Alpinkängor att fjällvandra i?

Jag har gått i mkt lös stenterräng med sådana skor och man är mkt lättare och snabbare på foten. När det rasar har man mer skydd med grova kängor och ännu mer med stålhätta dock "plöjer" man inte på samma sätt med lätta skor så jag skulle säga att rasrisken just runt fötterna kan vara lite mindre.

Jag tolkar det som sommarvandring eftersom "kokrisken" finns. Ner till +-0 går det bra med ett par tunna neoprenstrumpor eller goretexstrumpor eller budgetvarinten påsar. Så länge man går håller åtminstone sig mina fötter sig varma ner till 0 om man blir blöt skulle jag säga ner till 5-10 grader. När du pausar drar du på ett par torra strumpor.
 
Jag har ett par Scarpa Jorasses Pro och ett par Nepal Top. Jag är mycket nöjd med båda. Tyvärr blir det lite kompromiss för dig tycker jag, oavsätt vad du köper.

Jag har fjällvandrat mycket í vandringskängor Hanwag Alaska och Meindl Island tidigare. Nu har jag inga sådana utan använder mina Jorasses till vandring i fjäll, skog och alperna, det funkar lika bra på platten men är mycket bättre om det blir lite klättring el glacier (köp inga rena vandringskängor om du har alpinistdrömmar). Alltså bäst på alpinturer som inte är allt för tekniska och kanon på glacier. Har provat att isklättra i dem. Då är de lite kalla (funkar för mig till -5) och är det brant finns absolut mer att önska (upp till 70 graders lutning är ok, vertical is är inte kul). Nepal Top är tyngre och jobbigare att gå i men klättrar bättre när det är brant och är lite varmare. De funkar bra till glacier, alpina turer (även om de är tyngre och lite klumpiga jämfört med Jorasses) men jag vill helst inte ha dem på typ fjällvandring. Det är betydligt jobbigare att gå i än vandringskängor el Jorasses (och lite varma tycker jag). Däremot klättrar de is och annat brant mycket bättre. De funkar till -10 för mig (-18 går men då fryser tårna).

Om jag var i din situation skulle jag satsa på Jorasses eller något liknande. De funkar bra till vandring och alpin turer i sverige, norge och alperna. Till nöds kan du prova lite lättare isklättring också.

God tur
 
...ligger i en lite för hög prisklass för mig just nu

Tänk på var du köper. Jag betalade 3029 kr för mina Nepal Evo, nya i butik, men det var i London (Snow & Rock - Covent Garden), och prismatchat mot Telemark-Pyrenees. När jag höll koll var svenska nätbutiker aldrig i den billigare halvan av prisspannet.

Jag var egentligen inställd på att köpa Jorasses, men det visade sig att de inte satt riktigt rätt på mina fötter. Förutom passformen tyckte jag inte att det var nån stor skillnad mot Nepal Evo, men det uttalandet bygger på 20 min i en butik, utan någon tidigare erfarenhet av att använda liknande produkter ute i naturen, och det är ett år sedan, så minnet kan mycket väl svika.

Om budgeten är känslig är jag skeptisk till att köpa två par. Det blir dyrt hur man än vänder på det. Om du däremot har möjlighet att låna nåt som duger i svenska sommarfjäll (fler som äger sånt i en genomsnittlig bekantskapskrets) så kan du ju köpa nåt som passar alpinistdrömmarna bättre.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.