Svensk död i Himalaya

I...... "trotts allt sa gar livet vidare och jag forstar att det ar karleken till bergen som gor det oundvikligt att aka pa expeditioner".

Jag tycker det hela ar jobbigt pa sa satt att jag har en son som jag sa klart vill se vaxa upp och vara en bra pappa till. Samtidigt kan jag inte motsta alla vackra berg.

Sa man stanger av farorna ....

Så man stänger av farorna...... Det är exakt därför som rysk roulette är en så bra jämförelse, för det gör det oundvikligt att missa att man gör just det du beskriver. Jag vet inte på vilken nivå du klättrar, men hägrar K2 så måste du våga se det som ett val mellan sonen och berget för att göra ett sant val. I annat fall lurar du bara dig själv och sviker dina nära. Följer du däremot ditt eget citat, "Alpinist dies thats a part of the game", så är du sann mot dig själv.

Att ta risker är inte oundvikligt - det är ett val. Gör det bara med öppna ögon.

pjhiller vet vad han talar om och han har rätt. Säger sonen "Åk farsan, jag bryr mig inte om du kommer hem", så är det ju grönt ljus!

Plaskdaja skrev: "Jag menar så pass farligt är klättring ändå inte." K2 är just så farligt - eller rättare sagt värre. Att blunda för det leder bara till fler "ojdå". Därav att jag förstör festen.

fraewu har en poäng: "....Att leva som en halv människa, det är ett slöseri av värdefull livstid...... Det är skillnad på att existera och på att leva...." Att sluta med allt man gillar är knappast lösningen - men det går inte att uppleva något som död. Vad som gäller är att hitta en balans - och då går det inte att blunda för vad som är i den ena vågskålen.
 
Det får stå för dig. för övrigt kommenterade jag inte föräldrakonstellationer i allmänhet utan just ett exemplar. Försök inte övertolka allt nu. Men skaffar man barn har man ett 18-årigt commitment, är man inte beredd på det ska man nog fundera en gång till. Barn är inte en accessoar.

Verkligen inte!

Min poang ar just den att de som haller pa med klattring i Himalaya vet vad riskern ar. Jag var pa min forsta expedition 1989 andra 1991 tredje 2009 och fjarde 2010 och nu en femte.

Hog hojd ar farligt kanske ska jag va glad att de hogsta bergen inte lockar utan andra mer tekniska turer pa lagre berg dar hojden inte ar en central del av riskemomentet. Skulle jag pyssla med att forsoka satta upp nya meder pa 8000 meterstoppar sa okar dodspotentialen exponetiellt.

Vi far val se om den drommen infinner sig. Gor den det sa galler det att veta vad man gor for pa den hojden ar marginalerna mindre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Corax Ytterligare en 8000m toppad av svensk! Alpin / Bigwall 17
Brune Svensk tjej har bestigt Mount Everest Alpin / Bigwall 0
seon Svensk klättrare omkommen i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Svensk Speed climb av Cassin Ridge!!! Alpin / Bigwall 17
Magnus H Svensk Himalayaexpedition åtalad... Alpin / Bigwall 485
avslut090330 Top 10 basta alpinisterna i modern svensk tid Alpin / Bigwall 121
trolltind Svensk bestigningen av Torres del Paine Alpin / Bigwall 8
Staffan Andersson 2 döda i svensk everestexpedition Alpin / Bigwall 47
chrtur Nyfiken av modern svensk alpinism? Alpin / Bigwall 43
nitrox50 Touching the void - svensk text Alpin / Bigwall 5
Heide Svensk nytur pa Aconcagua Alpin / Bigwall 0
spass Ueli steck död Alpin / Bigwall 0
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
Vittfarne En befaras död, ytterligare tre saknas i Georgien Alpin / Bigwall 2
Keras2006 Everest: På liv och död, Drömmen om toppen Alpin / Bigwall 47
rockdoc Todd Skinner död Alpin / Bigwall 5
Malindo Patrick Berhault död Alpin / Bigwall 0
madir Mont Blanc på liv och död? Alpin / Bigwall 14
silwerarrow (fd Svenskar i Himalaya 2013) - stängd Alpin / Bigwall 76
E9climbing "Everest is perhaps the single least significant mountain in the entire Himalaya" Alpin / Bigwall 42
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
Hobbe21 Priser i Himalaya? Alpin / Bigwall 0
nikha247 6000m berg i himalaya Alpin / Bigwall 23
mont Bra info om Himalaya. Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.