Dia till digitalt

Kvällens diabildsvisning slutade snöpligt i ett haveri (mekanik, inte lampa) så nu tänkte jag få över alla mina dia till digitalformat. Kör sedan fyra år digitalt, så det är allt gammalt på dia som måste konverteras (inte så mycket dock, kanske 1000 bilder). Alltså: Är alla som gör detta lika bra eller finns det experter? Vilken upplösning bör jag satsa på?Finns det andra parametrar?
 
Du bestämmer !

Jag tror det beror på hur kräsen du är med dina bilder. Går själv i de tankarna. Har (av en släkting som fotograferar mycket) fått följande råd. "Välj ut de bilder som du vill göra bildspel av, lämna in dem för scanning. Det är ordentligt skillnad på en profsscanning där scannern ligger på ca 300.000kr och en vanlig hemmascanner". Med lite tur tror jag man kan förhandla sig till ett bra pris.
 
Instämmer i att jobbet görs bäst av proffs. 1000 bilder skulle jag dock klassa som mycket!

Har själv diascanner men det är inte lätt att få bra resultat (är rimligt duktig och använder bra kamerautrustning). Förutom inscanning så behövs diverse korrigeringar i Photoshop. Tid per bild är många minuter även i turboläge! Behöver man dessutom "rensa" bilden från damm etc. så kan du hålla på tills dina barn pensionerar sig...

Men för all del, köp en beg negativscanner (minolta, nikon, canon) med upplösning kring 4000dpi (och med optisk dammrensning) och testa! Det behöver inte kosta så mycket. Inscanningskvalitet beror på användning se mer på t.ex. www.scantips.com
 
Ett alternativ...

Ett alternativ är att fota av diabilderna med en digitalkamera, +går väldigt fort..-dammet följer med men går att fixa hyggligt med ett funktionsmakro i photoshop.
 
Resultat

Per, när du testat kan du väl återkomma med resultat. Jag har tusentals dia som nu bara samlar damm.

Häls/Jan
 
Jag har skannat rätt mycket dia. Det är ingen angenäm uppgift att skanna många dior, det tar rätt mycket tid. 1000 dior innebär nog några dagars arbete. Tyvärr är det dyrt om man ska lämna bort det också.
 
Hp G4050

Jag har nyligen köpte en skanner som kan skanna 16 diabilder åt gången, och kan på något sätt korrigera bort damm. Men jag har inte hunnit prova än.

http://www.dustinhome.se/pd_5010105222.aspx

Per Brune

Har också en sån, sammanfattningsvis måste man först av allt säga att det är extremt tidsödande att scanna.

Kvalitetsmässigt är jag lite osäker ännu, det mesta som scannats är dior 60-talet, tveksam till om kamera och fotograf var för sig eller tillsammans presterat sitt yttersta (tror att de använda kamerorna i sig i många fall varit av enklare typ). Har inga mängder av bilder med modernare kamera, så jag kan inte svara fullständigt.

Men jag har en bekant som arbetar med text och bild, som säger att en sådan här scanner i sig ger fullt godkänd kvalitet för de flesta användningar, gränsande till att det kan funka för vissa professionella applikationer. Så det kanske är mest att diorna är gamla och lite smutsiga, samt tagna med enkel kamera som gör att jag inte vågar ge något toppbetyg ännu.

Men det finns ju ändå ett stort värde i gamla bilder, som inte har med fototeknisk kvalitet att göra, utan främst affektion!
Och visst är det bättre att kunna titta på dem, låt vara med något suddiga bilder eller något dammkorn här och var, än att bara låta dem fortsätta samla damm? Helt klart!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Dia/neg-scanning Fototeknik 8
krippa81 Negativ eller Dia ? Fototeknik 36
peranth S/V dia film Fototeknik 1
falkutsidan Egen framkallning av dia Fototeknik 3
Marcand Dia eller neg film Fototeknik 10
Mikro Framkalla dia själv? Fototeknik 1
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
luktafotogen Billigt: CPP-100 extrabatteri till mobiltelefon. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
grodanbolle Någon som videofilmar till fjälls? Fototeknik 10
antepante filmkamera till skoterfilm Fototeknik 2
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
peter1959 Streama film till tv:n Fototeknik 7
YoinkFox Blixt till Sony a200 Fototeknik 1
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
peter1969 Från system till kompakt.... Fototeknik 7
Linnéasträdgård Är detta ett bra macroobjektiv till Sony? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Stordrulen Konica Minolta drivrutiner till Vista. Fototeknik 16
bodilnylander bildspelsprogram till mac Fototeknik 7
Mezzner Stativfäste till kikare Fototeknik 5
peter1959 AVI Video format till hemsida etc. ???? Fototeknik 4
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
RonnyB Adapter, USA kontakt till svensk? Fototeknik 14
kristofer_wallmark Nya leksaker till min Fujufilm Finepix S5000 Fototeknik 2
Lyrmo Konicaobjektiv till Konica-Minolta Fototeknik 11
lkn02001 manual till minolta 404si Fototeknik 6
apfaktor Glödlampa till Projektor. Fototeknik 2
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Trident21 Kameraväska till Minolta D7D + Vertikalgrepp? Fototeknik 2
7sjunger Kritik till Hemsida Fototeknik 6
Hinka Vattentät väska till kajak Fototeknik 2
matspe Vattentät påse till Ixus 430 Fototeknik 15
tango UV-hus till Pentax optio WR ??? Fototeknik 7
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
majsofi APS till Posterformat Fototeknik 3
bixfeldt Extrablixt till digitalare Fototeknik 3
Pask DV till datorn? Fototeknik 21
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
Netram Digitalt till papper Fototeknik 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.