Var hitta dessa moraknivar: "748" samt "Original Classic Nr 2"?

I gamla tider fanns en deluxmodell med silver botten o topp i i läderslidan och masurbjörk i skaftet. På 1970 talet hittade jag dylika för 9.50 st i en lanthandel i Dalarna, tyvärr köpte jag bara 3. Detaljarbetet var superbt. Men sen det kom ekonomer och rationaliserare har det gått utför, tyvärr.
 
Ögonen tåras över gamla tider.
Knivnörd och detaljnoga som jag är så är en nitad tånge ett kvalitetstecken jag skulle betala extra för, ordentligt. Kan liksom inte ta de där ringfästade bladen till mitt hjärta. Nog verkar det i och för sig hålla men det signalerar fusk för mig. Har sett nån röd trämora på slutet utan genomgående tånge och hur fel det än ser ut blir det lite bättre än ringen och det gigantiska hålet, men som sagt det är bricknitat som är rätt!!!
Vet ju att du omhuldar 2000 och nog är väl det en bättre brukskniv till det allra mesta. Träskaftsmoran har väl blivit nåt mer för konnäsörer och människor som tycker mer om förr än sedan.
Jag har en välsliten mora sen ca 1970 med en brun plastslira med lädersälja som jag fått efter Teodor, en numera bortgången farbror från hembyn. Den gillar jag riktigt skarpt och den är skarp i bettet. Har nåra med pappslira också men dom nämns jag inte riktigt använda.

Tänk om nån kunde knäppa en bild som din bakifrån men nya classicmoran. Jag hoppas på nitad bricka men tror inte ett dugg på att de gjort ett sådant kvalitetsarbete.

Bosse
Tack för läsningen. Håller som vanligt med. Jag är tämligen säker på att de nya Classic-mororna inte har en nitad tånge.

~Paul~
 
Jo det går nog, speciellt nu då jag har nåt att leva för.
Det känns bra att diskutera gamla moror eftersom jag anser dem vara ett kulturarv att vara stolt över. propagerar ständigt för att MoS borde känna den stoltheten och tillverka oss en kniv av gammalt snitt (och samma höga kvalitet som förr (viktigt, viktigt) Förstår ju att den måste bli radikalt dyrare, men tror att en hantverksmässigt gjord laminerad kolståls björkmora med fiberslire faktiskt skulle sälja till frilufts, jägar, fiskarkategorin.

Bosse
Det knepiga är att finna en balans mellan ett förmånligt pris och en viss standard när det gäller material. Som vanligt alltså! Har nu tagit en bild på kragen.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Frosts Original Classic S1, kragen.jpg
    Min Frosts Original Classic S1, kragen.jpg
    47 KB · Visningar: 1,078
Tack för läsningen. Håller som vanligt med. Jag är tämligen säker på att de nya Classic-mororna inte har en nitad tånge.

~Paul~

Riktigt roligt köp din "mora-låda"! Vad du än gör så bryt den inte.

Jag har en ny Classic mora och den har genomgående tånge men är som du säger inte nitad med bricka.

Även holken är av en enklare genomslagen modell.

Det är dock fortfarande bättre än hur dagens rödskaftade moror ser ut :-(

Om man hade tid och talang skulle man ju göra en egen kniv med ett laminerat blad och ett enkelt spolformat masurskaft. Skulle nog bli snyggt. Lite som en smäckrare variant på Fällkninven SK1.

Uffe
 
Riktigt roligt köp din "mora-låda"! Vad du än gör så bryt den inte.

Jag har en ny Classic mora och den har genomgående tånge men är som du säger inte nitad med bricka.

Även holken är av en enklare genomslagen modell.

Det är dock fortfarande bättre än hur dagens rödskaftade moror ser ut :-(

Om man hade tid och talang skulle man ju göra en egen kniv med ett laminerat blad och ett enkelt spolformat masurskaft. Skulle nog bli snyggt. Lite som en smäckrare variant på Fällkninven SK1.

Uffe
Ingen fara, knivarna och lådan kommer att förbli orörda. Jag har t o m det gröna pappret kvar som satt runt varje kniv.

Helt klart var det en helt annan precision på de gamla mororna än vad det är på dagens i motsvarande prisgrupp.

