Full fart på Vinson!

Lugn och fin...

Krister.

Om Aftonbladet KLICK! skriver att Freddie Ljungberg gjort kronprinsessan gravid, lackar du på Freddie då, blir upprörd över den sabbade blodslinjen?

Om Aftonbladet Hälsa skriver om det nya super-bantnings pillret, lackar du på Slim-Fit då, i sympati för alla som köpt det när det inte funkar?

De vrider nog ganska mycket för att skapa nyheter.
Inte jobbigt att bli så arg?

Och jo; mr (extreme ski) var brukar du extremåka ngonstans...?

Hittar inte nånstans på M&O hemsida eller blogg nåt om världsrekord el dyl.. Typisk nyhetstorka.

// Niklas
 
f91jsw; sa:
Finns det vedertagna regler för hur man åker skider ner för kontinenternas högsta berg?
Tror att det är ungefär som med trampoliner och höjdhopp. Om man hoppar 4 m högt med hjälp av trampolin så kan man visserligen säga att "jag hoppade 4 meter i höjdhopp", men många skulle tycka att man ljög om man glömde nämna trampolinen.

Men jag tror inte att polisen skulle lägga sig i om jag hoppade över höjdhoppsribbor med hjälp av trampolin hemma i trädgården.

Det tråkiga för "fångadagen-teamet" är att dom kanske blir bättre ihågkomna för att ha utelämnat trampolinen än för att faktiskt ha utfört själva hoppet, som ju är mer än de flesta har klarat. Prestationen är imponerande, men inte presentationen.

P.S. Kul att det alltid kommer till nya medlemmar till utsidan.se vid såna här laddade diskussioner. Välkommna! D.S.
[Ändrat av Vandrare 2006-11-27 kl 18:51]
 
f91jsw; sa:
oddbol; sa:
Carstenz ligger f ö på västra Java, vilket enligt vissa (många?) inte tillhör Oceanien, utan Asien. Det högsta berget på östra Java är något lägre än Carstenz, och väsentligt mer lättklättrat, har jag förstått.

Det ligger på Nya Guinea. Det har diskuterats i en annan tråd och slutsatsen var att enligt de gängse geografiska definitionerna räknas hela Nya Guinea till Oceanien.

Johannes

Om du kollar i vilken kartbok som helst så tillhör indonesiska sidan av Nya Guinea Asien. Du kan också söka på t.ex. Google och kolla på resultatet:
http://images.google.se/images?hl=sv&q=oceania
 
MW; sa:
Jo, tänk vad mycket enklare det blivit nu att få reda på hur det är. Vilken ovisshet vi levt i ända fram till nu när google och wikipedia äntligen ger oss sanningen :)

Wikipedia har väldigt många reviewers, dvs människor som tittar på det som står och rättar till om något är fel. Vissa av dessa är galningar som bygger sin världsbild på vad dom läser i Aftonbladet, men andra är såna som publicerar i Nature och Science. Wikipedia är påväg att ändra uppfattningen om internet-referenser.

Nationalencyklopedin och liknande innehåller bara det riktigt cementerade kunskaperna, ungefär vad som står i läroböcker. Gammalt är ju sant... eller var iallafall.

Vetenskapliga tidskrifter har ofta bara två reviwers plus en editor. Ganska lätt att få igenom skräp, vilket man upptäcker om man läser mycket och med ett kritiskt öga.
 
Re: Re: Fuskare ?

¤Corax¤; sa:
"Olof became the first man to Telemark off the summit of Everest. "Only a few turns later, skis had to be removed however, as the North Ridge was far to barren to allow skiing at this time".

— undrar hur man löser ett sådant problem? Har man med sig sin egen snö som man skyfflar framför sig på något sätt? Kanske en snökanon? Eller utnyttjar man den billiga arbetskraften och har sherpas som skyfflar snö? Eller väntar man till ett år när det är vädrets nycker skapat ett ovanligt tjockt snötäcke, och perfekta förutsättningar för att man ska omkomma in en lavin?

Kollade bilderna från Davo Karnicar descent och konstaderade att att karln är total dödföraktande samtidigt som jag undrar om någon blir gladare av det.

