Arga alpinister?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag står för vad jag tycker om det här men allt handlar om kontext. Jag kan sannolikt inte stoppa dig från att använda publikt publicerade kommentarer, men vill inte på något sätt medverka till en dokumentär gjord av en när anhörig. Det är som att låta Assad vara Åklagare och domare vid ICC i Haag...

Det känns som det här Pravda projektet är dömt att misslyckas, du kommer inte kunna vrida bilden av det som hänt utan att undvika centrala fakta och då är det inte en fråga om åsikter, stil eller privata definitioner utan exakt så enkelt som Janne påpeka.

Jag tycker du ska tala med någon som är bättre skickad att tala om detta. John Ljungman kanske ställer upp.

Vi ska intervjua Corax, så vi får nog en som är insatt i det. Jag tänkte snarare på tonen i forumen. Jag kommer nog använda en del men eftersom det rycks ur sina sammanhang så får det mer bli ett flertal exempel utan källor. Tack för ditt förtroende angående mig som dokumentärfilmare. Jag skulle på riktigt vilja träffa dig och försöka förstå dig. Just nu framstår du mest som arg. Jag arbetar globalt så att du bor utomlands är inga problem. Chamonix?
 
Jag är inte arg, mer förvånad över din totala avsaknad av kunskap om ämnet du tänker dokumentera. Du måste ju själv inse att en dokumentär gjord av dig har noll trovärdighet. Du kan maila mig om du är i London, Beirut, Amman, Istanbul, Sana, Mogadishu, Addis, Alperna eller i Patagonien.

Om det är upprättelse som är syftet tycker jag du ska skick upp henne för Shisha South Face i pure alpine style. Då skulle vi ha något kul att prata om.
 
Senast ändrad:
Jag ser att du valde att helt ignorera mina frågor och istället försöka vrida det till att jag skulle vara ute efter en "häxjakt" på din sambo. Finns det någon speciell anledning till det?
 
Ursäkta men vad baserar du det på? Jag har sponsorer som betalar projekt jag vill göra och jag får den utrustning jag behöver. Det handlar om väldigt olika sponsorer med olika syften för dom har olika målgrupper. Du är väl inte helt dum i hela huvudet så sluta tramsa.

Jag anser att Emil har hållt en hövlig ton i sina inlägg. Han förtjänar detsamma från oss övriga. Visst, får man reagera och bli upprörd, men man kan uttrycka det på många olika sätt.

Mvh /Joel
 
Jag anser att Emil har hållt en hövlig ton i sina inlägg. Han förtjänar detsamma från oss övriga. Visst, får man reagera och bli upprörd, men man kan uttrycka det på många olika sätt.

Mvh /Joel

Ursäkta men han har varit genuint oärlig och visat extremt lite insikt. Jag har noll respekt för den typen av agerande. Det var ju uppenbart att han hade en agenda, det kan man ha men då ska man vara transparent och ärlig med det.
 
Hej allihopa!

Först:

David, tagga ner. Att förringa och kalla människor med andra åsikter för lökar stärker knappast dit resonemang eller din trovärdighet. I stort håller jag med om vad du säger/tycker men jag gillar inte hur du säger/skriver det. Fjällen är stora. Vi får nog alla plats. Vem gillar inte att löka ibland?

Emil:

Jag tycker valet av trådtitel är lite märklig och väl generaliserande. Generaliseriingar är alltid fel har jag för mig Tage Danielsson sa en gång. Långt ifrån alla fjällklättrare är arga och det finns ett flertal supersofta fjällklättrare som jag kan förmedla kontakt till om du vill till din dokumentär. De allra argaste fjällklättarana skriker väl högst känns det som. Eller kontakta Eva selin! Hon är den enda svensk som hållit världsnivå när hon var som mest aktiv!

Sen kan jag förstå ilskan då ett fåtal individer får sitta i morgonsoffor och definiera klättring utan några kritiska frågor. Varför får inte en representant från SKF vara med till exempel? Fasta rep, syrgas för att nå toppen etc, tycker inte jag har så mycket med klättring att göra.

Men, fjällklättring är komplicerat och svårt att förklara för allmänheten. Jag själv förstår ju knappt hur man gör ibland!

Äventyrare ljuger om sin prestationer, klättare ljuger om sin prestationer och båda kategorier kommer göra det även i framtiden.

Sen tror jag också att de heta känslorna som förekommer på forum rörande fjällklätring delvis beror på den manliga dominansen. Vita, kränkta män som får sin manlighet ifrågasatt och blir, ja kränkta helt enkelt. Jag är övertygad om det skulle vara en trevligare ton om det var lite mer jämställt.

Jag ser framemot dokumentären!

Med vänliga hälsningar

Kaj




Med vänliga hälsningar
 
Hej allihopa!

