Lätt alpin isyxa

Hur funkar venom för self-arrest? Någon som gjort det i skarpt läge?

Jag är kanske lite konservativ och försiktig, men jag gillar att ha en långskaftad yxa i handen på snösluttningar och kammar mm. Isyxan är trots allt mer än bara en hjälp att ta sig fram...
För mer tekniska turer och ren isklättring (åtminstone WI4 och uppåt) krävs förstås två yxor men du kommer längre än du tror med en bra alpin yxa.

Skarpt och skarpt. Jag har tränat self arrest med venom-yxor, och de fungerar väl lika bra som andra. Sedan fick jag hejda mig "skarpt" en gång med venom-yxan, men jag var inknuten och egentligen var det mer snön än yxan som bromsade mig. Sedan är mina venom-yxor 57 cm långa, alltså bara 3 cm kortare än min renodlade alpina yxa.

Mvh /Joel
 
50-60 cm lagom, tycker jag

Jag har testat skarp räddning. Vi gled i replag på brant snö, ned mot en spricka (i ett annat replag dog det folk den dan i just den sprickan). Snön var ganska mjuk, så self arresten bestod i att liggande på magen försöka köra ner skaftet i snön och hålla emot utan att yxan rycktes ur händerna. Att glida nedför en brant och försöka köra ner yxskaftet i snön är enklare med en kort yxa än med en lång. Om den är lite böjd tror jag är skit samma, killen som fick stopp till sist hade en DMM Fly, en rätt kass klätteryxa med obekvämt handtag.

Om man går i en vädigt brant sluttning är det kass med yxa längre än 60 cm, man kan inte hålla i huvudet på yxan.

Långa yxor väger mer.

Långa yxor funkar inte till skidbestigning eftersom man inte kan få ned dom i ryggsäcken. Isyxefäsen utanpå en skidryggsäck är så idiotiskt att man skulle vilja be konstruktören att kasta sig utför branten själv med en vass isyxa utanpå ryggan.

Långa yxor är bra om man ska gå på ganska flack lutning och använda den som stöd. Dom är även bra om man ska hugga steg i ganska flack lutning, men dom flesta välkittade kevlarsvenskar använder iallafall stegjärn.
 
Tung isyxa

Edvin, jag läste din fråga och har inget svar, men en fundering. Är en isyxa som väger 245 gram (jag har ägt mobiltelefoner som vägt lika mycket!) ett förtroendegivande verktyg när den verkligen behövs? Jag har använt några olika isyxor:

Snowwalker som är gjord av aluminiumfolie med ett lätt stålhuvud och saknar allt förtroende även om den har de yttre kännetecknen på att vara en isyxa. Jag sågade av den från promenadkäppslång till 50 cm för att det var coolare, men aldrig att jag skulle ta med den på en tur där jag faktiskt riskerade att behöva använda den. Okej, den är väldigt lätt och klart bättre än inget.

MIna quarkar. De är toppen på is och för brant alpinism. Men om man glömmer att ta av fingerskyddet innan man går hemifrån är de extra värdelösa att sätta ner i snön med skaften först, så jag använder mest bladen. Det är enda svagheten.

Om jag skulle köpa en klassisk isyxa skulle jag nog ta en med tyngd i huvudet (=rejält med stål) så man kan hacka steg och sätta bladet ordentligt i hård snö/is, och skaftet skulle ha ordentlig spets så man kunde köra ner den i hård snö. Tycker att både BD och Grivel verkar ha bra alternativ, men har använt en old-school Cosmique som var mycket robust.

Vad är andras erfarenheter av "robusthet" vs lättviktare?

Jacob
 
Jag är lite inne på jacobsters tankegångar. Jag har en gammal Salewa freney som jag som tur är aldrig behövt använda i skarpt läge (annat än för att slippa ett par tiotal meter stigning) men som har många övningsstopp och många hackade steg på nacken. den väger en bit över 600gram och det har vart många lägen då jag känt att lite mer pondus i yxan hade vart önskvärt.

Vid en self arrest så är vikten mindre spännande då man lägger så mycket kroppsvikt över yxan man bara kan, då lär vilken yxa som helst med lite stadigare blad duga oavsett vikt, men när man använder den som det verktyg den är skapt för att vara är det en annan historia.

Min handyxa jag har med mig då jag färdas i skogsmark väger 900gram och är det absolut lättaste jag skulle våga ha med mig om något oplanerat skulle hända. Vikt = pondus.

Tungt kanske men jordnötter innehåller 585 kcal per 100 gram.
 
Tack för alla svar, just det Jacob och Plizken är inne på var vad jag själv funderade på.

Lätt isyxa är ju självklart skönare att bära med sig än en tung och jag är långt ifrån övertygad att vikten och hur lätt det är att hacka ut steg helt hänger ihop. Jag tror mer på ett väl designat blad/skovel/hammare än att tynga ner yxan med extra vikt.

Det som jag var mer orolig för var hus pass lätt det var att t.ex. böja bladet vid self arrest eller hur pass snabbt yxan blir utsliten om jag måste hugga upp steg eller använda den som extra handtag på sten.

Jag har hur som helst klämt och kännt lite på Nano tech yxan nu och jag tycker att huvudet verkar helt ok men spetsen på skaftet känns lite väl krystat så det kommer med största sannolikhet bli en BD venom eller Petzls Sumtech
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skare i Åre Lätt rep Alpin / Bigwall 25
dangermouse lätt alpinism i norge Alpin / Bigwall 7
realout Lätt rygga 65+ Alpin / Bigwall 34
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
orren86 Alpin kurs? Alpin / Bigwall 27
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Edvin m Alpin förare över Chamonix området? Alpin / Bigwall 2
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
Nedar Alpin grundkurs sökes Alpin / Bigwall 6
simonthegraf alpin rock climbing in sweden? Alpin / Bigwall 1
chrtur [TR] - Alpin superklassiker Alpin / Bigwall 4
GrpCAndersson Alpin klættring 2008 Alpin / Bigwall 0
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
chem alpin stil Alpin / Bigwall 41
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
owahlund Alpin utbildning Alpin / Bigwall 8
Ix Alpin ryggsäck Alpin / Bigwall 12
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
Jervhed Alpin sele Alpin / Bigwall 17
Pask Ny alpin hemsida! Alpin / Bigwall 2
0399 Hög alpin kurs Alpin / Bigwall 7
grawin Alpin kurs Alpin / Bigwall 3
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
StefanM- Isyxa/isyxor vid vandring / tekniskt Alpin / Bigwall 3
nsidirop Öva med stegjärn och isyxa Alpin / Bigwall 8
-Jimmy- Bättre sätt att ha isyxa på ryggsäcken? Alpin / Bigwall 7
qwert Isyxa Grivel Alpwing Alpin / Bigwall 1
jonssonmartin ISYXA--KONG Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.