Klättersäsong 2008

Sorry men vi tog ingen kamera pa forsta forsoket. Vi gick sa latt vi bara kunde. Battre an bilder ar att aka dit sjalv. Vill man slippa klattra hart i sken av en panlampa bor man dock sattsa pa en bivack sa blir allt mycket trevligare.
 
Dags att fylla på med bilder med andra ord......

Vårt första besök och med säkerhet inte det sista!

Lätt är kanske alltid rätt men inte alltid lika trevligt = lyxbigwall....:
yosut_01.jpg


Maskinen på de berömda sprickorna utmed väggen:
yosut_02.jpg


Juggingtajm:
yosut_03.jpg


Aida lugnt!
 
Så fyller vi på med lite bonusbilder för att forsätta med en trevlig stil och jag glömde tacka teoek och mellpat för en trevlig inspiration!

Vår första led i området:
yoscrack_01.jpg


Uppvärminingsleden med all utrustningen:
yoscrack_02.jpg


Avslutningsleden på vistelsen:
yoscrack_03.jpg


Snart dags för helg och hemmasprickorna!

Helgklättra lugnt!
 
Big wall

Jäk.... vad ni ligger i :cool:
Ser bra ut saknade wiskey flaskan bland utr annars såg det ut som ett perfekt upplägg för någon dag eller 2 på väggen! uvundsjukan skriker i kroppen, nå så är det att bli gammal och bekväm
keep on going
Ps hur lång tid var ni där?
 
The Nose ??

Japp håller med föregående talare ja innan mig alltså..

The Nose går ju fritt 5,14 numera efter att blivit uppgraderad då det tog ca 10 år innan Lynn Hills bedrift blev repeterad. Så det minsta man kan begära är väl att ni skulle ha klättrat den fritt vinter på rekord tid;)
ps om det inte var The Nose så ber jag om ursäkt men det var ruskigt likt the great roof
 
Ja, det är The Nose - i år är det 50 år sedan förstabestigningen, det blir reunion i Yosemite, i November tror jag (för de som lever)..

Sen misstänker jag att de andra bilderna är (vilt gissat):

1. Manure pile Buttress. Leden är Nutcracker.

2. Washington Column. Leden är South Face.

3. Middle Cathedral Rock. Leden är East Buttress.


Hoppas Yosemite blev allt Ni hoppats på!


peace
 
Ja, det är The Nose - i år är det 50 år sedan förstabestigningen, det blir reunion i Yosemite, i November tror jag (för de som lever)..

Sen misstänker jag att de andra bilderna är (vilt gissat):

1. Manure pile Buttress. Leden är Nutcracker.

2. Washington Column. Leden är South Face.

3. Middle Cathedral Rock. Leden är East Buttress.


Hoppas Yosemite blev allt Ni hoppats på!


peace

Du har 100 % rätt Pierre. Jävligt imponerande att kunna se det på de få bilderna. Det märks att du varit där en hel del.

Ja, Yosemite var ingen besvikelse. Dock hindrade temperaturerna (snitt ca 35 grader) och tiden (vi hade bara två veckor) oss från att klättra några "hårdare" friklättringsleder.

Nu ser det dock ut att bli en skaplig höst i alperna så vi får väl se vad det kan bli av...
 
Hoppas Yosemite blev allt Ni hoppats på!

Jag har redan tankar och planer på att göra ett återbesök nästa år, bara för den skull så var vi och tränade lite offwidth-klättring under dagen ;)

Första delen följer sprickan nedifrån och blir bara större och större....

bisuts_01.jpg


Övre delen och sprickan upp genom taken till vänster:

bisuts_02.jpg


Spricka lugnt!
 
Du har 100 % rätt Pierre. Jävligt imponerande att kunna se det på de få bilderna. Det märks att du varit där en hel del.

Tack - tack !

Jo jag ser Yosemite som mitt andra hem - har tillbringat sammanlagt 12 somrar i dalen och har väl ett hundratal nätter bara på El Capitan...


