1,487
Oj då! Jag trodde de tålde kokande vatten jag. Har ju använt dom många gånger vinterstid med het nyponsoppa/blåbärssoppa + isolation. Någongång också som värmeflaska i sovsäcken. Kanske tål dom kokande vatten en kort stund då...(?)

Vid noggrannare rengöring (om man glömt något äckligt) brukar jag lägga dom i ett hett vattenbad + diskmedel över natten. Som nya efteråt och tar bort all lukt...

Mina äldsta flaskor har jag haft i över 10 år, still going strong.
 
Vanligt diskmedel är bakteriedödande. Man behöver inte "antibacteriell" produkter och liknande, de är bara en försäljningsgrej. De bakterier som man normalt finner på/i en dricksflaska dör av vanligt diskmedel...
 
Det är en dålig idé att tro att man steriliserar Nalgeneflaskor genom att koka dem några minuter, och sen lämna kvar dem i det heta vattnet, man pastöriserar dem. Men de blir inte sterila
 
Inte för att jag har minsta lilla erfarenhet av nalgene, men det är på detta vis nappflaskor och nappar steriliseras. Vi kokar dem 10 minuter men sen iofs tar vi dem från vattenbadet. Allt enligt rekommendation. Nappflaskor håller högre kvalitet, antar jag. Kan ju vara ett alternativ, de finns i olika storlekar och med massa roliga figurer som dekor :)

//Anders
 
Inte för att jag har minsta lilla erfarenhet av nalgene, men det är på detta vis nappflaskor och nappar steriliseras. Vi kokar dem 10 minuter men sen iofs tar vi dem från vattenbadet. Allt enligt rekommendation. Nappflaskor håller högre kvalitet, antar jag. Kan ju vara ett alternativ, de finns i olika storlekar och med massa roliga figurer som dekor :)

//Anders

Ändamålet med att koka flaskan var just för att jag nyttjat den till att blanda modersmjölksersättning i, nu tänker jag dock hålla mig till nappflaskor för ändamålet och enbart nyttja Nalgeneflaskorna till mat och vatten till hushållets vuxna. :p
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.