Först:

David, tagga ner. Att förringa och kalla människor med andra åsikter för lökar stärker knappast dit resonemang eller din trovärdighet. I stort håller jag med om vad du säger/tycker men jag gillar inte hur du säger/skriver det. Fjällen är stora. Vi får nog alla plats. Vem gillar inte att löka ibland?

Emil:

Jag tycker valet av trådtitel är lite märklig och väl generaliserande. Generaliseriingar är alltid fel har jag för mig Tage Danielsson sa en gång. Långt ifrån alla fjällklättrare är arga och det finns ett flertal supersofta fjällklättrare som jag kan förmedla kontakt till om du vill till din dokumentär. De allra argaste fjällklättarana skriker väl högst känns det som. Eller kontakta Eva selin! Hon är den enda svensk som hållit världsnivå när hon var som mest aktiv!

Sen kan jag förstå ilskan då ett fåtal individer får sitta i morgonsoffor och definiera klättring utan några kritiska frågor. Varför får inte en representant från SKF vara med till exempel? Fasta rep, syrgas för att nå toppen etc, tycker inte jag har så mycket med klättring att göra.

Men, fjällklättring är komplicerat och svårt att förklara för allmänheten. Jag själv förstår ju knappt hur man gör ibland!

Äventyrare ljuger om sin prestationer, klättare ljuger om sin prestationer och båda kategorier kommer göra det även i framtiden.

Sen tror jag också att de heta känslorna som förekommer på forum rörande fjällklätring delvis beror på den manliga dominansen. Vita, kränkta män som får sin manlighet ifrågasatt och blir, ja kränkta helt enkelt. Jag är övertygad om det skulle vara en trevligare ton om det var lite mer jämställt.

Jag ser framemot dokumentären!

Med vänliga hälsningar

Kaj




Med vänliga hälsningar



Jag tycker du kan ta dig tid att formulera det hela bättre om du tycker det är så viktigt. Jag svara inte på allt trams för att vinna några popularitets poäng, jag svar vad jag tycker om det är trovärdigt eller inte kan inte jag avgöra och jag bryr mig inte om det inte uppskattas av alla.

Detta är mitt sista inlägg. Lycka till med klättringen.
 
Jag vill bara förtydliga. Jag gick inte ut i detta med en dold agenda. Jag ville sondera terrängen, se om tonen var så irriterad som folk säger och försöka bilda mig en uppfattning om läget. Och att förstå. Ibland kanske jag ställt lite retoriska frågor men det handlar bara om att få folk att utveckla sina resonemang. Blir dock förvånad av det fruktansvärt hårda tonen, jag försöker ha perspektivet att det jag inte kan säga till en människa öga mot öga skriver jag inte heller på nätet.

Jag kom också på en sak som jag ska undersöka. Det kanske är så att barfotalöpare sitter på forum och kritiserar löpare med skor. Det finns nog liknande subkulturer om man bara letar lite.

Nu ser jag att David lämnat tråden men jag ska verkligen försöka höra av mig om jag är i närheten av honom för att bjuda på kaffe. Det överaskar mig också att han är conflict "dynamics analyst" vilket gör det hela ännu mer spännande!

Det börjar väl närma sig sista inlägget för min del med. Vill avsluta med en inbjudan till folk som har svårt att förstå Pompe eller tycker hon är en förljugen fuskare. Eller som tycker att jag är "dum i huvet". Kom jättegärna förbi Göteborg på en kaffe eller så drar vi ut på en kajaktur eller så kan ni få testa på fridykning. Eller så kan vi klättra lite, men bare in mind att min klättringsform just nu är under all kritisk. Jag säger detta helt utan ironi. Smsa mig bara på 0705 33 01 53 så styr vi upp något.
 
Din nuvarande uppdragsgivare har ju blivt påkommen med att ljuga om prestationer som aldrig gjorts, och du är förvånad över att folk reagerar på detta?

Du jämför med andra aktiviteter men kan du nämna någon liknande historia inom trail running, fridykning eller surfing? Var där ingen som reagerade?

Ja, jag blir förvånad över hur oerhört starkt folk reagerar. Hur hårda orden blir. Sen skulle jag inte definiera det som att hon blivit påkommen med ett ljuga men om jag böjar diskutera det så tar det aldrig slut. Så det tänker jag inte göra.

Jag vet ingen liknande historia men kollar runt i lite andra nätverk för att se hur tonen är där, hur diskussionerna går och vad som anses rätt och fel.
 
Jag tycker du kan ta dig tid att formulera det hela bättre om du tycker det är så viktigt. Jag svara inte på allt trams för att vinna några popularitets poäng, jag svar vad jag tycker om det är trovärdigt eller inte kan inte jag avgöra och jag bryr mig inte om det inte uppskattas av alla.

Detta är mitt sista inlägg. Lycka till med klättringen.

Hej!

Du bevisade just min tes...

Kram på dig!

/Kaj
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ghost79 Solo-alpinister Alpin / Bigwall 0
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.