Pompe till Everest utan O2!!!!!

Får säga lycka till till Pompe.. hoppas allt går bra.

Poängsystem, benämningar, regler, fusk? Jag i min enfald fick för mig att berg bestegs för den stora spänningens skull.. för att förverkliga sina drömmar.

Har själv drömmar om att göra liknande expeditioner i framtiden men efter att ha läst denna tråden börjar jag undra..
Vil jag verkligen ge mig in i denna världen? Varför ska allt bli en sport? Varför måste regler styra hur en expedition ska gå till? Är det poängavdrag på röda byxor? Kan jag förvänta mig en dopingkontroll när jag bestiger hallandsåsen? Finns det hulliganer på Mt Everest?

Från och med nu går alla mina expeditioner med huckle och solglasögon under pseudonymet Berg S Bestigare för att slippa alla bittra, sura, avundsjuka människor.
 
Får säga lycka till till Pompe.. hoppas allt går bra.

Poängsystem, benämningar, regler, fusk? Jag i min enfald fick för mig att berg bestegs för den stora spänningens skull.. för att förverkliga sina drömmar.

Har själv drömmar om att göra liknande expeditioner i framtiden men efter att ha läst denna tråden börjar jag undra..
Vil jag verkligen ge mig in i denna världen? Varför ska allt bli en sport? Varför måste regler styra hur en expedition ska gå till? Är det poängavdrag på röda byxor? Kan jag förvänta mig en dopingkontroll när jag bestiger hallandsåsen? Finns det hulliganer på Mt Everest?

Från och med nu går alla mina expeditioner med huckle och solglasögon under pseudonymet Berg S Bestigare för att slippa alla bittra, sura, avundsjuka människor.

Bestig du dina berg för den stora spänningens skull, men ska du envisas med massiv exponering i riksmedia, sponsorpengar och "hävda rekordförsök" för att uppfylla dina drömmar får du också räkna med att synas i sömmarna. Är det verkligen så konstigt?

Hade Pompe betalt sin semester ur egen ficka och bara ljugit för sina närmsta om sin Shishapangma bestigning hade inte en j*vel blivit upprörd. Det är mina två ören...
 
Får säga lycka till till Pompe.. hoppas allt går bra.

Poängsystem, benämningar, regler, fusk? Jag i min enfald fick för mig att berg bestegs för den stora spänningens skull.. för att förverkliga sina drömmar.

Har själv drömmar om att göra liknande expeditioner i framtiden men efter att ha läst denna tråden börjar jag undra..
Vil jag verkligen ge mig in i denna världen? Varför ska allt bli en sport? Varför måste regler styra hur en expedition ska gå till? Är det poängavdrag på röda byxor? Kan jag förvänta mig en dopingkontroll när jag bestiger hallandsåsen? Finns det hulliganer på Mt Everest?

Från och med nu går alla mina expeditioner med huckle och solglasögon under pseudonymet Berg S Bestigare för att slippa alla bittra, sura, avundsjuka människor.

Du är ute och cyklar. Corax, Fält och många andra i den här tråden är inte bittra och anvundsjuka. De är djupt passionerade för sin "sport" och reagerar när någon smutsar ner den.

Försöker svara på dina frågor:
Vil jag verkligen ge mig in i denna världen? Det bestämmer du själv.

Varför ska allt bli en sport? Alpinism är lyder inte under RF:s paraply. Det gör inte krocket heller men det finns regler om hur man spelar krocket. Det ena utesluter inte det andra.

Varför måste regler styra hur en expedition ska gå till? Därför att det annars snart kommer att finnas bilväg upp till North Col.

Är det poängavdrag på röda byxor? Nej det är helt ok med röda brallor.

Kan jag förvänta mig en dopingkontroll när jag bestiger hallandsåsen? Nej

Finns det hulliganer på Mt Everest? Vet ej. Är det några AIK:are där just nu?
 
I fridykning av typen djupt ner och upp igen är det "alltid" säkerhetsdykare med nere. Med lufttuber. Går något snett kan de bistå med luft och hjälpa upp.

