Grossglockner

Jag och min fru fick helt plötsligt några barnfria dagar i Juli... Och varför inte hitta på något alpint :)

Vi funderar på Grossglockner. Jag är säker på att någon här ha bra koll på hur man enklast tar sig dit från Sverige, var man bor, om man behöver boka plats i hyttor i förväg etc.
 
Gjorde en solobestigning av den i somras. Lättast att bestiga söderifrån. Ta er till Kals am Grossglockner. Det går tydligen buss hela vägen upp till betalvägen. Jag fick skjuts, så jag vet inget om busstider, priser, linjer etc. Det fanns dock en busshållplats. Sen är det några km att gå till Lucknerhaus. Trevligt ställe. Sov billigt (ensam) i sovsal. Eftersom jag gick ensam ville jag inte gå över glaciären raka vägen upp: Lucknerhütte-Stüdlhütte-Erzherzog Johann Hütte. Jag tog över dalen till höger: Salmhütte-Erzherzog Johann Hütte. Bara en liten restglaciär längst upp i dalen och strax under kammen upp. En via ferrata från dalslutet upp till kammen. Säkrare men längre väg. Är ni inte så vana vid glaciär och tänker köra oguidat är den bättre. Inga problem att gå hela vägen upp från Lücknerhaus på en dag, men det blir en lång dag med många höjdmetrar. Jag var acklimatiserad från två tidigare berg samma vecka.
Sov en natt i Erzherzog Johann Hütte. Trevligt. Helikopterlyft öl är billigare än på krogen i Sverige. Gick uppåt tidigt på morgonen på frusen snö. Tydliga spår. En ganska brant snösluttning sista biten upp till kammen. På kammen är det stålstänger var 10-15 meter. Kör löpande säkring genom att dra repet ett varv runt stången. Brant ner till sadeln mellan kleine glockner och Grossglockner. säkra ner med repbroms eller i vajern. Kammen över sadeln är luftig. Sen bara vanlig scrambling till toppen. Samma väg tillbaka. Snön blir snabbt ganska saggig i solskenet. Räkna med många guider med klienter.

Utrustning:
Storskor
stegjärn
alpinyxa
hjälm (egentligen inte men med många på berget kan det rivas ner sten)
glaciärrep 30 m
repbroms/åtta
lite skruvkarbiner, slingor och prussik (utifall att)
Via ferrataklyka med falldämpare underlättar där vajer/fast rep finns.

Lycka till!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...