Pompe till Everest utan O2!!!!!

Inte heller jag ändrade åsikt.
Vad i bestod hennes sida av egentligen? Hon blev lurad av sherpa, allt var spökskrivarens fel och enda anledningen till att hon kritiserades var för att hon var kvinna?
Bäst att lägga till att jag inte minns helt säkert på om hon sagt det sistnämnda, men det har framförts av flera.
 
En MYCKET intressant artikel,

Skall man nu lägga upp den ena artikeln så anser jag inte att det är mer än rätt att man då också lägger upp när Anneli Pompe svarar på kritiken som riktats mot henne av Janne Corax..

Jag betvivlar nämligen att speciellt många har läst eller för den delen tagit åt sig av det hon svarar.
//Peter

Jag citerar ett klipp:
"Under min kortare tid i alpinistbranschen (klippklätterbranschen är en helt annan femma, trevligare) har jag fått motsatt uppfattning om att det är tabu att prata om andra. Bara det senaste året har jag nog hört mer skitprat bakom andras ryggar än i någon annan sportbransh jag varit med. Jag och Johanna diskuterade det här när vi blivit chockade från att ha pratat med andra klättrare och expeditioner. Kanske är det så att ens egna prestationer verkar bättre om man klankar ner på andras?"

Det är alltså denna "sportbransh" som har eviga diskussioner om "ren klättring", "by fair means", "alpin stil" osv. Hårklyverier om användning av o2, topprep och sherpas.
 
Please define a "climber".

You know, you can fly in many different ways from Stockholm to Helsinki. The easiest way of doing it is paying some money and sitting for one hour on your ass in a commercial plane. That's a bit like being a client in a commercial expedition and I wouldn't really want to call these passengers climbers. Then you could be the pilot in the commercial plane. That's very much like being the guide in a commercial expedition. You get paid for flying the plane and your hands are very tied. Once you've promised to fly the plane you have to do it even if it's shitty weather.

Being a climber is a lot like flying a Cessna with some of your closest few friends. This is what most climbers did in the past and the purist alpinists still do. Somewhere in the process the commercial passengers started using the verb "flying" to describe what they do and thus degenerating the word. Now the situation seems to be that great public doesn't understand any difference in between flying and "flying".

So you mean that it is ok to bullshitting the passenger if you are a pilot?
And if you are a purist alpinist, it is ok to bullshitting anyone?
Why should I define a climber?
Didn´t you get my point?
 
So you mean that it is ok to bullshitting the passenger if you are a pilot?
And if you are a purist alpinist, it is ok to bullshitting anyone?
Why should I define a climber?
Didn´t you get my point?

Seems like you don't understand the whole concept. It's not about bullshitting. If someone claims he or she did something he or she never really did, of course, it's ok to question it. I wouldn't call this bullshitting. Bullshitting is saying you did something you really didn't do.
 
Seems like you don't understand the whole concept. It's not about bullshitting. If someone claims he or she did something he or she never really did, of course, it's ok to question it. I wouldn't call this bullshitting. Bullshitting is saying you did something you really didn't do.

If you go to the absolut beginning of this thread, you will see that the complaint is about a climbing that is not yet done. Nobody has claimed anything. I have only said that if you have opinions about a climbing and how it was done, it is bullshitting if you go on an open forum with complaint against a specific person before the actual climbing is done.
 
So you mean that it is ok to bullshitting the passenger if you are a pilot?
And if you are a purist alpinist, it is ok to bullshitting anyone?
Why should I define a climber?
Didn´t you get my point?

Jo, guider pratar skit om klienter, när de inte hör. Men de får brödet på bordet. Och hur tror det det låter på SAS personalfest?

I detta fall är det som om en passagerare skulle strosa in på piloternas klubb och hävda att hon flugit över Atlanten, fast hon suttit på co-pilotens plats och hållit i spakarna ett tag. Sen hoppade hon av i Nuuk när piloten sade att de var framme i NY, utan att ifrågasätta att taxibilarna liknade snöskotrar. Storyn avslöjades.

Nu säger samma person att hon tänker flyga över Stilla havet. Klart piloter och de som intresserar sig för flygning är lite skeptiska. Skulle hon varit ärlig om stoppet på Grönland och att hon satt på Co-pilotens plats hade få brytt sig. Men visst förtjänar man en andra chans utan att önska någon att misslyckas. Hade det varit i akademiska världen hade det varit one strike and you're out.

Hon får dock räkna med dubbla uppförsbackar denna gång.
 
