Och bästa vattenflaskan är...?

Några invändningar mot dylika system (argumentera gärna för, jag kanske har missförstått, men dessa är några av anledningarna att jag ej köpt liknande system (flaska+mugg i metall))

1) Rostfritt är så tungt. Byt åtminstone ut muggen mot en i titan? Är det en allmän aversion mot plast (förståeligt då det finns mycket skit i det)?
2) Koka vätska kan du göra i en plastpåse som väger några gram ( se tex https://www.youtube.com/watch?v=xV2gsWHhDhY ). Ska man ha drickaflaska kombinerad med kärl för matlagning känns Vargo BOT mer användbar då det mer är en gryta. Finns i rostfritt om man tycker titan är för dyrt. http://www.vargooutdoors.com/titanium-bot-bottle-pot.html
3) Fick googla för att se vad "char cloth" var, varför skulle man vilja göra tände när man är ute, är det inte smidigare att ta med sig? Kräver för övrigt att man redan har eld?! Är det inte enklare då att ta med sig den levande elden till nästa plats om det är en nödsituation och man måste förflytta sig?
4) Att ta "relativt" friskt vatten och koka det räcker väl i princip 100% i svenska förhållanden? Jag har inga vattenrening med mig i alla fall, och aldrig blivit sjuk av att bara koka vatten, oftast kan man ju dricka rakt av. Om man nu vill rena så finns många andra enlitersflaskor som har många fördelar detta system ej har. Tex nalgene funkar som bra sovsäcksvärmare om man fyller den med varmt vatten (kanske funkar med denna rostfria också? Skulle tro man bränner sig lättare, och det gör men definitivt om man kör titan).

Hoppas jag har fel, så jag lär mig något nytt :)

Jag är ingen gramjägar som många andra. Det jag är ute efter är hur många olika saker jag kan använda en sak till. Ta muggen som exempel; vill jag endast använda en mugg till att enbart dricka ur så tar jag en vanlig, billig kåsa i plast. Vill jag kunna äta ur den så kanske jag väljer en lite större kåsa. Men om man nu vill laga mat i den då? ska jag välja en plastkåsa som riskerar att släppa ifrån sig kemikalier när den värms upp, eller ska jag välja en mugg i metall?
Titan är visserligen mer hållbart och lättare än rostfritt, men ack så dyrt det måste vara... Ingen vidare fantast av alu heller.
Visst kan man koka vatten i en plastpåse också men det gör man nog endast om nöden kräver det.

Att vi har mycket bra vatten här i Sverige är ju ingen nyhet, har själv varit ute och fiskat på många sjöar där man kunde drick vattnet direkt. Men 2011 i September så var jag och några till Grövelsjön en vecka, lyckades pricka in deras värsta väder dem haft på över 75 år! Vi hade inget vatten med oss då vi tänkte att det går nog bra att dricka direkt från jokken... men så blev inte fallet. Lämmelår!!
Döda lämlar överallt! Inga tabletter hade vi så vi fick helt enkelt koka allt vårat vatten på gasköket. Efter ett par dagar så började gasen ta slut. En i sällskapet använde den sista gasen till att göra tände av en bit trasa i bomull på sitt kök så vi kunde, med dennes kunskaper om eld, fortsätta vårt lilla äventyr.

Men jag tror att den bästa flaskan är något som varje enskild person får bestämma själv.
Smaken är som baken, en del har jättestor, andra har ingen alls!;)
 
Det var lämmelår 2010 och 2011 i Jämtland men jag drack som vanligt vatten ur bäckarna både på vandring och ripjakt och lever än idag. Var ni väldigt försiktiga eller såg ni lämmlar i vattnet när ni kokade?

Men 2011 i September så var jag och några till Grövelsjön en vecka, lyckades pricka in deras värsta väder dem haft på över 75 år! Vi hade inget vatten med oss då vi tänkte att det går nog bra att dricka direkt från jokken... men så blev inte fallet. Lämmelår!!
Döda lämlar överallt!
 
Det var lämmelår 2010 och 2011 i Jämtland men jag drack som vanligt vatten ur bäckarna både på vandring och ripjakt och lever än idag. Var ni väldigt försiktiga eller såg ni lämmlar i vattnet när ni kokade?

Jo, lämlar fanns i vattnet. Fick även höra av personalen vid fjällstationen om flera fall av magsjuka uppe på fjället pga vandrare som inte varit försiktiga med vattnet.
Men det var inte många som blev sjuka av alla dem som var uppe.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.