Hjälp med utrustning för tältcamping med barn

När det gäller tältkåta är jag klart tveksam. 2 och 4a åringen lägger sig säkert långt innan er och då kan det vara najs att kunna ge dom ett rum att sova i under tiden. Ett som är öppningsbart.

Barn är olika och olika lösningar passar olika familjer men;

När vi för drygt 10 år sedan började tältliv med 2 och 3 barn och försökte natta barn i ett tält medan resten av familjen var i ett annan tält precis intill så höjde detta barnens vakenhet flera snäpp och de rusade in och ut ur tälten en väldig massa gånger. Detta problem försvann när hela familjen kunde sova i en lånad tältkåta varefter vi raskt beställde en egen som vi fortfarande använder flitigt.

Mindre barn och barn upp till ca 10 års ålder sover ofta betydligt tryggare när de ligger intill en förälder än när de får egen kupé.

Thure
 
Ulrika

Bra tips med åkpåsen ! den måste jag leta fram och se om den passar !
Tycker ni uppblåsbara liggunderlag är ok?
Dom är väl rätt tunna, hårt?
Extra sovsäck är också ett bra tips, vi får se om vi har plats. En har blöja och en är torr sen 2 år tillbaka, men man vet aldrig när man måste ut och kissa...

Foppatofflor blir det nog aldrig i vår familj ;-) dom är säkert sköna men det blir flipflop.
Diskbalja check
Bra packväskor! Kanske att vi tar IKEAkassar så slipper vi köpa det nytt iaf. Fast min man kommer nog gladeligen rulla sovsäckar, han tycker sånt är kul ;-)
Tack !
 
Barn är olika och olika lösningar passar olika familjer men;

När vi för drygt 10 år sedan började tältliv med 2 och 3 barn och försökte natta barn i ett tält medan resten av familjen var i ett annan tält precis intill så höjde detta barnens vakenhet flera snäpp och de rusade in och ut ur tälten en väldig massa gånger. Detta problem försvann när hela familjen kunde sova i en lånad tältkåta varefter vi raskt beställde en egen som vi fortfarande använder flitigt.

Mindre barn och barn upp till ca 10 års ålder sover ofta betydligt tryggare när de ligger intill en förälder än när de får egen kupé.

Thure

Iofs menar jag ju inte att de ska sova i ett annat tält utan ett - sovinnertält..Ett sånt har jag gärna i vilket fall tror jag. Men jag är inte så erfaren av campingtältning så du kan mycket väl ha rätt.
 
Våga lämna camping

Det verkar vara skillnad på campingliv och campingliv. Jag åker till camping eftersom jag måste och sover helst bekvämt där det inte är lika trångt. det är som natur och gästhamnar när man seglar) Med en så god ordning och utrustning som vår Opelburnde vän ovan förespråkar behövs ju ingen camping. Vi har bott på ett antal trevliga ställen i Dalarna (med toa) - lägerplatser längs Älvdalen och badplatser i Siljansbygden. Köp inte för mycket nytt på en gång. När vi var ute första gången kompletterade vi det vi behövde ( t.e.x diskbalja) på loppis efter vägen. Finns gott om dem i Dalarna.

När det gäller liggunderlag rekommenderar jag bra komfort för de vuxna (typ Exped eller liknande), men barnen klarar sig med 49 kronors cellplats från Jysk. Isolerar bra och funkar även på stranden.
 
Det verkar vara skillnad på campingliv och campingliv. Jag åker till camping eftersom jag måste och sover helst bekvämt där det inte är lika trångt. det är som natur och gästhamnar när man seglar) Med en så god ordning och utrustning som vår Opelburnde vän ovan förespråkar behövs ju ingen camping. Vi har bott på ett antal trevliga ställen i Dalarna (med toa) - lägerplatser längs Älvdalen och badplatser i Siljansbygden. Köp inte för mycket nytt på en gång. När vi var ute första gången kompletterade vi det vi behövde ( t.e.x diskbalja) på loppis efter vägen. Finns gott om dem i Dalarna.

När det gäller liggunderlag rekommenderar jag bra komfort för de vuxna (typ Exped eller liknande), men barnen klarar sig med 49 kronors cellplats från Jysk. Isolerar bra och funkar även på stranden.

vad tänker du på när du skriver exped eller liknande?
finns det billigare kanske lika bra alternativ.?
vad är cellplats ?
 
