Literatur

Hej tänkte höra om det är någon som har några tips på bra äventyrs literatur. Har bara läst Kropa 8000+ och tun luft och gillar dom starkt har lästa dom säkert fem tiogånger faktist=) Jag blit hjätte glad för alla svar jag. MVH Albin
 
"Eiger Dreams" av Jon Krakauer. En bok med flera mindre historier med anknytning till klättring. Riktigt bra.
Är det bara om klättring du är ute efter? Om du kan tänka dig annan läsning om friluftsäventyr så kan jag rekomendera "Stor vit galning" (Mad white giant) av Allen Benedict. Den här galningen fick för sig att ta sig genom hela Amazonas på egen hand när han var 22. Han överlevde och skrev en bok. Riktigt kul läsning.
 
Skulle också vilja rekommendera John Longs böcker "Gorilla Monsoon" och "Rock Junction". Galna historier. Pete Boardmans "The Shining Mountain" från 1976 är också ruggigt bra. Fast den kan vara svår att få tag på. Har dock givits ut i samlingsvolymen "The Boardman Tasker Omnibus", som är värd att läsa i sin helhet.
Vill man läsa om riktiga äventyr, utan sponsorer, utan pressbevakning, utan GPS:er, till och med utan kartor, är Benuzzis "No Picknick on Mount Kenya" och samtliga Eric Shiptons böcker (6 st.) väldigt bra. Hur de hårda grabbarna gjorde förr, typ, fast med en ödmjuk stil långt från självförhärligande. Riktigt bra.
Steve Ropers "Camp 4" är också bra, handlar om Yosemites guldålder.
 
Här är några boktips:

Connor, Jeff Dougal Haston - The Philosphy of Risk ISBN 1-84195-340-7
Biografi över den legendariske brittiske alpinisten Dougal Haston som omkom 1977.

Curran, Jim K2 - Triumph and Tragedy ISBN 0-395-48590-8
Handlar om tragedin på K2 1986.

Breashers, David High Exposure - An Enduring passion for Everest and unforgiving places ISBN 0-684-85361-2
Autobiografi och handlar bl a om IMAX-expeditionen till Everest 1996 (samtidigt som tragedin då ett antal omkom).

Bonington, Chris Annapurna South Face - The Classic account of survival ISBN 1-56025-315-0
Chris Boningtons klassiska expedition till världens farligaste berg med bl a Nick Estcourt och Don Whillans.

Messner, Reinhold The Crystal Horizon - Everest - The first solo ascent ISBN 978-0-89886-574-5
Messners legendariska första solobestigning av Everest utan syrgas.

Viesteurs, Ed No Shortcuts to the Top: Climbing the World's 14 Highest Peaks ISBN 978-0767924719
Som titeln handlar den om Viesteurs strävan att klättra de 14 högsta bergen i världen.

Utbudet på svenska är tyvärr något begränsat men på engelska finns det en hel del.
 
Tja Albin,

kolla in min profil. Har listat alla böcker i bokhyllan där. Säg till om du är intresserad av någon så ger jag dig snabbversionen.

Senaste boken som jag läste klart hem på planet hem från Amsterdam ikväll var "The hippie guide to climbing the corporate ladder and other mountains" av Skip Yowell.

Handlar mest om hur Skip och hans polare grundade JanSport och gjorde det till världens största ryggsäckstillverkare. inte så mycket äventyr u den dock även fast Ed Viesturs figurerar i boken då och då, han var sponsrad under många år av Jansport.

Stef
 
Hej

Kan rekomendera Killing Dragons av Fergus Flemming som en riktigt intressant bok ur klätterhistorisk synvinkel.

En annan intressant bok är Son av Mount Everest, skriven av James Ramse Ullman. (tror att det var Bonniers som gav ut den, mitt ex är från 1955, en översättning till svenska.)

Hermann Buhls bok, Nanga Parbat Pilgrimag, The lonely challenge, tycker jag att alla borde läsa. (ISBN 0-89886-610-3)

Mycket nöje!
 
Jag läste precis Gaston Rebuffats bok om alpernas sex klassiska nordväggar. Den kan jag starkt rekommendera - Etoiles et Tempetes (starlight and storms ??). Poetisk skriven utan att vara tramsig.

Mycket har redan nämnts...annars tycker jag att Boningtons självbiografi (i tva volymer )är klart läsvärd - I Chose to Climb + ...
 
Två andra intressanta alternativ:

  • The Mountains of My Life - Walter Bonatti
    En av de större italienska alpinister och hans banbrytande äventyr bland bergen på olika kontinenter. Nyligen så har även CAI äntligen officielt erkänt sina misstag angående den omdiskuterade bestigningen av K2 (1986 rapport).
  • I Falliti e altri scritti - Gian Piero Motti
    En väldigt intressant samling av skrifter (av Motti) som revolutionerande klättring kring trakterna av Piemonte och Gran Paradiso. Motti var en av grundarna till il 'Nuovo Mattino' och hade en väldigt intressant tanke till klättring och alpinism.
 
bra böcker !!

Hej

Här kommer några tips !

Clint Willis / Med livet som insats

David Lagercrantz / Himmel över everest

Maurice Herzog / Annapurna 8000 meter
 
tips på var du hittar massor av bøker på engelska.
www.amazon.uk.co
dær hitter du "alla" bøker som ær listade i denna tråd
pris ex:
reinhold messner "the crystal horizon" ca 10 pund
"no shortcuts to the top" frå 3,5 pund(begagnad bok) ny bok ca 7 pund

robert
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.