Bättre sätt att ha isyxa på ryggsäcken?

Är det någon som har något bättre sätt (än med de normala öglorna) att fästa isyxan på mindre ryggsäckar så att man inte riskerar att få spiken i nacken vid bakåtfall?
 
Inte för att jag har ett bättre sätt men sätt en "gummistopper" på dom vassa delarna borde göra tricket. Fast om det är så brant att det finns risk för att falla bakåt är det inte bättre att hålla balansen med yxan i hand?!
 
Vet inte om det skulle vara bättre men jag brukar ha min ishammare på sidan av säcken, innanför kompressionsremmarna, spiken nedåt, piken bakåt. Fast om din yxa är så lång/din säck så kort att du får spiken i nacken så funkar nog inte den metoden så bra heller.
 
2 andra alterantiv är:

Ha yxan i säcken eller mellan bärrämarna och ryggen, inte alltid så bekvämt men nära till hands.
 
bakåtfall

Den stora risken är väl inte just bakåtfall... Den riktigt stora risken är att inte få följa med karbinbanan upp på morgonen för att liftskötaren inte vill att de andra i karbinen ska bli spetsade. Se till all fixa ett skydd innan resan!!

/Tågresenär och liftåkare.
 
Isyxa

JAg kör oftast med små isyxor (isklätteryxor av alpintyp) när jag åker skidor, då slipper man en jätteyxa (glaciäryxa) som spretar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.