Absid är utrymmet inuti yttertältet men utanför innertältet. "Farstun" så att säga.

Begreppet används väl främst om mindre tält.

Jag kom på en till grej som är bra med vårt tält, innertälten hänger i yttertältet så man kan koppla loss dem i "framkant" och genast blir utrymmet i minnendelen större.


Min erfarenhet är också att små barn vill somna med mamma eller pappa (annars är de så nyfikna på vad vi gör), det blev ofta så att vi turades om att lägga barnen eftersom man somnade själv och sen inte var så pigg på att gå upp. Man tänkte ju att "jag ligger här tills de somnat och sen går jag ut igen", men det fungerade nästan aldrig i praktiken:)


Det funkar med vanliga liggunderlag också, de första åren hade vi bara vanliga, de självuppblåsande har vi köpt efter hand. Och det är inga dyra märken vi kör med, vi har ett Thermarest, de andra är köpta på Biltema och Rusta.

Men jag har sett familjer som packar upp ett gammalt bomullstält från 60-talet och släpar ut 3-4 trasmattor och skumgummimadrasser ur bilen. Så det funkar också.

I första hand bör man botanisera lite vad man redan har hemma. Vi har som sagt var campat nästan varje sommar de senaste 10 åren och den utrustning vi har idag har ju alltså tillkommit efter hand.


Vi har några gånger funderat på att stanna nånstans längs vägen och övernatta istället för att bo på camping. Problemet är att det är inte det lättaste att hitta nån vettig plats där man kan/får ställa bilen och hittar en vettig tältplats på lagom avstånd från bilen.

Vi tömmer ju vattendunken när vi lämnar campingen (eftersom vi har den i takboxen), så vi har ju inget vatten med oss heller.
 
liggunderlag

vad tänker du på när du skriver exped eller liknande?
finns det billigare kanske lika bra alternativ.?
vad är cellplats ?[/
B]

Med cellplats menar jag den "gamla" sortens liggunderlag som finns billigt lite här och där. Ofta grå eller blå.
Exped är ett dyrt, men lyxigt alternativ. Jag har sett att det finns andra lite tjockare uppblåsbara liggunder (thermarestkopior med isolering) lite varstans - inte minst Biltema. Jag minns inte var på nätet jag sprang på kopior på Exped, men kan ha varit en av de sajterna som även säljer billigare tält typ Robens.

Ang Tälta utanför Camping.
Vi brukar förvara vattendunken under barnens ben i bilen och kan därmed ta med oss vatten... Kan vara bra vid andra stopp också. Vi har hittat trevliga stopp - särskilt vid sjöar och vid badplatser. När vi ska stanna till med husvagnen brukar vi kolla på Googlemaps eller Eniros hybridbilder. Det är ju inte lika lätt och accepterat att stanna var som helst med den. Man brukar kunna ana av terrängen var vi kan stå.
 
GoogleMaps och Eniro? Vi har bara haft dator med på campingsemestern de senaste två gångerna:) Innan dess har vi varit helt datorfria när vi campat.

Fast nu har man ju Android-mobil (och sambon har dessutom en liten netbook) så då blir det nog annorlunda.
 
När det gäller tältkåta är jag klart tveksam. 2 och 4a åringen lägger sig säkert långt innan er och då kan det vara najs att kunna ge dom ett rum att sova i under tiden. Ett som är öppningsbart.

Mitt tips kring utrustning är att kolla på engelska sajter. Pundet är väldigt lågt där just nu och jag har en känsla av att grejerna är billigare än i sverige redan från start. Frakten från många sidor är ganska human. Jag håller på med samma resa just nu och har köpt följande:


Från World of camping www.worldofcamping.co.uk så är det fri frakt till sverige om man köper över 2500 kr - vilket man snabbt kommer upp i. Därifrån har jag köpt följande:


Sovsäck från ebay.co.uk

Jag är en sån som gillar att snurra i sovsäcken inte med...jag och sonen har köpt såna och mamma och dottern har redan.

Liggunderlag har jag köpt självuppblåsande Gelert Xpedition XL 10 cm på Ebay.co.uk för typ 29£styck


Ungarna får sova på våra gamla 3,5 cm termarest.