Så om hon nu vill släpa med sig en säkerhetstub syrgas och genast vända om hon behöver den, så visst. Säkerhetsutrustning måste man få bära med sig. Sen kan man tycka att det är bättre att ha modet att vända innan man behöver O2. Och det finns alltid misstanken om fusk. Vem vet ved som händer i ett tält på 7500 m? Om man inte ens tar med sig syrgas minskar ju misstanken. Å andra sidan är ingen utan tillgång på syrgas på Everest, oavsett. Syrgas kan köpas av andra expeditioner för den som har råd. Säkert också i läger 4 om det behövs.

Problemet blir om hon vill jämföras med Kropps bedrift (var väl förste svensk man utan syrgas?) så blir det pinsamt om hon har sherpas som bär den mesta packningen, ställer i ordning läger och lagt ut syrgas utifall att. Då blir hon bara en av alla turistklättrare, vilka går tretton på dussinet. Oavsett om man hinkar syre eller ej. Och våra medier har inte en susning om skillnaden.

Fridykning av typen djupt ner och upp igen är det alltid säkerhetsdykare med nere och väntar vid 20 - 15 meters djup. Utan luftflaskor. Går något snett (i praktiken blackout) hjälper man fridykaren upp till ytan. Vid ytan kan det dock finnas syrgas för behandling vid skador.
 
Fridykning av typen djupt ner och upp igen är det alltid säkerhetsdykare med nere och väntar vid 20 - 15 meters djup. Utan luftflaskor. Går något snett (i praktiken blackout) hjälper man fridykaren upp till ytan. Vid ytan kan det dock finnas syrgas för behandling vid skador.

Exakt hur det går till är inte saken. Säkerhetsdykarna har ju egna tuber och två regulatorer, eller hur?

Vitsen med diskussionen är att vid dykning finns det till viss del säkerhetsluft, medan att bestiga ett berg med syrgas och bärare som nr 200 efter att massor knatat upp utan inte smäller särskilt högt längre. Speciellt inte om man tänker sig en karriär som "äventyrare" och berätta om vilken hyvens klättrare man är. Gör man det för sitt egen höga nöjes skull skall andra bara skita i hur man gör. När Hillary o Tenzing gick upp med en mindre arme och syrgas var det häftigt för att de var först. Sedan har utvecklingen gått framåt och om några är det bergets hjältar idag är det de som knatar upp och ner med utrustning åt turisterna och plockar ner de som inte orkar längre.

Vi kan jämföra med stunthopp med motorcyklar, eller vad det kallas. För några år sedan var alla imponerade när en kille gjorde första back flipen. Att dyka upp på X-games idag och göra en ren back flip utan en massa annat höjer inga ögonbryn. Vill man spela i den ligan räcker det inte längre. Då får man nöja sig med lokala uppvisningar och hoppa på den nivå man är. Och gott så.

Om man går upp som turistklättrare med eller utan syre för sin egen skull är det bara att gratulera till en fin bedrift och personlig resa. Men sätter man sig själv på en piedestal med sitt rekord blir man synad av andra och blir nedplockad till jorden om det inte är något "rekord" att prata om. För kul rekord av allehanda slag kan man se rekordbyrån på Barnkanalen.

F ö skall jag nästa vecka åka trampbåt över Atlanten, upp för Amazonas, friklättra Aconcagua, åka glidskärm ner tillbaka till min trampbåt och åka hem. Iklädd björndräkt och recitera Ferlin. Det blir rekord. Då blir jag unik, det finns det ingen annan som gjort. På min gata iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=O9419NmGacA
 
Exakt hur det går till är inte saken. Säkerhetsdykarna har ju egna tuber och två regulatorer, eller hur?

Vitsen med diskussionen är att vid dykning finns det till viss del säkerhetsluft, medan att bestiga ett berg med syrgas och bärare som nr 200 efter att massor knatat upp utan inte smäller särskilt högt längre. Speciellt inte om man tänker sig en karriär som "äventyrare" och berätta om vilken hyvens klättrare man är. Gör man det för sitt egen höga nöjes skull skall andra bara skita i hur man gör. När Hillary o Tenzing gick upp med en mindre arme och syrgas var det häftigt för att de var först. Sedan har utvecklingen gått framåt och om några är det bergets hjältar idag är det de som knatar upp och ner med utrustning åt turisterna och plockar ner de som inte orkar längre.

