Badile - juni för tidigt?

Hej!

Spånar på att klättra Cassin på Badile NE face sista veckan i juni. Är det nån som har koll på om detta brukar vara funkis? Jag, vet, det beror på hur våren sett ut osv, men rent generellt: är det för tidigt? Då tänker jag på att klättra den som en ren klipptur.

Antar att man kan värma på sydsidan och skaffa sig en bild från toppen?

John
 
Hej John,

Jag skulle rekommendera att vänta in i mitten/slutet av juli.

Vi var nere i början av juli för några år sedan för att klättra just den turen. Tyvärr så var det en regnig sommar vilket gjorde att hela övre delen var frost/snöklädd när vi kom ner. Efter några dagars väntan gav vi upp och klättrade på annat ställe (vilket i och för sig var kul men inte det vi hade planerat).

Det är möjligt att vi bara hade otur, men Piz Badile är en hög topp i området så om du vill maximera möjligheten så skulle jag välja senare på säsongen.

/Carl
 
Problemet är också att vi har ett snävt fönster där det fungerar för båda att ta semester samtidigt. Vilka turer/berg gjorde ni istället? Alltid trevligt att höra vad vi kan ha för backup.
 
Slutet av juni är klart tidigt! Hyttan brukar inte öppna förrän i månadsskiftet. Reservturer (fina i sig!) om vädret är osäkert finns lite längre upp i dalen vid Albigna. Både toppturer och multipitch några hundra meter från linbanans toppstation. Har ni funderat på italienska sidan ovanför Val di Mello (sydsidan?)
 
Förstabestigningen gjordes under vinterförhållanden så tidigt är en definitionsfråga. Ska du göra den i frickisar och shorts så är det och har alltid varit för tidigt. Augusti-september är det säkraste normalt sett.
 
Förstabestigningen var nu kanske inte så kul eftersom två av de fem inte överlevde snöstormen i mitten av juli...

Toppen är ju inte alls hög men erkänt mycket utsatt för vädret.

Hoppas ni får fina förhållanden avsett när ni är där!

Själv är jag lite sugen på att ta mig till till södra sidan:
http://www.summitpost.org/punta-torelli/350457
 
Om vädret är OK så bör själva väggen var ganska torr, definitivt inte värre en en liknande tur i Norge närhelst på sommaren, anmarscen däremot kan kräva approach-stegjärn och yxor. På sydsidan (från Gianetti-stugan) finns det en massa fina turer:
Spigolo Vinci på Cengalo
Molteni-Vera på Badile
Halvbultade multipitcher på tornet precis ovanför stugan (någonting med Dent i namnet).
På den sweiziska sidan finns det inte bara redan nämnda Albigna, utan också Sciora-nålarna från Bondascadalen, som är fullständigt möjliga i juni.
Lycka till!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...