Nio döda i lavin på Everest

Alla som arbetar på Mount Everests sluttningar är medveten om riskerna. Alla sherpas i Solukhumbu har vänner eller släktingar som dött på berget i yrket. Vissa tilltalas av själva klättringen, men för den absolut majoriteten handlar det om ekonomisk vinning. I ett av asiens fattigaste länder så är det här utan tvekan ett av de mest välbetalda jobb man kan ha.

Antropologen Sherry B. Ortner har skrivit en bok på just det här temat, "Life and death on Mount Everest".

Exakt. Det är inte första gången sherpas dött på Mount Everest.

Det är väldigt stor skillnad mellan att tvingas till något och själv välja det. Klättrare har också dött. Vem har tvingat dem?
 
Ser mer och mer ut som dom stänger ner skiten. Två bra länkar

http://www.outsideonline.com/news-from-the-field/Everest-Season-Shuts-Down.html

https://www.thebmc.co.uk/everest-serac-fall-avalanche-sherpa-accident

Yvon Chouinard said it best

"Climbing Everest is the ultimate and the opposite of that. Because you get these high powered plastic surgeons and CEO's, they pay $80,000 and have sherpas put the ladders in place and 8000 feet of fixed ropes and you get to the camp and you don't even have to lay out your sleeping bag. It's already laid out with a chocolate mint on the top. The whole purpose of planning something like Everest is to effect some sort of spiritual and physical gain and if you compromise the process, you're an asshole when you start out and you're an asshole when you get back."
 
Senast ändrad:
Nej, men troligtvis skulle de fortfarande levt om de inte varit där och arbetat för den typen av turism.

Ja, precis som de 238 personerna på MH270 hade varit i livet om de hade tagit ett annat plan.

Eller om nån av de nästan 3000 personerna som dog i World trade center katastrofen befann sig på annan plats så hade de också klarat sig.

Jag fattar inte vad din poäng är.
Finns det nån?
 
Jag har nyligen läst boken (förstabestigningen) ”Med Himalaya expeditionen till Tirich Mir” från 1950 som stått oläst i bokhyllan i flera år.

Då (1950) så tjänade bärarna bra jämfört med övriga befolkningen, men det är med mina värderingar inga veklingar som bär 40-50 kg och hade mycket sämre kläder, skor, tält än dom norska expeditionensmedlemmarna.

Att vara bärare i Himalaya är nog att betrakta som ett högriskjobb.

OT: Boken är till salu (billigt) för klättringsintresserad. Annars åker jag till Myrorna med den när jag fått ihop en bärkasse med sakar jag inte behöver längre.



Per
 
Jag har nyligen läst boken (förstabestigningen) ”Med Himalaya expeditionen till Tirich Mir” från 1950 som stått oläst i bokhyllan i flera år.

Då (1950) så tjänade bärarna bra jämfört med övriga befolkningen, men det är med mina värderingar inga veklingar som bär 40-50 kg och hade mycket sämre kläder, skor, tält än dom norska expeditionensmedlemmarna.

Att vara bärare i Himalaya är nog att betrakta som ett högriskjobb.

OT: Boken är till salu (billigt) för klättringsintresserad. Annars åker jag till Myrorna med den när jag fått ihop en bärkasse med sakar jag inte behöver längre.



Per

Det är ganska oförskämt att jämföra Sherpas med bärare. De flesta Sherpas på Everest är betydligt bättre klättrare än de s.k. klättrarna.
 
Jag har nyligen läst boken (förstabestigningen) ”Med Himalaya expeditionen till Tirich Mir” från 1950 som stått oläst i bokhyllan i flera år.

Då (1950) så tjänade bärarna bra jämfört med övriga befolkningen, men det är med mina värderingar inga veklingar som bär 40-50 kg och hade mycket sämre kläder, skor, tält än dom norska expeditionensmedlemmarna.

Att vara bärare i Himalaya är nog att betrakta som ett högriskjobb.

OT: Boken är till salu (billigt) för klättringsintresserad. Annars åker jag till Myrorna med den när jag fått ihop en bärkasse med sakar jag inte behöver längre.



Per

Jag är intresserad! Vars bor du?
 
Det är ganska oförskämt att jämföra Sherpas med bärare. De flesta Sherpas på Everest är betydligt bättre klättrare än de s.k. klättrarna.



Jag är alldeles för okunnig på klättring för att ge mig in på definitioner, men jag har för mig att Sherpas är ett folkslag och att det stod bärare i boken jag nytt läst (översatt från Norska till svenska 1950, d.v.s > 60 år sedan).

Per
 
Antropologen Sherry B. Ortner har skrivit en bok på just det här temat, "Life and death on Mount Everest".

Är den värd att läsa?

Ja, precis som de 238 personerna på MH270 hade varit i livet om de hade tagit ett annat plan.

Eller om nån av de nästan 3000 personerna som dog i World trade center katastrofen befann sig på annan plats så hade de också klarat sig.

Jag fattar inte vad din poäng är.
Finns det nån?

Poängen är att det är skillnad på att uppsöka något som är farligt.

Det är ganska oförskämt att jämföra Sherpas med bärare. De flesta Sherpas på Everest är betydligt bättre klättrare än de s.k. klättrarna.

Du menar att bärarna förtjänar mindre respekt. Jävla tönt.
 
Ja, precis som de 238 personerna på MH270 hade varit i livet om de hade tagit ett annat plan.

Eller om nån av de nästan 3000 personerna som dog i World trade center katastrofen befann sig på annan plats så hade de också klarat sig.

Jag fattar inte vad din poäng är.
Finns det nån?

Om du jämför denna händelse med ovanstående känner jag att oavsett förklaring kopplar det inte ändå.

Tack och hej på dig.
 
Jag är alldeles för okunnig på klättring för att ge mig in på definitioner, men jag har för mig att Sherpas är ett folkslag och att det stod bärare i boken jag nytt läst (översatt från Norska till svenska 1950, d.v.s > 60 år sedan).

Per

Sherpas är mycket riktigt ett folkslag, men när man pratar om Sherpas i Everestsammanhang menar man vanligen Sherpas som är anställda som lokala guider. De sätter upp fasta rep, riggar camps, kånkar upp miljonärer på toppen, etc. Ett väldigt svårt och farligt jobb. Bärare konkar utrustning till base camp, snarare än miljonärer till toppen. Ett oerhört tungt arbete, som de har all min respekt för (jag skulle inte kunna bära hälften av vad de gör), men det är stor skillnad på den kunskap arbetet kräver och hur farligt det är.

Ursäkta om jag uttryckte mig bryskt men jag tycker det är tråkigt att Sherpas sällan får det erkännandet de förtjänar. De är bättre klättrare än de allra flesta "klättrarna" på Everest och utsätter sig för större fara, men betraktas utifrån som "bärare".

Du menar att bärarna förtjänar mindre respekt. Jävla tönt.

Se ovan. Fundera förresten på hur trevligt det är att uttrycka sig som du gör.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.