Arga alpinister?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja? Men som jag skrev, i ingen annan sport/sysselsättning kan man paketera en så medioker prestation som om det vore något riktigt extremt.

Du anser att det är alpinister som är skuvade och arga, jag anser att det är situationen som är skruvad och har gjort vissa alpinister arga. Du kan tycka att det är jätte löjligt att de är arga, men det vore ännu löjligare om du påstod att samma reaktioner skulle aldrig uppstå i vilken annan sport/aktivitet som helst om situationen vore den samma... You can't change human nature...

Så skillnaden är bara att denna klättringselit drar sig till utsidans forum för att berätta hur det verkligen ligger till? Att det finns en plattform för det och om det skulle finnas motsvarande för andra sporter så skulle samma fenomen visa sig?
 
Jag vet åtminstone en annan sport där olika supporters blir extremt upprörda över de andra lagens prestationer, såpass upprörda att våld, järnrör och annat kan anses nödvändigt. Även om klättrare precis nyligen har börjat med handgemäng så är det mer vanligt inom fotbollen.
 
Så skillnaden är bara att denna klättringselit drar sig till utsidans forum för att berätta hur det verkligen ligger till? Att det finns en plattform för det och om det skulle finnas motsvarande för andra sporter så skulle samma fenomen visa sig?

Tycker det är lite orättvist att utnämna utsidan som nån ankdamm eller plats där man samlas för att klaga eller att skriva negativt om amatörer. Det finns ju massor av annat på utsidan också och det är en väldigt bra plats att tycka på när det väl är dags för det.
 
Jag fattar att det är stor skillnad på Everest och andra berg, men då jag är ganska väl insatt i hur man gör Denali i expeditionsstil så tycker jag utifrån sett att skillnaden inte är så stor. Man släpar all sin utrustning, går i replag och "really pull your own weight".
Så, är det verkligen en bogserlina?

Först och främst låter det som att du snarare pratar om alpin stil, inte expeditionsstil. Hursomhelst vågar jag påstå att det svåraste med alpina turer inte är klättringen eller kondisen, utan att ha tillräckliga kunskaper om berget, glaciärer, väder, tid, begränsningar, etc. Om man har en guide med sig så behöver man inte sådana kunskaper, vilket gör hela grejen otroligt mycket lättare - oavsett stil.
 
Först och främst låter det som att du snarare pratar om alpin stil, inte expeditionsstil. Hursomhelst vågar jag påstå att det svåraste med alpina turer inte är klättringen eller kondisen, utan att ha tillräckliga kunskaper om berget, glaciärer, väder, tid, begränsningar, etc. Om man har en guide med sig så behöver man inte sådana kunskaper, vilket gör hela grejen otroligt mycket lättare - oavsett stil.

Men det är ju den myten jag försöker slå hål på lite. Att allt jag beskrev var expeditionsstil. Och då är ju skillnaden mot alpin stil inte så ofantlig. Och det måste ju inte vara helt ovanligt att folk klättrar berg i alpin stil med någon polare/kollega/bekant som kan berget och området mycket bättre och då är ju skillnaden i vissa fall minimal.

Försöker bara förstå det. Om man klättrar i expeditionsstil och håller tyst om det och inte är sponsrad och offentlig så är det ok?
 
Jag kan ju för ovanlighetens skull helt okontroversiellt hävda att jag representerar den "arga" grupp du tilltalar.

- Alpinism är i grund och botten enkelt, det som hänt sedan är att "äventyrare" komplicerat saken i syfte att leva på extremt mediokra prestationer. Det kan dom gör men det har inget med alpinism att göra. Lite som att jag skulle slå världsrekord genom att segla jorden runt genom att ha motorn på.

Mellan oss som som pysslar med alpinism råder en stark kamratskap och en gemensam värdegrund om vad som är gängse etik. Utsidan är ett öppet forum där alpinister (företrädesvis jag) och några få andra samtalar/bråkar med icke alpinister och i stor utsträckning Icke klättrare.

Alla kan självklart klättra exakt hur dom vill, det är helt okontroversiellt. Problematiken uppstår när äventyrare ändrar definitionen av den allmänt accepterade och fundamentala etiken inom alpinism så som alla alpinister ser på det.

