Gränsfors lilla yxa?

Loppisfynd

Gränsfors lilla 10:-. Haglöfs grönland max 3 v ute 40:-.
Har sett fiskars skaft vrida sig vid vått väder och som tur var bara hugga hål i kängan och ej foten men....

Go tur

Johan K
 
Leksaker +

Både Fiskars och Gränsfors minsta är i mitt tycke för små att använda på turer där någonting mer än kaffekok eftersträvas,de är helt enkelt för små.Visst,helt klart kan man hacka sig igenom hur feta stockar som helst, men,att klyva nånting sker med för stor risk för att vara tillfredsställande.De bästa ur vildmarkssynpunkt anser jag att Fiskars 600 och Gränsfors motsvarande (dvs näst minsta) är,båda FUNKAR till vad man förväntar sig av en yxa,sen är det väl mest en smaksak om man vill ha ett träskaft eller ett av komposit.

peter
 
Ringde Gränsfors, priset direkt från dem är 460:- inkl. moms. Handlar kanske en lillyxa nästa gång jag passerar, det ligger inte så långt från E4:an ca 15km V. om Gnarp om jag minns rätt.
 
Hej igen.
Nu har jag klämmt på fiskars yxor. Den oranga målningen känns ganska hal. Hur funkar det i verkligheten?
Rasksven vad tycker du? Skulle du köpa den igen?
Fiskars 600 känns klart mer som en riktig yxa. Vikten ökningen mot 500 känns klart motiverad. Men Gränsforsen är fortfarande trevligt liten.
hmm fortfarande svårt.
mvh
ht
 
bredviken; sa:
Hej igen.
Nu har jag klämmt på fiskars yxor. Den oranga målningen känns ganska hal. Hur funkar det i verkligheten?
Rasksven vad tycker du? Skulle du köpa den igen?
Fiskars 600 känns klart mer som en riktig yxa. Vikten ökningen mot 500 känns klart motiverad. Men Gränsforsen är fortfarande trevligt liten.
hmm fortfarande svårt.
mvh
ht
Jag har haft min Fiskars 600 i minst sex år och är nöjd med den. Skulle jag slå sönder den idag skulle jag tveka mellan Gränsfors vildmarksyxa (den som är storleken större än lilla yxan) och en ny Fiskars 600. Eftersom jag har så goda erfarenheter av Fiskars och eftersom den kostar så relativt lite, skulle jag nog köpa en ny Fiskars 600 att ha med som standard. Att jag inte upplever balansen som topp för finjobb gör inget, då kniven kompletterar den. Känns heller inte lika hårt att använda baksidan som hammare, som med en Gränsfors.

Det orangemålade skaftet finns inte på min yxa. Har hört tidigare att det kan bli halt när det är blött, så den färgen skulle jag slipa bort.

För vandringar där jag inte förväntar mig mycket klyvbar ved, som sommarens vandring i Sulitelma och Padjelanta, tar jag Gränsfors lilla och sväljer misshandeln av baksidan de gångerna.

Så mitt tips är; köp båda:) och ta med den som verkar passa bäst för det område du ska till. Jag skulle börja med Fiskars, som jag uppfattar som mer allround, mer användbar i skogen för kåtaanvändare p.g.a. det längre skaftet. Grova tallgrenar som blåst av, knäckta träd som landat snällt (på sten), bäverfällda träd som landat snällt, små självdöda tallar man finner inne i snåriga områden osv. tycker jag motiverar det längre skaftet. Även för ved som kan ligga vid vindskydd utan att det finns yxa. Den grövre ved vi ibland tar med ut är oftast också bara sågad, och då är det också en fördel med det lite längre skaftet.

När vedtillgången är mer sporadisk och/eller det för det mesta handlar om att klyva mindre, rundade saker för att få en mindre rykig eld i kåtan så duger Gränsfors lilla bra, kanske bättre för mindre saker då balansen är bättre.

Fiskars är ju inte så dyr, så det är ingen katastrof om du inte gillar den.

Raskesven
 
Det blev en liten Gränsfors.
Köptes på Granngården 592 kr. Visade sig vid betalning att de höjt den till ca 665 men inte märkt om. Tur att jag aldrig frågade innan vad den kostade. Jag fick betala det uppmärkta priset. Jag kom på att jag hade en gammal campingyxa sedan 25 år. Den är en storlek större så den får duga till lite tyngre arbete.
Skall bli kul och se vad den lilla duger till.
mvh
ht
 
Hults bruk - ej att förglömma!

I debatterna på utsidan verkar det ibland som det bara finns två yxfabrikat i välden förutom en mängd lågprisyxor.

Om detta är på grund av framgångsrik marknadsföring eller av andra orsaker låter jag var osagt.

Vad jag däremot gärna vill framhålla är yxorna från Hults bruk. Handgjorda kvalitetsprodukter tillverkade strax utanför Norrköping ett stenkast från den legendariska yxbacken(!)

Mycket trevliga att både titta på och arbeta med.
 
Re: Hults bruk - ej att förglömma!

Schneeberger; sa:
I debatterna på utsidan verkar det ibland som det bara finns två yxfabrikat i välden förutom en mängd lågprisyxor.

Det var ju vad trådstartaren bad om.Men om vi nu ska kolla upp vad det finns för alternativ,så har vi ju det legendariska och mytomspunna Eastwing:
estwing-axe-12.jpg


estwing-axe-26.jpg


Smidda ur ett stycke,därav går de kanske bort pga vikten.Men balans och svingen är underbar.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Laffe Gränsfors yxsten Utrustning allmänt 2
afropavo Gränsfors yxor Utrustning allmänt 1
Banankontakt Yxor - Gränsfors & Fiskars Utrustning allmänt 6
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.