Pompe till Everest utan O2!!!!!

Det är som att jämföra äpplen med Volvo 240.
För att ett världsrekord i fridykning skall vara giltigt så måste det vara genomfört under vissa tydligt reglerade förhållanden. Det är stränga kontroller på att allt går rätt till, kontroller vars motsvarighet inte finns inom alpinism.
Att det finns säkerhetsdykare/kontrollörer under dyket är inget som Pompe kan påverka.
Sen ska man även vara medveten om att det finns olika discipliner inom fridykning där vissa anses finare än andra. Den disciplin som Pompe har valt tillhör... tja, gissa det den som kan!

Om du tittar var det ett svar till en som hävdade att ha tillgång till luft under fridyk skulle vara fusk. Jag talade bara om att det alltid finns säkerhetsluft vid de fridyk Pompe gör. Det har jag heller inget mot och kritiserar henne heller inte för hennes dykning. Säkert värd all beundran.

Läser du ännu längre ser du att jag också tycker det kunde vara ok om hon bär med sig en tub som första hjälpen. Det jag kritiserar är att en curlingexpedition med bärare och utlagda tuber räknas som samma bedrift som den som kör alpin stil.
 
Det känns som alla dessa debatter om "renhet" i klättringen nu går ordentligt till överdrift. Ska vi betrakta alla som varit uppe på Everest och haft tillgång till syrgas (oavsett om den använts eller inte) som usla fuskare allihopa? Då gäller det ju flertalet klättrare, även en hel del som betraktas som "stora" alpinister. I framtiden måste väl då målet vara att gå naken och ensam hela vägen upp och ner (man ska väl inte heller få ta en led som någon annan redan gjort). Dessutom bör förutom skräpet all urin och avföring tas med ända hem....
(man kanske kan fundera över om det inte egentligen handlar om avundsjuka hos vissa debattörer här på Utsidan - "om han/hon gör något som jag aldrig kommer att få möjlighet till så måste jag fan i mej gnälla om saken" )
 
Detta handlar inte om klättring.

Det känns som alla dessa debatter om "renhet" i klättringen nu går ordentligt till överdrift. Ska vi betrakta alla som varit uppe på Everest och haft tillgång till syrgas (oavsett om den använts eller inte) som usla fuskare allihopa? Då gäller det ju flertalet klättrare, även en hel del som betraktas som "stora" alpinister. I framtiden måste väl då målet vara att gå naken och ensam hela vägen upp och ner (man ska väl inte heller få ta en led som någon annan redan gjort). Dessutom bör förutom skräpet all urin och avföring tas med ända hem....
(man kanske kan fundera över om det inte egentligen handlar om avundsjuka hos vissa debattörer här på Utsidan - "om han/hon gör något som jag aldrig kommer att få möjlighet till så måste jag fan i mej gnälla om saken" )

Det ligger mycket i vad du säjer men några fuskare kan ju inte finnas eftersom fusk förutsätter brott mot någon regel. Däremot finns det olika stilar. Är det god stil att misskreditera Pompe innan hon ens gjort sin klättring? Det handlar inte om klätttring. Det handlar om gnäll.
 
Jag har åsikter om allt. Det är ju ett fritt samhälle vi lever i. Från början var detta ett , i mina ögon ojust, påhopp som sen har har fått en vinkling till klättring och stil. Jag struntar faktiskt i hela klättringsdebatten. Jag tycker INTE det är ok att misskreditera prestationer och bedrifter innan dom ens är utförda. Jag tycker ni som är kritiska och misstänksamma mot Pompe kan lugna er tills hon har utfört sin klättring. Hon kommer helt uppenbart ha många kritiska ögon på sig som noga bevakar och mer än gärna tar ner prestationen till lämplig nivå. Det finns absolut ingen anledning att piska upp någon opinion mot Pompe i förväg.

Visst finns det saker jag har åsikter om som inte har hänt, men det är inte relevant i detta fall.

Skälet till att det blir grinigt är dels pga tidigare bravader och dels hennes syfte med sitt klättrande. För oss som klättrar för vår egen skull spelar stilen ingen roll. Det är en fråga för oss själva och vad vi klarar. Men om man har som syfte att bli känd, stå i rampljuset och få sponsorer (Se på mig!) blir frågan viktigare. När Hillary begav sig in i okänt land kan man förstå att det var en större apparat, med syre och t o m ett helt gäng som bar mynten för löner. Men sedan Messner mfl, däribland ett stort antal sherpas, visat att det är fullt möjligt att klättra rent i alpin stil tappar senare syre/bärar-bestigningar sin glans. Ändå är det en massa människor som försöker slå mynt av att köpa en kommersiell plats och curlas upp. Väl hemma får man medial uppmärksamhet, skriver en bok om sin inre syrefattiga resa och blir motivationskonsult. De där mörkhyade i sämre kläder och utan syrgas, orsaken att man ens tog sig genom isfallet, glömmer man snällt bort. Lite kolonial känsla på det. Ingen journalist ställer kritiska frågor, för de hör bara Everest och tänker wow!

