Pjäxor för långturer.

Jag och kompisen jobbar mot att finna de optimala pjäxorna för våra fjällturer.

Själv håller jag mig till den befintliga marknaden och kollar på antingen Lundhags husky som påminner om Jörnkängan eller den norska Alfa...... Vad tror ni? Har ni några andra ideér?

Hejsan!

Får börja med ett stort tack för det ofrivilliga tippset om Alfa Mørdre Pro, det verkar vara exakt det som jag letat efter. Verkar vara mycket kompetenta kängor :)

Jag har själv ett par lite äldre Lundhags Husky med 95mm sula. På den tiden jag köpte mina kängor använde Lundhags den extra breda lästen till Husky, vilket ger en mycket rymlig känga, vilket är precis det man vill ha då temperaturen droppar under -30 graders strecket. Om man kollar på dagens variant ser man att den vanliga Huskyn bygger på en normalläst och 75mm's varianten på en synbart mindre läst som de kallar för Normal 75. Jag lät Lundhags sy upp ett par sådana åt mig för ett 10-tal år sedan och min erfarenhet är att kängorna krymper så mycket med tiden att de näst intill blir oanvändbara. Köpte mina i storlek 47 trots att jag i normalfallet har 44 och idag får jag bara plats med ett par tjocka sockor i kängorna eftersom de blivit både låga och smala då "gummifotdelen" krymper med tiden.

Så för egen del hade jag inte tvekat en sekund utan köpt Alfa kängorna.

Vad det gäller 95mm breda skor vill jag bara påpeka att det tidigare fanns klassiska kabelbindningar som passar just för dessa. Dessa bindningar var av en mycket enkel variant, med en elastisk kabel som spändes framåt med en liten bygel framför själva bindningen och ett läderband som går tvärs skon i framkant. Sitter på de flesta av militärens skidor om jag inte missminner mig. Vet inte om det går att köpa sådana bindningar på marknaden idag, men om man inte har några större krav på bra skidkontroll i utförsbackarna funkar de i alla fall mycket bra. Och det är svårt att tänka sig en enklare och med pålitlig konstruktion ute i fält. Har man bara med sig ett extra band och en extra kabel är de i princip odödliga.

För egen del vill jag trots detta gå över till 75 mm's sula, då detta skulle möjliggöra att ta med sig mina pjastpjuck (Scarpa T2:eek:r) på vinterturerna vilket förbättrar möjligheterna för lite sköna telissvängar vid eventuella toppturer. Så det får nog bli en "liten" investering i ett par Alfa Mørdre Pro trots allt.

/ Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.