yxor, härdning, tolleranser, slipning

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=179709


Älskar den där rackarn, fast jag har en annan minsting - handgjord - så går denna ofta före.

jo det var precis det den här yxan var tänkt till (den är i samma storlek) men efter det här är wetterlings och jag klara med varandra.



Tråkigt att höra om yxan. Men den var nog rätt tråkig att jobba med, om han var på det viset. Vad synd att jag inte kommit längre med mina små yxor. Jag håller på att ta fram en yxa för ryggsäcken. Jag tänkte göra en med sticktånge först, men det får nog bli en fulltånge yxa tror jag.

Jag kan rekomendera hultsbruks yxor. Kompisen jobbar där så jag har kollat på dom, dom verkar riktigt trevliga.

BTW whisky är inte dumnt:), jag är singlemalt freak.

Seved

jag kikade på min "hultafors" (nr2 i bild) och det stog "hults bruk" på den. jag håller med, den känns riktigt gedigen. jag har bestämt för mig att den var förhållandevis billig, så det blir fem stjärnor här ifrån också.

säljs dom också under egent varumärke? ska kolla hur stor deras minsta är.

jodå, whisky är snudd på nästan roligare än att diskutera yxor.. :)

förresten, "anlöpt" som du skrev om, vad innebär det?

och din yxa ser vi fram emot att få se!!
 
Senast ändrad:
Ja hultaforsyxor är jäkligt fina tycker jag och som du säger inte så dyra.
Jag vet att dom gjorde en liten yxa förut.
Det är ju inte för inte som whisky betyder livets vatten på gaeliska:).
Jo anlöper gör man efter härdningen. När yxan eller knivbladet är härdat så är det knallhårt en bit över 60 HRC. Så man behöver få det mjukare, då värmer man upp det igen och anlöpningstempen är olika för olika stål allt mellan 150 till 500 grader. Ju varmare man har ju mjukare blir stålet.
Ja jag funderar på att göra yxorna i 5 mm 12c27 stål och som fulltånge.

Seved
 
Att värma ena änden av en bit stål och låta den andra (större) vara kall, är ett gammalt klassiskt sätt att härda saker som hammare, yxor eller liknande. Inget fel i det.

Man kan även göra "tvärtom", värma hela biten och kyla det som ska härdas och låta "bakvärmen" anlöpa.

Att göra krokiga yxor är däremot klantigt.
 
"Det viktiga är att eggen är symmetrisk och ligger i mittlinjen på huvudet."

om jag tittar bakifrån, mot nacken, och följer ovansidan fram mot eggen så drar den i väg åt höger.
den är liksom "böjd" eller svänger av mot höger. om det är så du menar att man ska titta?

Jo så är det.

"Kolla också så att ändan på skaftet och ungefärliga mitten på eggen ligger i linje med varandra. Detta kan man kolla genom att lägga yxan på en plan yta."

Så här menade jag:
 

Bilagor

  • yxor.jpg
    yxor.jpg
    22.2 KB · Visningar: 580
stort tack för info. faktiskt ganska kul att sätta sig in lite mer i material och tillverkningsprocesser.
seved; glöm inte att påminna när skönheten ser dagens ljus!!
självklart också jätte tack till naturverk, för den fina skissen. nu både förstår och inser jag vikten av vad du menade. :)

när det gäller den omtalade yxan, här i tråden, så har nu svärfar tagit över och vad jag förstog ska det komma en ersättnings yxa till honom.

en annan sak som slog mig, nu över nyår, när det var ganska rejält kallt, hur känsligt (farligt) är det ner temperaturen krymper neråt -10 -15 -20 att stå ute och klyva ved? jag vet inte om jag drömt det men jag har en svag aning om att jag hade nån liten skrift som hette yxboken där jag läste om detta!? det slog mig faktiskt också när jag hade en vanlig slidkniv framme, jag tycker "känslan" säger att stålet är betydligt skörare, men hur mycket, i realiteten? någon som har nå´n erfarenhet av detta?
 
Nöjet helt på min sida flanell.:) Man blir väl lite nördig på temperaturer,tider och kornstorlekar när man slipar o härdar själv. Jo yxan kommer nog att bli i 5 mm 12c27. Jag ska snart köpa en plåt.
Hoppas det kommer att ordna sej med yxan.
Hoppas oxå att det blir bra med lamp moddningen. Scattergun ska modda min efter vasaloppet.

Seved
 
Nöjet helt på min sida flanell.:) Man blir väl lite nördig på temperaturer,tider och kornstorlekar när man slipar o härdar själv. Jo yxan kommer nog att bli i 5 mm 12c27. Jag ska snart köpa en plåt.
Hoppas det kommer att ordna sej med yxan.
Hoppas oxå att det blir bra med lamp moddningen. Scattergun ska modda min efter vasaloppet.

Seved



..jag vet inte om det är mina nervproblem som ligger mig i fatet eller svärfars charm som så vida överskrider min, men han har inte bara fått en ny helt fel-fri yxa, han har dessutom lyckats fjäska till sig en inbjudan till deras yx-smedja...

skämt å sido. jag vill inte svartmåla wetterlings. när svärfar, med kanske lite bättre tålamod, tog över yxan/kontakten, tog dom fullt ansvar och ersatte den felaktiga yxan utan några kostander. jag vill att det ska framgå klart och tydligt både att dom tog sitt ansvar och att dom levererade en yxa som fullt ut lever upp till kraven på kvalité.


seved: jo men det är ju just det som är skit kul, att snöa in på nå´t helt totalt. själv har man ju ramlat ner i ficklampsträsket, så det dammar om det.

men nu har jag bara ungefär 1.000.000 googelträffar kvar att läsa, sen kanske man kan börja fundera på att ta ett beslut ha, ha.

jo jag såg yx-projektet. kul!! och framförallt, gillade jag designen!

är det "massagestaven" som ska få sig en liten "trimmning"?

det lutar nog åt att min också ska få kvickna till lite :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.