Vi är ju båda paddlare. Tänk dig att samtidigt som han polacken solopaddlade över Atlanten var det en annan med följebåt (att sova på), färsk frukt och privat massör. Tror att polacken skulle bli lite sur om den andre fick mer cred för sin bedrift.
 
Skälet till att det blir grinigt är dels pga tidigare bravader och dels hennes syfte med sitt klättrande. För oss som klättrar för vår egen skull spelar stilen ingen roll. Det är en fråga för oss själva och vad vi klarar. Men om man har som syfte att bli känd, stå i rampljuset och få sponsorer (Se på mig!) blir frågan viktigare. När Hillary begav sig in i okänt land kan man förstå att det var en större apparat, med syre och t o m ett helt gäng som bar mynten för löner. Men sedan Messner mfl, däribland ett stort antal sherpas, visat att det är fullt möjligt att klättra rent i alpin stil tappar senare syre/bärar-bestigningar sin glans. Ändå är det en massa människor som försöker slå mynt av att köpa en kommersiell plats och curlas upp. Väl hemma får man medial uppmärksamhet, skriver en bok om sin inre syrefattiga resa och blir motivationskonsult. De där mörkhyade i sämre kläder och utan syrgas, orsaken att man ens tog sig genom isfallet, glömmer man snällt bort. Lite kolonial känsla på det. Ingen journalist ställer kritiska frågor, för de hör bara Everest och tänker wow!

Vi är ju båda paddlare. Tänk dig att samtidigt som han polacken solopaddlade över Atlanten var det en annan med följebåt (att sova på), färsk frukt och privat massör. Tror att polacken skulle bli lite sur om den andre fick mer cred för sin bedrift.

Jo vi är båda paddlare och jag tror att polacken hade andra skäl än att bli motivationskonsult.
Ska vi fortsätta jämförelsen så undrar jag vilka som högljuddast protesterar över en eventuell "följebåtspaddlares" mediala framgångar jämfört med polackens. Jag tror inte det är polacken.
Han vet vad han har gjort och det kan ingen ta ifrån honom.
Men jag förstår vad du menar.

Då är vi tillbaks till vad jag sa förut:
Den här tråden handlar inte om klättring, O2, topprep eller sherpas.
Den handlar om missunnsamhet, avundsjuka, sponsorpengar, publicitet och en stenhård bevakning av vad "konkurrenterna" gör och säjer.


Jag tycker fortfarande att gränsen är överskriden när man misskrediterar Pompe innan hon ens gjort sin klättring. Det kan aldrig hänföras till god stil. Vare sig det handlar om paddling eller klättring.
 
Tänk vad mycket enklare det skulle vara om folk skaffade sig riktiga jobb och betalade för sin egen semester.

Detta gäller alla sponsrade "Äventyrare"

Hans Friedel
 
Men Hans då!

Vad skulle de okunniga journalisterna hitta på till sina feta rubriker då?

Promenerar i snälla berg ibland.
 
Om du tittar var det ett svar till en som hävdade att ha tillgång till luft under fridyk skulle vara fusk.

Nu känns det onekligen som om det är min mun du lägger ord i. Läs mitt inlägg igen, och återkom gärna om hur jag formulerade detta om fusk.


Beträffande att ha syrgas med sig som första hjälpen, så finns det ju redan "etik" och uppfattningar om detta. Personligen så ser jag ju onekligen vissa likheter med att frisola en led, där man har ett topprep som man ju ändå aldrig utnyttjade eftersom det blev så att man aldrig föll. Har man ett topprep så har man och det kommer aldrig att bli samma sak som att leda eller att sola. Jag tror att det är oerhört ont om klättrare som lett leder som skulle påstå att det inte spelar någon roll om man har ett "outnyttjat" topprep eller ej.
Commitment brukar det väl ibland kallas.

Nu ska jag dock iväg och committa mig till stålborsten.
 
Det vore väl jättekul om hon skulle klara att gå upp utan o2, men med tanke på Shisha-turen så kommer iallafall inte jag lita på om hon säger att hon klarade det utan O2.

Det är ju synd att det är så men har man en gång mixtrat med resultaten så kommer man ju inte ha samma trovärdighet igen...
 
Några av världens mest framstående alpinister har föreslagit att man ska införa ett poängsystem och att domare bedömer alpina bedrifter med avseende på "ethics and traditional values". Man har inspirerats av bland annat backhoppningens domarsystem där det inte alltid är den som hoppar längst som vinner. Målet är att man ska ha utarbetat ett poängsystem till sommaren 2012 och då ska även ett internationellt domarteam komma igång med sitt arbete. Alpinister som exempelvs Yvon Chouinard, Chris Bonington och Reinhold Messner har blivit föreslagna som medlemmar i denna jury, som kommer att bedöma 8000-meters-bestigningarna till att börja med, men så småningom även andra expeditioner. Synd bara att juryn inte redan är igång, för det vore intressant att se hur de skulle bedömt Annelie Pompes Everestklättring.

