Naranjo de Bulnes

Bör kanske tillägga att det finns tusentals leder i Picos de Europa, från femton meters sportleder till 1000 meters vinterturer.
 
Nästa sommar kanske? Jag lär inte vara svårövertalad...

Leder värda att kolla in:

Murciana 78 (7c+ 500 m) Kruxrepan som först friades av Nixon och Popp är inte en giveaway för graden. Jag gjorde knappt moven. Plättlätt att göra som 7a/A0, och för de som är OK med lååånga utklättringingar i femmaterräng är den nog den lättaste leden. Blott tolv replängder med 60 m rep, och med feta bultade stand så går det så fort man vågar.

Rabadà-Navarro (6c+, 750 m) är förstås en klassiker, det hörs ju av namnet. Lättare klättring en Murciana, följer mer klassiska sprickor och är mestadels så välsäkrad som man vill. Känns oändligt lång i slutet med all kors och tvärsklättring.

Direttissima (7b 500 m). Jag & J. hade rackat på och var på väg upp till denna när montesumans hämnd slog till. Jag blev sängliggande hela dagen, vilket möjligtvis var tur för det hade vart karaktärsdanande att fira av i eftermiddagsregnet. 4 första replängderna är tekniska kruxet, den 3e (7b 50 m) sägs vara den finaste replängden på hela fjället, och därför i hela Picos. Extremt estetisk direktled, gjordes först på aid som tredje leden på västväggen, men förstabestigarna firade sedan av och böt ut rivets mot bult för att underlätta fribestigning.

Gizon berri bat naiz/Soy un hombre nuevo (7b+ 450 m) Också en superpopulär led med nästan en bestigning om dagen när vi var där. Kruxet är att lätta från backen, men det finns en 7a+ replängd högt upp på leden som såg ut att bereda de flesta replag stora besvär.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.