Kuriosa:

Nutcracker är en av mina favoritleder, har som vana att springa från camp 4 till Manure pile, soloklättra Nutcracker, springa tillbaka till campen, alltid försöka komma under en timme - skön kvällsträning. Jag klättrar nästan uteslutande Nutcracker via den directa 5.9 sprickan - riktigt bra. Jag har även locala tidsrekordet via 5.9 starten; 10min 50sek, John Middendorf har 9min 45 sek via 5.8:an, vilket är det snabbaste den vägen tror jag - iallafall för ett par år sedan. Senaste gången jag soloklättrade leden var juni 2007 - när det gäller antalet klättringar så slutade jag räkna vid 80 klättringar, men tror jag ligger runt 120ggr...
Royal Robbins tillsammans med Liz (hans fru) gjorde förstabestigningen 1967 med enbart kilar som säkringar - leden döptes till Nutcracker Sweet, heter dock numera bara Nutcracker.
Det inträffar många incidenter på Nutcracker, många brutna fotleder och rejäla skrubbsår, men också en del dödsfall - för några år sedan omkom en svensk klättrare då han föll från tredje repan...

South Face Route - Washington Column är en mycket populär led som ni säkert märkte. En led som många börjar med för att få en känsla för bigwall-tekniken. Förstabestigningen gjordes av Layton Kor och Chris Fredericks redan 1964. Leden är friklättrad, dock med en liten detour vid bla Kor Roof, jag var där då och en av mina vänner var involverad minns inte vilket år. Jag personligen har nog klättrat South Face 4ggr, tror jag, snabbaste var med Erica Kutcher på 5tim 40min 2005 - om jag minns rätt. South Face såg sin första svenska bestigning i mitten/slutet av sjuttiotalet har jag för mig...

East Buttress - Middle Cathedral Rock har en väldigt känd förstabestigare - Warren Harding 1954 (!). Detta är även den en otroligt populär led, klättras förmodligen varje dag under sommaren, bästa tidpunkten att klättra är på kvällen - då får man leden för sig själv. Majoriteten av replag tar nog mellan 6 - 12 timmar på sig vilket betyder att alla startar tidigt på morgonen och toppar ut mellan tolv och sex på kvällen. Är man en någorlunda snabb klättrare kan man mycket väl starta vid fyra på eftermiddagen och har då leden helt för sig själv (förutom då för någon enstaka soloklättrare förstås). Mitt personbästa är väl 1tim 37min med Ben Hoit 2001, när jag frisoloklättrar leden gör jag det via högra varianten (repl 5), denna väg gjordes första gången av Yvon Choinard 1961 och kallas för 50 Crowded Variation. Replängd 5 till 11 är bäst om man går den högra delen - inte kaminerna...
Min första frisoloklättring gjorde jag med Jason "singer" Smith - en svinkul kväll med perfekt temperatur i mitten av Juli 2001 kanske? Singer drog sen till Baffin och soloklättrade Mt Thor.


Så det var egentligen inte så svårt att se var bilderna var tagna =)


peace
 
Senast ändrad:

Intressant och "compliments"!

En trevlig känsla i kroppen idag efter gårdagens trevliga länkande av flertalet historiska sprickklätterlinjer kring ''vår'' bakgård..... (perfekta temperaturer och ingen själ så långt ögat kunde nå)

Nya fina skyltar är uppsatta för att hitta: (plus att det städas för fullt däromkring just nu)
crack4_01.jpg


Den mysteriska diedern:
crack4_03.jpg


Bouldersprickan satt upp av en känd engelsman:
crack4_05.jpg


Cracka lugnt!
 
Möjligen lite off-topic men ett klart udda klätterjobb. Fyrverkerishowen på Dalhallas säsongsavslutning inleddes med att jag och Daniel firade nerför bergväggen bredvid scenen och tände pyrotekniska facklor i vackra färger med en stor spotlight på oss för att efter showen få ta emot blommor på scen. Hade väntat oss att vi skulle tända facklorna och märkas så lite som möjlig när vi kom dit men det var uppenbarligen vi som utgjorde numret. Egen loge, greenroom, lyxigt käk, bastu med panoramafönstrer och snuskigt bra betalt:cool:

Daniel på väg ner att kolla väggen.
p9110657vt4.jpg


Daniel monterar facklor.
p9110685ho9.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.