Foto på canvas

Har tänkt att i mitt nya boende ha ett av mina fjällmotiv som tavla, och tänkte låta den skrivas ut på canvas. Nån som har erfarenhet av detta?

* Någon speciell leverantör som kan rekommenderas? (proformat.se? photowall.se?)
* Något speciellt man bör tänka på vid valet av motiv? (Om nu vissa färger tenderar att inte göra sig så bra eller så?)

Bilden jag funderar på:
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=33149

(PS Funderar på att beskära den så att den blir kvadratisk, men är inte riktigt säker på hur det ska skäras ännu...)

(PPS Om jag inte känner mig arty, för då blir det denna: http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=33150)
 
Senast ändrad:
Jag kan rekommendera proformat, de är riktigt bra att ha att göra med. Jag la upp två filer förra onsdagen och vid 15.30 tiden på torsdag fick jag besked om att de skickats (canvastavlor färdigmonterade).

Det viktiga är att ha koll på färgerna. Jag brukar iordningställa bilderna innan storleks- och färgmässigt så de kan skriva ut den direkt. Man kan ladda ner deras icc-profil för canvas och konvertera bilden till den innan man lägger upp den. Det förutsätter dock att man har en bra kalibrerad skärm och att den är riktigt profilerad. Är man osäker så kan man låta dem granska filen så att det blir bra i slutändan.

Jag tror att båda dina bilder skulle göra sig finfint som canvastavlor i den första skulle jag ljusa upp marken något. Nu sitter jag dock vid jobbets skitskärm så det är svårt att se ordentligt.
 
Jag kan rekommendera proformat, de är riktigt bra att ha att göra med. Jag la upp två filer förra onsdagen och vid 15.30 tiden på torsdag fick jag besked om att de skickats (canvastavlor färdigmonterade).

Det viktiga är att ha koll på färgerna. Jag brukar iordningställa bilderna innan storleks- och färgmässigt så de kan skriva ut den direkt. Man kan ladda ner deras icc-profil för canvas och konvertera bilden till den innan man lägger upp den. Det förutsätter dock att man har en bra kalibrerad skärm och att den är riktigt profilerad. Är man osäker så kan man låta dem granska filen så att det blir bra i slutändan.

Jag tror att båda dina bilder skulle göra sig finfint som canvastavlor i den första skulle jag ljusa upp marken något. Nu sitter jag dock vid jobbets skitskärm så det är svårt att se ordentligt.

Kommentera gärna när du har bättre förutsättningar! Har har aldrig pysslat med bildredigering alls, så jag lämnar det nog till proffsen ifall det behövs. Bild nr 2 beskars och ändrades i iPhoto, det är ungefär så långt jag kommer ;)
 
Kommentera gärna när du har bättre förutsättningar! Har har aldrig pysslat med bildredigering alls, så jag lämnar det nog till proffsen ifall det behövs. Bild nr 2 beskars och ändrades i iPhoto, det är ungefär så långt jag kommer ;)

Jag tar en titt på det senare i kväll när jag är hemma! :)
 
Om du har möjlighet att ta dig till Malmö imorgon kan du få en gratischans! Det går just nu en rullande fotomässa genom landet och bland annat Epson är medoch bjuder besökarna på gratis utskrifter på just canvas. http://www.ontrackimaging2008.se/

Jag var på tåget när det var här i Göteborg och skrev ut min tältbild http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=20719 Dock var jag där lite försent för att komma med i Canvas kön. Jag var väl där vid halvtvå och då var kölapparna kring nr 55, medans de höll på att skriva ut de som låg på plats 18. De öppnade vid 11. Så häng på dörren om du kan. Men annars kan du få utskrift på annat papper med. Du kan nog få en hel del bra tips med, plus att de hjälpte mig att redigera bilden lite.

/Kalle
 
tack för tipset karl-petter! jag var där, det var en väntetid på ett par timmar, men jag fick min utskrift.

vad som blev sorgligt tydligt var att bilden inte riktigt duger till att blåsa upp till den storlek jag vill ha den i, det handlar väl om både pixlar, optik och en del skit bakom kameran... nu blev den (ca, har den inte framför mig) 30*50. får se om jag tar min bild nr 2 och vågar testa med den.

det hela slutar väl med att jag köper en bättre kamera så kan jag i alla fall inte skylla på den biten ;)

PS
Startar en ny tråd på det ämnet...
 
Senast ändrad:
Skoj att du lyckades ta dig dit och fick en fin utskrift... nackdelen det där när man börjar kunna få upp dem i storlek, då märker man bristerna...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dragstaren Foto på DVD Fototeknik 5
Gugge Grön Automatisk foto och uppladdning Fototeknik 1
Marcus Wendel Första försöket med UV-foto Fototeknik 0
jämte Användarcentrerad produktutveckling Fototeknik 8
jakobseg Problem vid foto utan blixt Fototeknik 11
MonicaKa Foto: Gigapan Fototeknik 1
olavroer Blogg og foto "On the Road" Fototeknik 6
Reloaded Foto ryggsäck!? Fototeknik 1
Bengt S Expedition-Fråga om foto och dataöverföring Fototeknik 8
pon_pon Kemikalier för foto Fototeknik 2
playground Jag skall köpa foto ryggsäck...... Fototeknik 1
Knapsack Fördjupning i Foto Fototeknik 1
Graip Foto CD Fototeknik 0
Elmfeldt Foto-sidorna Fototeknik 0
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Ante_82 Tung kamerautrustning på turer Fototeknik 51
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
peter1969 Filma på tur? Fototeknik 11
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.