Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter?

Har gått och funderat på hur det är att befinna sig på de högsta bergen där luften är som tunnast och trycket som lägst.

Fredrik Sträng menar på att det är ungefär som att andas enbart genom ett sugrör plus inverkan av det låga lufttrycket. Har vi någon med erfarenhet som vill försöka sig på en egen beskrivning eller liknelse?

Det måste ju inte tvunget vara på just 8000 meter, jag vill bara få en konkret aning om just känslan och inte bara om vad som händer i kroppen, som beskrivs i så många dokumentärer.
 
Det handlar väl inte bara om syrebrist, vilket även t ex fridykare upplever, men höjdsjuka kan ju ge väldigt många symptom också
 
Har gått och funderat på hur det är att befinna sig på de högsta bergen där luften är som tunnast och trycket som lägst.

Fredrik Sträng menar på att det är ungefär som att andas enbart genom ett sugrör plus inverkan av det låga lufttrycket. Har vi någon med erfarenhet som vill försöka sig på en egen beskrivning eller liknelse?

Det måste ju inte tvunget vara på just 8000 meter, jag vill bara få en konkret aning om just känslan och inte bara om vad som händer i kroppen, som beskrivs i så många dokumentärer.

Sugrörsliknelsen är mer för att beskriva syrebristen. Det är inte tungt att andas på hög höjd, men det spelar ingen roll hur stora eller många andetag du tar. Du får ändå inte tillräckligt med syre. Man kan kanske likna det med att åka på bakhala skidor. Du gör som du brukar men förutsättningarna gör att du ändå inte får ut det du är van vid. Det kan upplevas frustrerande.

Mvh /Joel
 
Finns

mkt skrivet i ämnet. Ett par steg åt gången sedan andas ikapp. Påminner om hur patienter med KOL har det. Ämnesomsättningen blir låg vilket bl a innebär att man fryser lättare.

Thure
 
Hur blir det med syrgas då? Är man väl acklimatiserad och andas ur tub så får man givetvis mycket bättre förutsättningar men hur verkar det minskade lufttrycket? Och finns det någon mer faktor som spelar in på det kroppsliga välmåendet där uppe?
 
Har inte varit på 8000 meter men i alla fall vid ett par tillfällen på >5000 meter och något som jag reagerat på är att luften liksom inte bär någon värme. I sol kan det vara stekhett av strålningsvärme, men så fort solen försvinner blir det iskallt. Och så fort man kommer ner på låg höjd (ca 2000 meter) känns luften behagligt tjock och livgivande. Men det kan förstås också delvis ha att göra med att luften på låg höjd innehåller lukter och dofter från natur och mänsklig aktivitet. På hög höjd är ju det mesta rätt sterilt.
 
Ja densiteten på luften/gas har ju omedelbart och göra med värmeledning och så.
Tänk folk som arbetar på stora djup (300-500m och lite mera) som dykare med dykarklocka som vilobasbas - luften där inne är tjock - som vatten...lite åt det hållet.
Luften är ju en flergasbladning med t.ex hög helium andel och en liten syreandel (mycket mindre än vanlig luft.
Den värmeledningsförmågan motsvarar ju nästan vatten.

På höghöjd kan ren syrgas fixa biffen , på djupet måste det underdoseras( partialtrycket avgör).
På högre höjd i kombo med torr luft får du även en högre vätskeavgång från kroppen , vatten avdunstar lättare - kokpunkten kanske ligger på 75 grader på 8k höjd


Raka motsatsen i stora drag
 
Jag har inte varit på 8000 meter men på 7500 en kort stund. Jag tycker att det var enormt stor skillnad på att gå uppför och sitta still och vila/fika. Vilket i och för sig gäller överallt. Men när vi gick så var det ont om syre såklart och man tvingas gå väldigt sakta. Att göra en kort rush är helt uteslutet. Men när vi satt och fikade så kände jag inte av höjden speciellt mycket. Jag har varit över 5000 meter ca 35 gånger och även om det var jobbigare på 7000 meter så är det inte så jättestor skillnad eftersom man ser till att acklimatisera till den höjden man ska till. Är man bra acklimatiserad så kan det nog kännas okej på 7000 och är man dåligt acklimatiserad så kan man nästan duka under på 5000. Om det är en helt annan grej på 8000 meter vet jag inte.
 
Ja densiteten på luften/gas har ju omedelbart och göra med värmeledning och så.
(...)

På högre höjd i kombo med torr luft får du även en högre vätskeavgång från kroppen , vatten avdunstar lättare - kokpunkten kanske ligger på 75 grader på 8k höjd
Är varken fysiker eller höghöjdsklättrare, men visst måste låg densitet betyda olika saker beroende på om det är varmt eller kallt, dvs det är framförallt isolerande. Det betyder att kall tunn luft borde upplevas som varmare än kall "tjock luft", om vi ser till ledningsförmågan?

Jag gissar att det där med vätskeavgång, i kombination med vind, och det faktum att det antagligen ÄR svinkallt gör upplevelsen av köld större.
 
John, nog för att din fråga öppnar upp en helt fantastisk värld av förkovran i termodynamikens lagar, men jag skulle ändå säga att den inte är den mest relevanta. Om vi diskuterar kroppens förlust av värme så är konduktion inte en jättestor del (framförallt inte om man fryser och utsätts för vind).
Det som spelar stor roll är förlusterna via strålning och konvektion. Det senare förstärks naturligtvis mycket om vind är inblandat.

Förrutom inverkan av hård vind så är ju kroppen sämre rustad för att hålla sig varm på flera sätt:
man har lägre ämnesomsättning,
man klarar inte samma aktivitetsnivå på hög höjd pga syrebristen,
man kanske är för kall och trött för att ens orka hålla en lagom värmegrad genom kläder samtidigt som de yttre förhållandena ständigt förändras,
kroppen är så påfrestad av mängden stimuli den utsätts för att det är på gränsen till överväldigande...

Så nej, även om det stämmer att kall luft vid havsnivå har högre densitet än lika kall luft på hög höjd (eller snarare, att den beror av trycket), så tror jag personligen inte att det ger någon signifikant skillnad. Men jag ser fram emot att bli motbevisad! ;)
 
@Klättertösa: Jag tror inte heller att det är någon särskilt markant effekt. Men i den mån den finns så torde den vara fördelaktig, dvs isolerande. Inte tvärtom.

Sen vet jag inte riktigt hur du skiljer på konduktion och konvektion. Konvektion är ju bara konduktion + ett medium som flyttar sig och ger plats för kallare medium så fort det värmts upp. Eller?

(Känner mig riktigt Utsidan-mässig som försöker vara lite fysiker så där med vänsterhanden!)
 
Lite utanför ämnet men... För några år sedan "höghöjdstränade" ett par finska killar på Keb. Deras något ovanliga metod gick ut på att de drack sig riktigt redlösa på kvällen för att dagen efter bestiga fjället. Samma procedur upprepades dag efter dag. Vet inte om de senare hade någon nytta av "träningen" men de hade iaf kul stundvis...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...