Naturguide_hur blir man det?

Jag undrar hur man blir naturguide. Jag är drygt 50 år. Är det helt kört? Min stora passion är naturfotogarfering, www.rskoldblom.wordpress.com.

Hoppas någon har lite bra idéer. Vill ju inte behöva läsa flera år på universitet utan studiemedel.
Tack på förhand!

//Roland
 
Det handlar nog varken om utbildning eller ålder utan om kunskap och att kunna leda en grupp och hantera situationer. Jag är 25 år och har ingen utbildning inom fågelskådning och fåglar, men funderar ändå på att bli guide. Det finns kurser inom området dock, t.ex. guidning i skogen och hur man använder naturen som företag osv.

Om du vill kan du få några länkar.
 
Jag skulle vara jättetacksam för flera länkar till diverse utbildningar, då jag själv går i tankar att omskola mig till ett mer naturnära arbete.
 
Hej Roland!

Jag har gått Linnéuniversitetets kurs i naturupplevelseguidning. Den var uppbygd på undervisning vissa helger och på distans över datorn. Den är dock ingen äventyrsutbildning. Kolla på deras hemsida om den finns kvar!

Efteråt har jag jobbat lite som guide åt länstyrelsen och haft naturfotoguidningar i olika naturreservat. Jag har dock kvar mitt gamla jobb och lever inte av det :)

/Anna
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...