Top 10 basta alpinisterna i modern svensk tid

Bäst??

Här är nästa fråga??

Om man hyr guide och följer denna till topp är det en bedrift eller om man råkar vara kompis
med Elain Ghersen eller dyl och blir uppdragen som andre man på något riktigt stort

Hur skall vi ställa oss till killarna som kvalar in på ovan rader
 
For att det ska raknas ska det vara en replagsbestigning dar det delas pa jobbet om din partner sedan ar guide eller inte spelar ingen roll i min varld.
 
Hur skall vi ställa oss till killarna som kvalar in på ovan rader

Spelar det egentligen någon roll? Inte riktigt så att det är någon tävling för att kora någon som är bäst?! Höjdpunkten som sagt av bergsklättring är när man dela med sig sina intryck bland goda vänners lag!

Men innerst inne vet nog dessa hur de kvalar in sig...... ;)
 
Bäst ??

Vänskap är överskattat!!!!!!!
Tacka vet jag ödmjuka klättrare!
 

Bilagor

  • kamrater.jpg
    kamrater.jpg
    111.1 KB · Visningar: 1,211
  • ödmjuka.jpg
    ödmjuka.jpg
    217.9 KB · Visningar: 1,353
Alpin klättring för mig är lyckan av den total upplevelse man får på ett stort berg och kamratskapen som växer fram från detta. Sedan tillhör det utvecklingen att man klättrar hårdare svårare linjer

Jag håller helt med. Utvecklingen som människa får inte stå tillbaka för utvecklingen av det man sysslar med och blir allt bättre på. Härliga bilder!
 
Lägg ner....

Kul att läsa i denna tråd om svenska klätterbedrifter men att göra en tio i topp på bästa svenska klättrare kan man väll nästan lägga ner va....
;)
 
Vari ligger det en konflikt mellan att lista de basta alpinisterna och fortfarande uppskatta sann alipn vannskap. Den typ av vanner man far genom att genomlida nagra misar bivacker?

Ta inte listan sa seriost. Jag borjade till och med mitt forsta inlagg med att saga att jag lista ett antal personer men inte i nagon rangordning.
 
hmmm... torde inte antalet FAs spela en liten roll i sammanhanget?
Det är ju skillnad på att bestiga något som någon annan redan har gjort och så att säga visat vägen, respektive att ta sig uppför något som ingen annan har varit på alls/lyckats med.
Alpinist för mig är någon som klättrar blandat - dvs på ett högt berg så finns ju olika saker som måste övervinnas. Och svårtillgänglighet är också en faktor.

Listan är intressant, men framförallt det att den är utan rangordning. Olika människor värderar olika.
 
Senast ändrad:
ar fatt inside pa att Magnus Andersson ar en super alpinist av rang med bl a Walker på Gr Jorasses, Cassin på Denali och (kompressor?) på Cerro Torre, plus en massa annat; Super couloir på Tacul.
 
Efter att Peter Askulv, Anders Fersters och Mikael Kivijärvi gjort första vinterbestigning av Kaskasapakte nordvägg 4-6 mars 1987 instiftades ett pris till dem som först upprepade bravaden. Uppenbarligen ansåg man bestigningen vara extremt svår. Priset kneps av Patrik Fransson och Krister Jonsson rätt många år efteråt.

Den kanske lika svåra nordpelaren på samma berg blev vinterbestigen 1964, av Ole Jakob ("Jack") Berg och Thor Kleppen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.