Alpin klättring kan enklas delas upp i tre kategorier. Allt annat är något annat.


1. Alpin Style

2. Capsule Style

3. Expedition Style
 

Bilagor

  • 1000922_10151600928723616_1867689150_n.jpg
    1000922_10151600928723616_1867689150_n.jpg
    16.4 KB · Visningar: 544
Senast ändrad:
Jag kan ju för ovanlighetens skull helt okontroversiellt hävda att jag representerar den "arga" grupp du tilltalar.

- Alpinism är i grund och botten enkelt, det som hänt sedan är att "äventyrare" komplicerat saken i syfte att leva på extremt mediokra prestationer. Det kan dom gör men det har inget med alpinism att göra. Lite som att jag skulle slå världsrekord genom att segla jorden runt genom att ha motorn på.

Mellan oss som som pysslar med alpinism råder en stark kamratskap och en gemensam värdegrund om vad som är gängse etik. Utsidan är ett öppet forum där alpinister (företrädesvis jag) och några få andra samtalar/bråkar med icke alpinister och i stor utsträckning Icke klättrare.

Alla kan självklart klättra exakt hur dom vill, det är helt okontroversiellt. Problematiken uppstår när äventyrare ändrar definitionen av den allmänt accepterade och fundamentala etiken inom alpinism så som alla alpinister ser på det.

Alpin klättring kan enklas delas upp i tre kategorier. Allt annat är något annat.


1. Alpin Style

2. Capsule Style

3. Expedition Style

Vore intressant med din åsikt kring Denali.
 
Vore intressant med din åsikt kring Denali.

Denali är lika ointressant att bestiga och diskutera som Everest, Kebnekajse, Kilimanjaro etc. etc.

Argumentet som någon tog upp ang kännedom om ett berg eller en specifik led i ett replag skulle det påverka något säger en del om hur lite den personen vet om hur mycket alpina turer påverkas från år till år. Alla alpina turer ändrar karaktär under loppet av dagar, ibland timmar och i sällsynta fall veckor.
 
Denali är lika ointressant att bestiga och diskutera som Everest, Kebnekajse, Kilimanjaro etc. etc.

Argumentet som någon tog upp ang kännedom om ett berg eller en specifik led i ett replag skulle det påverka något säger en del om hur lite den personen vet om hur mycket alpina turer påverkas från år till år. Alla alpina turer ändrar karaktär under loppet av dagar, ibland timmar och i sällsynta fall veckor.

Ursäkta min okunskap men då känns det ju nästan som två olika sporter? Alpin klättring är teknisk klättring med isyxa i replag och mycket av expeditionsklättringen är lättare klättring men fortfarande höga berg?
Så då skapas frustrationen för att gemene man och media inte kan skilja på de två? Och att folk som klättrar hårda leder i alpin stil inte får sponsorkontrakt? Eller det kanske var att ta i. Alpinisterna vill bara att de som klättrar i alpin stil inte ska synas eftersom Svensson inte kan skilja dem åt?
 
Denali är lika ointressant att bestiga och diskutera som Everest, Kebnekajse, Kilimanjaro etc. etc.

Argumentet som någon tog upp ang kännedom om ett berg eller en specifik led i ett replag skulle det påverka något säger en del om hur lite den personen vet om hur mycket alpina turer påverkas från år till år. Alla alpina turer ändrar karaktär under loppet av dagar, ibland timmar och i sällsynta fall veckor.

Är inte det lite väl kategoriskt.. Att till och med Ueli Steck har klafsat omkring på Everest i år underminerar ditt trovärdighet som talesperson för alpinistsamhället en hel del. Jag trodde diskussionen gällde stil och inte vilka berg som fortfarande är coola eller inte.
 
Är inte det lite väl kategoriskt.. Att till och med Ueli Steck har klafsat omkring på Everest i år underminerar ditt trovärdighet som talesperson för alpinistsamhället en hel del. Jag trodde diskussionen gällde stil och inte vilka berg som fortfarande är coola eller inte.

Jag talar bara för mig själv, inte för något difust kollektiv. Vad gäller Everest så säger väl händelsen där allt om just hur marginaliserat Everest är om man som alpinist nästan blir mördad för att man inte vill stå i kö med en massa lökar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ghost79 Solo-alpinister Alpin / Bigwall 0
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.