7600 m?

ping; sa:
Jag undrar om det finns några toppar runt eller strax över 7600 m som inte kräver några större tekniska kunskaper,bara att sätta fram pannbenet och knalla på?

Nja, på de höjderna ska man helst vara erfaren alpinist eller ivf ha en majoritet av sådana med på turen. Den högsta lätta toppen tror jag är Broad Peak i Karakoram. I princip ska det vara en promenad. Även Cho Oyou ska vara i det närmast helt oteknisk. I Indiska Himalaya har jag hröt att Nun eller Kun ska vara relativt lätt, vet inte om de når 7600 men de är alla gånger över 7000. Hörde om en brittisk kvinna utan tidigare klättererfarenhet som hängde på en mindre expedition (med kompetenta alpinister) och hon kom upp (och även ned) utan problem.

Per
 
ipg289h; sa:
ping; sa:
Jag undrar om det finns några toppar runt eller strax över 7600 m som inte kräver några större tekniska kunskaper,bara att sätta fram pannbenet och knalla på?

Nja, på de höjderna ska man helst vara erfaren alpinist eller ivf ha en majoritet av sådana med på turen. Den högsta lätta toppen tror jag är Broad Peak i Karakoram. I princip ska det vara en promenad. Även Cho Oyou ska vara i det närmast helt oteknisk. I Indiska Himalaya har jag hröt att Nun eller Kun ska vara relativt lätt, vet inte om de når 7600 men de är alla gånger över 7000. Hörde om en brittisk kvinna utan tidigare klättererfarenhet som hängde på en mindre expedition (med kompetenta alpinister) och hon kom upp (och även ned) utan problem.

Per

Som jag har förstått det har erfarenheten ingen större inverkan på hur man klarar hög höjd,annat än att man vet hur man acklimatiserar sig och ev. känner igen tecknen på att det här funkar inte?
En del grundläggande grepp,spikskor och yxa är väl såna saker som man bör kunna hantera innan man ger sig iväg,sen om jag vill till Världens tak får jag ta resten den dagen.


peter
 
ping; sa:
Som jag har förstått det har erfarenheten ingen större inverkan på hur man klarar hög höjd

Acklimatiseringsvis, ja, man måse acklimatisera sig på nytt varje gång.

Det jag närmast hade i tankarna var vad man på svenska brukar kalla "fjällvett". På hög höjd kan det alltid uppstå situationer, med hårt väder och vind, och då gäller det att veta hur man ska hantera dem. Även ett lätt berg, t ex Mont Blanc, som normalvägen är en promenad kan bli dödligt vid ett snabbt väderomslag. Erfarenhet, kompetens att hantera olika svårigheter, kan i ett sådant läge utgöra skillnaden mellan liv och död.

Per
 
ipg289h; sa:
ping; sa:
Som jag har förstått det har erfarenheten ingen större inverkan på hur man klarar hög höjd

Acklimatiseringsvis, ja, man måse acklimatisera sig på nytt varje gång.

Det jag närmast hade i tankarna var vad man på svenska brukar kalla "fjällvett". På hög höjd kan det alltid uppstå situationer, med hårt väder och vind, och då gäller det att veta hur man ska hantera dem. Även ett lätt berg, t ex Mont Blanc, som normalvägen är en promenad kan bli dödligt vid ett snabbt väderomslag. Erfarenhet, kompetens att hantera olika svårigheter, kan i ett sådant läge utgöra skillnaden mellan liv och död.

Per

Jag brukar alltid ta med ett rese-kit av fiskrens och kaffesump ;).

Nä,skämt åsido så förstår jag vad du menar,visst kan prognoserna slå fruktansvärt fel.Men "fjällvett" räcker inte speciellt långt,bortom teoretiska skydd som typ vindsäck,snöka eller kura ihop bakom en snödriva finns det bara ett alternativ,det är att ta sig ner och in i ett tält.Allt annat är bara ett sätt förlänga lidandet innan man dör,no refound.


peter
 
"En del grundläggande grepp,spikskor och yxa"

Är det här ett skämt eller menar du att man ska ha spikskor på 7600 m?

Jag skulle akta mig från att ta råd inför en bergsbestigning på hög höjd av någon som inte vet att det heter stegjärn.

Jonas
 
jonas_bard; sa:
"En del grundläggande grepp,spikskor och yxa"

Är det här ett skämt eller menar du att man ska ha spikskor på 7600 m?

Jag skulle akta mig från att ta råd inför en bergsbestigning på hög höjd av någon som inte vet att det heter stegjärn.

Jonas

Jag söker råd,jag ger inte.Det var därför jag startade tråden.


peter
[Ändrat av ping 2005-12-20 kl 14:51]
 
ping; sa:
skrev:Men "fjällvett" räcker inte speciellt långt,bortom teoretiska skydd som typ vindsäck,snöka eller kura ihop bakom en snödriva finns det bara ett alternativ,det är att ta sig ner och in i ett tält.Allt annat är bara ett sätt förlänga lidandet innan man dör,no refound.

I "fjällvett" inkluderar jag dels förstånd att ta med sig nödig utrustning dels att kunna hantera den på ett kompetent sätt, vilket kräver viss erfarenhet.

Per
 
Sorry

"Nä,skämt åsido så förstår jag vad du menar,visst kan prognoserna slå fruktansvärt fel.Men "fjällvett" räcker inte speciellt långt,bortom teoretiska skydd som typ vindsäck,snöka eller kura ihop bakom en snödriva finns det bara ett alternativ,det är att ta sig ner och in i ett tält.Allt annat är bara ett sätt förlänga lidandet innan man dör,no refound."


Ledsen, jag måste ha missuppfattat något. Ovanstående såg ut som ett påstående eller del av en argumentation.
 
Re: Sorry

jonas_bard; sa:
"Nä,skämt åsido så förstår jag vad du menar,visst kan prognoserna slå fruktansvärt fel.Men "fjällvett" räcker inte speciellt långt,bortom teoretiska skydd som typ vindsäck,snöka eller kura ihop bakom en snödriva finns det bara ett alternativ,det är att ta sig ner och in i ett tält.Allt annat är bara ett sätt förlänga lidandet innan man dör,no refound."


Ledsen, jag måste ha missuppfattat något. Ovanstående såg ut som ett påstående eller del av en argumentation.

Visst är det en del av en argumentation,men det var inte det du opponerade dig emot,eller hur???

Som jag skriver i ursprungsinlägget så har jag inte nån större teknisk erfarenhet av alpinism,men ynkliga individer har ofta en tendens att haka upp sig på detaljer.
Jag skulle avråda folk från att ta råd av personer som inte ser längre än sin egen näsa.


peter
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...