Jo, guider pratar skit om klienter, när de inte hör. Men de får brödet på bordet. Och hur tror det det låter på SAS personalfest?

I detta fall är det som om en passagerare skulle strosa in på piloternas klubb och hävda att hon flugit över Atlanten, fast hon suttit på co-pilotens plats och hållit i spakarna ett tag. Sen hoppade hon av i Nuuk när piloten sade att de var framme i NY, utan att ifrågasätta att taxibilarna liknade snöskotrar. Storyn avslöjades.

Nu säger samma person att hon tänker flyga över Stilla havet. Klart piloter och de som intresserar sig för flygning är lite skeptiska. Skulle hon varit ärlig om stoppet på Grönland och att hon satt på Co-pilotens plats hade få brytt sig. Men visst förtjänar man en andra chans utan att önska någon att misslyckas. Hade det varit i akademiska världen hade det varit one strike and you're out.

Hon får dock räkna med dubbla uppförsbackar denna gång.

Jag förstår din liknelse, ganska målande. Men reaktionen hos piloterna är ju hysterisk.
Är dom rädda att hon ska ta deras jobb? Hur hotande för marknaden kan hon vara?
Är piloterna så rädda för konkurrens att dom måste prata skit om Stillahavsflygningen innan starten gått. Och jag talar inte om skvaller på piloternas klubb, utan offentligt.
Sen har pilotklubben samtidigt otroligt hög svansföring när de dryftar den omtalade "stilen".
Det går inte ihop, det liknar skott i foten.
 
Jag förstår din liknelse, ganska målande. Men reaktionen hos piloterna är ju hysterisk.
Är dom rädda att hon ska ta deras jobb? Hur hotande för marknaden kan hon vara?
Är piloterna så rädda för konkurrens att dom måste prata skit om Stillahavsflygningen innan starten gått. Och jag talar inte om skvaller på piloternas klubb, utan offentligt.
Sen har pilotklubben samtidigt otroligt hög svansföring när de dryftar den omtalade "stilen".
Det går inte ihop, det liknar skott i foten.

Det här forumet är väl piloternas klubb, liksom Outside och Utemagasinet ibland?

Tror inte det är unikt för klättervärlden. Om jag hävdat att jag paddlat solo till Åland, men i verkligheten åkt med i en K2a till Märket och sedan försökt mörkat om saken, skulle jag få duktigt med skit om jag offentligt går ut och säger jag skall göra PBB och börjar jämföra mig med Magnus Fischer. Som tur är är det färre som utger sig för att vara något de inte inte är i paddelvärlden. Och färre kända troféer för allmänheten.

Det finns väl de som rynkat på näsan åt din trampbåt? Och då har du inte ens försökt bli paddelkändis. Qajaq-paddlare anser att raktframpaddlare i tupperwarekajaker är stillösa osv.
 
Inga sponsorpengar, inga tv-soffa obefintliga möjligheter att bli motivationskonsult.
Inom paddling.

Alltså handlar det om...

Jo det finns rynkade näsor när trampebåten dyker upp. Who cares?
 
If you go to the absolut beginning of this thread, you will see that the complaint is about a climbing that is not yet done. Nobody has claimed anything. I have only said that if you have opinions about a climbing and how it was done, it is bullshitting if you go on an open forum with complaint against a specific person before the actual climbing is done.

Sometimes it's good to question things beforehand, too. Especially if someone has a reputation of bullshitting. You know, David Lama stopped placing more bolts on Cerro Torre once people started questioning his methods.
 
Sometimes it's good to question things beforehand, too. Especially if someone has a reputation of bullshitting. You know, David Lama stopped placing more bolts on Cerro Torre once people started questioning his methods.

You can´t be seriuos!
This is not about placing bolts at all.
This is more about the way the more experienced and established climbers diminish new climbers achivements. Especially if the new ones are good and a potential competitor of sponsor money and medial attention.
 
This is more about the way the more experienced and established climbers diminish new climbers achivements. Especially if the new ones are good and a potential competitor of sponsor money and medial attention.

Most people questioning are not compeeting for sponsor money and will never climb a 8000+ summit. Me included. You don't have to be among the 8 in a olympic 100m final to questioning Ben Johnsons come back.

There is a "new" breed of climbers that doesn't bother to learn the climbing basically. The summit is the only thing that matters, the style is insignificant. The only reason they got their view is 'cause they're standing on shoulders of giants (guides, sherpas, HAPs), but they don't acknowlege it. If you just are frank with the conditions of your climb it's ok for most people.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.