Haha, kul!

Men faktiskt skulle det kunna vara bra att göra ett liknande poängsystem. Ponera att man börjar på 100p. Då förutsätter det att man gör en bestigning i absolut ren stil (ingen extra syrgas, inga fasta rep, inga bärare eller guider osv.). Beroende på vilka hjälpmedel man använder sig av blir det avdrag. På så vis kan två personer som bestigit samma berg ändå jämföras. Den puristiska alpinisten strävar givetvis mot 100, medan en äventyrsturist kanske nöjer sig med 70. Det blir lite som handikapp i golf. Alla kan spela tillsammans på samma hål, men det råder ingen förvirring om kvalitétsskillnaden mellan ett proffs och en glad amatör.

Mvh /Joel
 
A friend of mine asked me to write here and here are my two cents. First of all we need to define few words here. These three words are used in a very different way depending on the context. Particularly there are big differences how seasoned climbers and guided expedition clients use these words.

1. O2-free
2. Solo ascent
3. "by fair means"

I'll start with the first one which is the easiest one: O2-free. What is really legimately "O2-free" is a good question. There's a big difference with Messner or Loretan doing their "O2-free" to the commercial expeditions doing "O2-free". The main difference being that if Messner fucks up somewehere high up the mountain he is there literally "O2-free". For Messner the case of oedema could be fatal. For someone in a guided expedion it would translate to O2 mask being put on your face and being carried down. O2 which someone else (read: a sherpa) has carried in your tent. In real life this same mystic "someone" person who carried the O2-bottles carried the tent up there too. Climbing the Everest in a guided expedition is a bit like doing the marathon in these modern days. It's strenous, yes, but if you fuck up there is the medical team taking care of you.

The second word "solo" is even more hilarious. I've talked with a few guided climbers and they seem to use the word "solo" for an ascent where they've walked a pre-tracked route and during which they've been clipped in the fixed ropes all the way to the summit. Being solo seems to translate to not being dragged up the route in a short rope by a sherpa in the minds of guided expedition clients. I've even read one trip report where someone complained not doing the summit because there was no fixed rope present but in the next sentence he said he'd climbed the mountain "solo". Now if you consider Messner being alone on the mountain making his own track in chest deep powder snow... There are solo ascents and "solo ascents".

By fair means is probably a phrase not used by the commercial expeditions. Usually it's understood in a light weight ascent without the help of fixed ropes or outsourced logistics. Good examples of by fair means are Messner on his solo and Loretan & Troillet on the Hornbein couloir in 1986. In my opinion it's not possible to climb the Everest by fair means at all if there are guided expeditions and their fixed ropes present. I don't think you've climbed the El Capitan if you've only jugged it. You'll have to lead at least few pitches. In my opinion Lars Kronlund's siege ascent of the Hornbein is way more "fair means" than any of these guided things. Calling these guided ascents "siege" would be insulting the word siege.

By the way: being sponsored has no relevance with anything above. There are many public and heavily sponsored expeditions out there who do stuff by fair means.
 
Nu känns det onekligen som om det är min mun du lägger ord i. Läs mitt inlägg igen, och återkom gärna om hur jag formulerade detta om fusk.


Beträffande att ha syrgas med sig som första hjälpen, så finns det ju redan "etik" och uppfattningar om detta. Personligen så ser jag ju onekligen vissa likheter med att frisola en led, där man har ett topprep som man ju ändå aldrig utnyttjade eftersom det blev så att man aldrig föll. Har man ett topprep så har man och det kommer aldrig att bli samma sak som att leda eller att sola. Jag tror att det är oerhört ont om klättrare som lett leder som skulle påstå att det inte spelar någon roll om man har ett "outnyttjat" topprep eller ej.
Commitment brukar det väl ibland kallas.

Nu ska jag dock iväg och committa mig till stålborsten.

OK, jag uppfattade det som att du ansåg att ha tillgänglig luft vid fridyk var likställt med att ha syrgas tillgänglig vid bergsbestigning. Om inte fusk så oetiskt eftersom man inte riskerar lika mycket. I fridykning är det mer eller mindre påbjudet vad jag förstår, i bergsbestigning en diskussionsfråga. Tycker att bärare och sherpas är en viktigare fråga än om man tänker släpa upp en "reservtub". Rent krasst skulle ingen kunna hävda syrgasfri bestigning på kända berg under högsäsong. Där finns alltid tillgång till syrgas om det behövs och man har råd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.