Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Eftersom tråden nu återigen väckts till liv och jag fått några mail om en specifik detalj i artikeln i Outside så kan det vara smidigt att kommentera det här. En person meddelade att det fortfarande var väldigt rörigt angående vädersträck och riktningar och hänvisade till följande citat av Annelie:
"Vi tittade upp mot den något högre toppen i norr och såg en bräcklig kam med överhängande lössnö. Farligt. Precis vad vi läst om klättringen till Main Summit."

Jag förstår om detta uttalande är mycket förbryllande eftersom det inte på något sätt överensstämmer med informationen på sidan om Shishapangmas geografi.
Det hela är egentligen mycket enkelt.
Om Annelie tittar uppåt mot norr ser hon tibetansk himmel och absolut inget annat. Om hon däremot hade tittat mot sydöst hade hon sett kammen hon beskriver.

Blickar man norrut mot horisonten från Shishapangma ser man Tibets vidsträckta karga slätter och lite över 70km bort ligger berget Tsanglha Ri (6495m). Bilden nedan är tagen med kraftig zoom, troligtvis ca 300mm, från ca 5300-5500m på Shishapangmas sluttningar år 2005 i månadsskiftet mellan oktober och november.
Tangglari0011S.jpg
 
"Outside's kredibilitet"...?

Janne, du skriver: "Jag försöker få Annelie att förstå att Outside's surt förvärvade kredibilitet står på spel." I mitt tycke ett övermaga påstående med tanke på att Outside trackrecord och deras märkliga tystnad i frågan. När nu stormen blåst över och de äntligen kommenterat händelsen föröker de enbart släta över. Man sväljer helt hennes bortförklaringar och uttalar inte någon gång en egen uppfattning eller ber sina läsare om ursäkt! Hur kan du försvara en sådan tidnings agerande och fortsätta som medarbetare? Verkar som alla parter i denna historien är så typiskt svenska och rädda att bita handen som föder!
 
Skjut inte budbäraren

Janne, du skriver: "Jag försöker få Annelie att förstå att Outside's surt förvärvade kredibilitet står på spel." I mitt tycke ett övermaga påstående
---------------------------
---------------------------
----------------------------
Man sväljer helt hennes bortförklaringar och uttalar inte någon gång en egen uppfattning eller ber sina läsare om ursäkt! Hur kan du försvara en sådan tidnings agerande och fortsätta som medarbetare? Verkar som alla parter i denna historien är så typiskt svenska och rädda att bita handen som föder!

Tycker Corax gjort ett mycket bra arbete i denna fråga, dina åsikter om Outside, som jag kan förstå, passar väl bättre att framföra på deras hemsida?

Mikael
 
Ja, efter att ha läst den artikeln så kan man ju inte annat än förundras över hur vissa männsikor - till vilka Pompe uppenbarligen hör - lyckas blåsa upp sin självbild, sitt ego så till den milda grad att hon inte kan se något annat än sig själv som offer för andras misstag och orättfärdiga kritik. Låt mig citera hennes blogg:

Många tycker det är häftigt att vi klättrar utan Sherpas men det känns inte ett dugg coolt. Det är bara tungt och jobbigt och jag förbannar den tunga ryggsäcken. Vi försöker minska på vikten så mycket som möjligt, varje 100 gram ökar exponentiellt i vikt ju högre upp vi bär vikten. Benen känns som alldeles förkokta spaghetti i den tunna luften. Jag andas som under ett maratonlopp och försöker gå minst tio långsamma steg innan jag får stanna och vila. De sherpas vi möter blir imponerade och kallar oss ‘Didi Sherpa’ vilket betyder stora syster Sherpa. Det är komplimang nog för att sträcka på våra böjda ryggar.

Så lät det då. På egen hand släpade hon och kollegan sig själva och sin utrustning upp mot toppen (inte snack om något annat än toppen heller). INNAN målar hon upp bilden av två tjejer som självständigt gör sin pryl. EFTERÅT är hon plötsligt inte ett uns självständig längre utan ett offer för sherpas, kineser, expeditionsarrangörer, guider, spökskrivare etc. Det får en ju att undra hur mycket av allt det andra hon säger, claimar, skriver om som är sant...
 
Någonting är fel här !! I min enkla och filosofiska och rena och trevliga värld så gör man saker och resor och turer och så för sin egen upplevelses skull, för att utforska och lära sig och tänja sina egna gränser lite och så, helt oberoende av vad andra gör, och helt oberoende av den "absoluta nivån per person", och vad andra har gjort och kommer att göra !! Min filosofi kanske inte funkar riktigt om man jagar pengar/sponsorer, men annars borde nog många lära av detta ......
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.