Vi kan jämföra med stunthopp med motorcyklar, eller vad det kallas. För några år sedan var alla imponerade när en kille gjorde första back flipen. Att dyka upp på X-games idag och göra en ren back flip utan en massa annat höjer inga ögonbryn. Vill man spela i den ligan räcker det inte längre. Då får man nöja sig med lokala uppvisningar och hoppa på den nivå man är. Och gott så.

Om man går upp som turistklättrare med eller utan syre för sin egen skull är det bara att gratulera till en fin bedrift och personlig resa. Men sätter man sig själv på en piedestal med sitt rekord blir man synad av andra och blir nedplockad till jorden om det inte är något "rekord" att prata om. För kul rekord av allehanda slag kan man se rekordbyrån på Barnkanalen.

F ö skall jag nästa vecka åka trampbåt över Atlanten, upp för Amazonas, friklättra Aconcagua, åka glidskärm ner tillbaka till min trampbåt och åka hem. Iklädd björndräkt och recitera Ferlin. Det blir rekord. Då blir jag unik, det finns det ingen annan som gjort. På min gata iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=O9419NmGacA


Nej säkerhetsdykarna har inga flaskor dom heller för dom är fridykare dom med.

"Vitsen med diskussionen är att vid dykning finns det till viss del säkerhetsluft"
faller väl då?
 
Nej säkerhetsdykarna har inga flaskor dom heller för dom är fridykare dom med.

"Vitsen med diskussionen är att vid dykning finns det till viss del säkerhetsluft"
faller väl då?

Ok, men då faller ju också vitsen med att ha någon som går bredvid med syrgas i bergen. Om man inte ens behöver back up under flera minuters dyk bortom hjälp, varför ha det när man kan vända på berget. Och oavsett syre, är det en bedrift (allmän, personlig bedrift är det alltid) att ingå i en kommersiell expedition?

Skulle fridykarcommunityen tycka att någon är en hyvens dykare för att denne som gått en snorkelkurs i Egypten där hyrt in dykare med tuber? Skulle inte tro det. Man skulle med rätta bli nedplockad som en glad amatör. Kul att du gillar dykning och spränger dina gränser, men någon världsbedrift är det inte. Svårare än så är det inte.
 
Stämmer inte

Nej säkerhetsdykarna har inga flaskor dom heller för dom är fridykare dom med.

"Vitsen med diskussionen är att vid dykning finns det till viss del säkerhetsluft"
faller väl då?

Nu är det ju inte så att säkerhetsdykare nödvändigtvis inte har flaskor. De kan vara utan och de kan ha. Snackar vi rekordförsök på stora djup har de garanterat flaskor där.

För övrigt förstår jag i och för sig inte relevansen i jämförelsen mellan fridykning och alpinism. Det är två olika verksamheter med två helt olika typer av estetik.

Men jag håller helt med om att det Pompe försöker göra på Everest är en prestation bara på en amatörskala. Hon har nog bättre förutsättningar att lyckas göra något sponsorvärt i sin roll som apneist.


/maurits hjerpe, dykinstruktör
 
Popmes försök att bestiga everest utan syrgas misslyckades.

Såg i GP idag att, hon skriver att hon redan har tagit syrgas. Detta efter tecken på AMS i ABS.
 
Tråkigt för henne, men jag tycker i alla fall att det är hederligt av Annelie att berätta att hon tog syrgas mitt i natten när ingen såg på.
 
Står om upplevelsen på bloggen också; http://deepeverest.se/

Låter ju som det var rätt beslut;
"Men en bit in i natten är det illa. Huvudvärken är värre och jag pratar med en gammal man i tältet som sitter på en stol vid en sjö. Det är inget konstigt med en sjö i tältet, vilket inte är ett bra tecken."
 
Jag hade ett tag ambitionen att driva en site och bli lite mer sponsrad men la ner det. Meningen var att inspirera andra till att göra kul saker men den här typen av kritik man ser i såna här trådar gör att många med mig tappar lusten. Dessutom fick jag höra att jag var självcentrerad när hela min Norgeresa med cykel fanns på en blogg där det bland ett hundratal bilder på vacker natur fanns ett fåtal av mig. Jag behöver inte bilder så det är raderat. De signaler jag sänt har alltid varit att jag är en helt vanlig person utan exceptonell fysik som gör kul saker. Fortsätt ni med ert missunnande. Vi som verkligen lever ett upplevelseliv klarar oss utan att inspirera andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...