Vi köpte följande bord:


Som tar extremt liten plats hoprullad..

och stolar ville jag ha en som heter Outwell Mendoza men dom var slutsålda så det fick bli de lite bredare:

Bord och stolar från breakoutdoors.co.uk (frakt för detta 300 kr)

När det gäller att laga mat så skulle jag vilja ha något smidigt litet bord med packmöjligheter att ställa upp mitt lilla etapower gasolkök på. Men har inte slagit till ännu..

Sen gissar jag att man ska köra med riktiga knivar, gafflar, skedar och tallrikar när man kampar. Man behöver inte köra spork och sånt.


Nu har även vi beställt från campingworld :-D
Det blev ett Outwell Newada M tunneltält som ska komma i dagarna, så spännande. Vi tog också paketet med båda mattorna.

I helgen var vi på landet och mannen och sonen provcampade i ett gammalt tält. Men det var himla kallt och fuktigt på natten ännu, även om det är kanonvarmt på dagen.

Vårt dilemma är fortfarande sovplatserna.
Mannen låg på endast gammalt tunt liggerunderlag första natten, för hårt.
Andra natten på liggunderlag och nyköpt luftmadrass (biltema) ovanpå, för kallt.
Tredje natten på liggunderlag, luftmadrass, liggunderlag, för högt. Han är stor och madrassen smal så han rullade av...
Ett annat problem var att kuddarna dom hade blev iskalla, hur gör man där?!

Barnen kan ta vanliga liggunderlag men jag vet inte vad vi ska köpa till oss som är varmt och lite mjukt men inte kostar skjortan (typ 1500kr st).
Förslag tages tacksamt emot !

Erat bord och stolar såg bra ut men vad tror du om denna?
http://www.getcamping.se/kagegorier/campingmobler/campingbord/picknickbord-toulouse.html
 
Nu har även vi beställt från campingworld :-D
Det blev ett Outwell Newada M tunneltält som ska komma i dagarna, så spännande. Vi tog också paketet med båda mattorna.

I helgen var vi på landet och mannen och sonen provcampade i ett gammalt tält. Men det var himla kallt och fuktigt på natten ännu, även om det är kanonvarmt på dagen.

Vårt dilemma är fortfarande sovplatserna.
Mannen låg på endast gammalt tunt liggerunderlag första natten, för hårt.
Andra natten på liggunderlag och nyköpt luftmadrass (biltema) ovanpå, för kallt.
Tredje natten på liggunderlag, luftmadrass, liggunderlag, för högt. Han är stor och madrassen smal så han rullade av...
Ett annat problem var att kuddarna dom hade blev iskalla, hur gör man där?!

Barnen kan ta vanliga liggunderlag men jag vet inte vad vi ska köpa till oss som är varmt och lite mjukt men inte kostar skjortan (typ 1500kr st).
Förslag tages tacksamt emot !

Erat bord och stolar såg bra ut men vad tror du om denna?
http://www.getcamping.se/kagegorier/campingmobler/campingbord/picknickbord-toulouse.html

Ur platssynpunkt så tror jag definitivt att det där är bra. Det som gjorde att vi valde bort det där är att med småbarn så har man ju rätt mycket tid över. Den löser vi med att sitta och spela kort, yatsy eller något liknande och då när man ska ägna ett par timmar åt det sittande känns de där pallarna som tillhör bordet ganska små och osköna.

Tyvärr tycker jag att våra stolar som vi köpte är lite förbreda utfällda, hade hellre hittat de där Outwell Mendoza - stolarna som vi först var ute efter men som var slutsålda.

Gällande liggunderlag så köpte vi ju lite tjockare självuppblåsande (10 cm) liggunderlag. Det kanske kan ses som en bra kompromiss mellan luftmadrass och tunnare liggunderlag.

Annars är väl de nya moderna dunfyllda luftmadrasserna rätt sköna och tar liten plats.

Hittar denna på rea:

Exped downmat 7


Vågar du chansa på att slippa tull från USA (vilket man faktiskt gör rätt ofta så kan du ju alltid köpa två såna här:

Big agnes insulated Air Core

73$ plus 9$ i frakt blir i dagsläget 521 kr styck även om ni köper dom 1 och 1..fan om jag sett det innan hade jag chansat. Om du åker på tull och moms kommer det till 50 plus 130 plus möjligen nån postavgift. Totalt alltså ca 750 kr styck. Ändå mycket billigare än i sverige.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.