Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Jajamen nu börjar det likna nåt!

Tyckte du det lät lite von oben? Det har du alldeles rätt i.

Pompe har dykt djupare och klättrat högre än jag någonsin kommer göra. Och för det skulle hon kunnat vara värd all respekt, som idrottskvinna eller äventyrare eller så. Men hennes undanflykter imponerar inte alls på mig. Så då kostar jag på mig lite elakheter. Det tycker jag att hon är värd. Hon är ju trots allt en vuxen människa.
 
Kommer osökt att tänka på denna bild:

duty_calls.png


Och denna fantastiska film: http://www.youtube.com/watch?v=Z8IFuz1oer4

Hoppas ni hinner njuta uppe på de höga topparna mellan sponsorjobb och ilska över andras undermåliga/överlägsna prestationer. Bäst är väl att fokusera på att ha kul.

Frånsett eventuella frågor kring upphovsrätt är det väl ingenting av vikt som hänt på något sätt.

Några damer gick upp (fast inte ända upp) på ett berg. Mediarapporteringen blev fel. Jaha? Ingen dog eller skadades.

Fast nu är jag inte någon alpinist så jag förstår väl inte. Lika bäst så kanske.
 
Kommer osökt att tänka på denna bild:

duty_calls.png


Och denna fantastiska film: http://www.youtube.com/watch?v=Z8IFuz1oer4

Hoppas ni hinner njuta uppe på de höga topparna mellan sponsorjobb och ilska över andras undermåliga/överlägsna prestationer. Bäst är väl att fokusera på att ha kul.

Frånsett eventuella frågor kring upphovsrätt är det väl ingenting av vikt som hänt på något sätt.

Några damer gick upp (fast inte ända upp) på ett berg. Mediarapporteringen blev fel. Jaha? Ingen dog eller skadades.

Fast nu är jag inte någon alpinist så jag förstår väl inte. Lika bäst så kanske.

Det där var väldigt roligt.

Jag är inte heller alpinist. Och jag skiter fullständigt i vem som lyckas klättra upp på vilket berg. Men jag gillar inte när folk ljuger för dem som (obegripligt nog) faktiskt bryr sig. Och att stjäla och manipulera bilder i marknadsföringssyfte är bara så väldigt, väldigt fult.
 
Citat från liknande tråd annorstädes:

Lagerpedia article 3556a - Narcissistic Personality Disorder, or just a twat?
Talents, skills and accomplishments tend to be exaggerated, sometimes to the point of lying, as they expect others to recognise them as being superior......Preoccupied with fantasies of success, beauty or love..... Has a sense of entitlement....... Sufferers do usually, however, make a good first impression with other people, yet this is not typically maintained

As with all personality disorders, psychotherapy may help sufferers of Narcissistic Personality Disorder, helping them to relate to others in a more positive way. Medication may help stabilise specific symptoms...... If it is suspected that there are no grounds for diagnosing such a personality disorder then Internet Flogging Therapy (IFT) has been shown to be the most reliable way of dealing with a twat​
 
Tjejernas bilder ar otydliga och visar inte var dom ar, men enligt Tashi (guiden dom sitter med pa bilden) sa stannade dom pa fasta repen, vilket ar inte pa riktiga toppen, inte pa fortoppen (central summit) utan langre ned pa den sa kallade Nord toppen.

Pa vagen upp motte Dan Mazur's gang svenskorna pa vag ned och enligt Mazur sa sa dom att dom varit pa "summit". Inget tal om nagon obskyr for summit.

En Shisha expedition kostar mellan 50 och 100 tkr att genomfora. Kostnader for satellit samtal ar $1/minut. Inte lika billigt som en svensk mobil telefon, men knappast "svindyrt".

Fanns massor med high speed internet och satellite telefoner i Shisha Basecamp. Jag var personligen in kontakt med 5 olika expeditioner pa Shisha under den har tiden. Det var aven klattrare pa Shisha (betydligt skickligare an svenskorna) som gjorde oss uppmarksamma pa lognerna om toppen.

Det gar bra att skylla pa Sherpa, webmaster och Janne Corax, men faktum ar att det ar inte en utan mangder med oriktigheter. Dags att ta ansvar, be om ursakt och ga vidare i livet.
 
Vem får ha synpunkter på andras prestationer?

Corax: Har du själv varit över 8 000 m?

/Stellan


Inom kulturen så är det etablerat och accepterat med en kritikerkår som inte själva är författare, skådespelare, musiker eller konstnärer. Däremot så förväntas dom ha ett kunnande om det dom bedömmer trots att dom inte utövar det själva.

Inom vetenskapen däremot så förväntas vetenskapliga prestationer bedömmas av kollegor dvs. sådana som är experter inom samma område som den som t.ex. publicerat ett forskningsresultat.

Jag tycker nog bedömning av klätter- och andra idrottsprestationer ligger närmare kulturexemplet ovan. Visst går det att ha en god uppfattning om olika klätterprestationers värde utan att man för den skull själv spelar i elitdivisionen.
 
Senast ändrad:
Toppbilder?

Men vad i tusan är det där för toppbilder? Dom kan jag ta här utanför mitt fönster i snöhögen från ishockeyhallen. Tyckte mig läsa att det spenderades EN TIMMA på toppen och jag läste också att det var viktigt med SPONSORER. Och så finns det inga toppbilder som visar vart man varit. Känns som ett skämt, bifogades det fel bilder vid uppladdningen?

//Magnus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.