Trist när en fin sport mest av allt påminner om när Breschnew o Reagen jämförde vem som hade störst raket. Ursäkta om jag svär i kyrkan ;)

Per
 
Ta det nu lugnt och fundera lite.

Några saker att fundera på

# Den som först gjorde en seven summit heter Dick Bass och han gjorde Kosciusko-versionen.
Är den någon här i forumet som vill dömma ut honom?

# Någon här i forumet hänvisar till Himalayan Database (www.himalayandatabase.com)
Skulle den webbplatsen vara den som ger hela sanningen?

# Det är många som har åkt ner för Everest och har klarat det. Exempelvis Tormod Granheim, Tomas Olsson polare. Så den listan är lång, eller?

# Har Kit Deslauriers (kitdski.com) åkt ner för Kosciuosko eller Carstenz? Hon åkte väl ett helt nytt berg?

Nu har ni lite att fundera på.


Jag får en känsla av att det är många bittra som skriver här.
Ni gnällde väl till och med på Reutersvärd eftersom han använde syrgas. Men han var ändå den första svensken på Everest!

Jag tror att stämningen på baslägret vid Vinson är trevligare än på det här forumet. Strängen, Olof och Martin och den där Canadensaren har det nog skit bra.

max
 
Re: Re: Re: Fuskare ?

ipg289h; sa:
¤Corax¤; sa:
"Olof became the first man to Telemark off the summit of Everest. "Only a few turns later, skis had to be removed however, as the North Ridge was far to barren to allow skiing at this time".

— undrar hur man löser ett sådant problem?

Min kunskap angående skidåkande från 8000meter är synnerligen begränsad, men jag har i all fall fått äran att lyssna på en mycket intressant diskussion i ämnet.

Förra året spenderade jag en ansenlig tid i ett basläger med några extremskidåkare. Givetvis diskuterade de det kommande försöket på en annan 8000meters topp, men också skidning av Everest. Eftersom berget eventuellt skulle testas senare hade de alla studerat snöfoton av nordsidan från många år tillbaka och de var överens om att pre-monsoon fanns det en överhängande risk att det inte skulle finnas tillräckligt med snö. Därför hade två av dem för avsikt att försöka post-monsoon.

Som en av skidåkarna uttryckte det:
Det sista jag vill vara med om är att komma upp till toppen, för att sedan inse att det inte finns tillräckligt med snö.

Jag ska också tillägga att dessa killar inte var några flummare. De hade redan innan det då aktuella berget minst en skidning från 8000 meter bakom sig. En av dem hade bestigit fyra (eller fem?) 8000m toppar, men hade bara fullföljt två åk utför.

För övrigt så är det väl som med vissa andra sporter nischen. "Inställt på grund av snöbrist" har man hört lite då och då.
 
Re: Ta det nu lugnt och fundera lite.

Oj, ännu en ny medlem.

Han Granheim, som åkte med Thomas Ohlsson, han klättrade ned den biten som Thomas skulle firat, sen traverserade han ut åt sidan. Det räknas inte som skidåkning. Så, där försvann det enda namnet på listan du hade ;) Vilka fler har du?

Men jag håller med dig om att Dick Bass var först med sju toppar, så det borde vara hans lista som gäller. För dom som bryr sig vill säga. För övriga är det enklare att hitta på en egen lista och en egen defenition av skidåkning, eller vad man nu ska göra. Spela monopol på toppen kanske?

P.S. Jag är inte bitter, är bara urless på jobbet jag gör just nu. Roligare att läsa på utsidan. D.S.
 
Vandrare; sa:
MW; sa:
Jo, tänk vad mycket enklare det blivit nu att få reda på hur det är. Vilken ovisshet vi levt i ända fram till nu när google och wikipedia äntligen ger oss sanningen :)

Wikipedia har väldigt många reviewers, dvs människor som tittar på det som står och rättar till om något är fel...

Wikipedia och Google är utmärkat för att söka kunskper och information. Däremot är jag tveksam om jag kan få ett 'sant' svar där om hurivida indonesion tillhör asien eller oceaninen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.