En kniv liknande Jarl borde du ju klara av att tillverka eller? Testa vet ja!

~Paul~
 
Nitning

Jag kunde inte låta bli att leta upp min första kniv i en låda.

Det är en pytteliten träskaftad klassisk morakniv med laminerat blad - uppskattningsvis inköpt 1978 eller däromkring. Rödfärgen har jag slipat bort då jag tycker trärena skaft är så mycket snyggare.

Den har samma typ av lite mer inpassad holk som dePauls antikviteter men samma av nitning (utan bricka )som det är på min nyproducerade Mora Classic.

Vore kul att veta när man ändrade tillverkningssätt.

Uffe
 
Jag kunde inte låta bli att leta upp min första kniv i en låda.

Det är en pytteliten träskaftad klassisk morakniv med laminerat blad - uppskattningsvis inköpt 1978 eller däromkring. Rödfärgen har jag slipat bort då jag tycker trärena skaft är så mycket snyggare.

Den har samma typ av lite mer inpassad holk som dePauls antikviteter men samma av nitning (utan bricka )som det är på min nyproducerade Mora Classic.

Vore kul att veta när man ändrade tillverkningssätt.

Uffe
På en av mina andra moror från ca 1976 så ser nitningen ut på samma sätt som du beskriver. Det måste m a o ha skett mellan 73-76.

~Paul~
 
Skulle också tro att mitten av 70-talet var bytet från bricknitning till låshylsan. Tror inte att nedgraderingen av holken lät vänta länge på sig. Troligen innebar det större besparingar än man kan ana i en produktion av deras storlek. En försämring som redan inträffat när dina nya knivar tillverkades Paul är inpassningen mellan trä och holk där mötet inte sker gammeltraditionellt harmoniskt samt att träspolens passform mot plastsliran hamnar lite för nära bladet för att sökerställa att den skulle sitta fast. Mer individuell passning låter sliran greppa närmare grovpunkten på skaftet.
Normalavändaren tyckte säkert inte att det spelade så stor roll men för oss knivnördar borde det markera en nyckelpunkt i svensk knivtillverkning som en punkt där massproduktionen tog ytterligare ett stort steg in i masstillverkningens anonymitet.
Jag tycker att fiberslirets uttåg i utbyte mot plasten också var en sådan punkt. Dock lite mer tvetydig än skaftgrejen eftersom den hedervärda och charmiga fibersliran hade sina uppenbara nackdelar.
Ibland är det intressant att vara millimeterpetig.

Bosse
 
Ja, frågan är vilken av dessa slidor som på den tiden funkade bäst. Dessutom har vi ju alltid (som vanligt) pris/kvalitéaspekten.

~Paul~
 
Sätter denna fråga här också då kategorin verkar passa:
Inte råkar någon känna till vilken av morafabrikerna som tillverkat denna kniv?
16352856166_1099e5016a_z.jpg

Den har en i princip idenstisk slida som de nya mora of sweden har.
Kan ju vara någon typ av exportmodell också då jag bor i Finland, men vanligtvis brukar det nog stå typ Frosts också på våra knivar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
kim_1138 Var hitta Woo Jin Duraflex Alien Buckle Utrustning allmänt 0
bionicon Var hitta brett gummerat resårband (typ skidglasögon? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 63
d-b Skofett - stooor burk, var? Utrustning allmänt 4
seobserver Vem var först? Utrustning allmänt 0
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
EmmaR Hyra torrdräkt för paddling - var? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
pettisson Var packar ni sovsäcken på er väska? Utrustning allmänt 24
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
GustavOh Var gör ni av allt? Utrustning allmänt 11
prylManne Ordlek! Var med och fyll på! Utrustning allmänt 109
Skipper_ Var säljer de gmla goa M59 kläder nuförtiden? Utrustning allmänt 1
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
Martin Fjäderlätt Ny veke till fotogenlyktan - var och hur? Utrustning allmänt 11
Schneeberger Om ni var tvungna att rensa garderoben... Utrustning allmänt 12
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
ino Snöspade Voile var att finna..... Utrustning allmänt 3
bananmannen Var får gränsen för UL? Utrustning allmänt 5
Anna Ellström Var hyra militärtält?? Utrustning allmänt 5
Bike_guy Var köpes Vindmätare? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.