Spara digitala bilder, storlek, visning etc.

hhhh; sa:
Förutom alla goda råd kan du även helt gratis lagra dina bilder på nätet. http://www.eSnipes.com ger fritt 1GB och jag är helt nöjd med dom.
koivu

Säkert jättebra råd men av de 300GB högkvalitativa bilder man har kanske det inte räcker med att tanka upp endast 1GB av dessa?

Tänk att tanka upp 300Gb, om nu någon skulle erbjuda det ^^. Iaf.

Mvh
Christopher
 
Re: Re: Digitalt

casimir skrev:
...Nu skall jag bara fixa script som gör så mycket som möjligt automagiskt...
Det beror förstås på vad du behöver göra men funktionsmakron klarar ganska mycket.

Jag har funktioner för att ta originalbilden och spara den i olika mappar för olika ändamål, en för bildspel, en för 10x15,en för A4 och en för att skicka till mobiler osv.

Jag skrev lite om makron här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3765.htm
 
Livrem och hängslen

Man kan (eller rent av bör?) se till att också skicka kopior på t ex sina DVD till förvaring på annan plats, i händelse av brand eller inbrott. (Nej, jag tror inte att de medvetet snor mina semesterbilder, men själva hårddisken kan kanske vara intressant...)
 
Re: Livrem och hängslen

alven; sa:
Man kan (eller rent av bör?) se till att också skicka kopior på t ex sina DVD till förvaring på annan plats, i händelse av brand eller inbrott. (Nej, jag tror inte att de medvetet snor mina semesterbilder, men själva hårddisken kan kanske vara intressant...)

Om det är så man tänker (tanken har slagit mig) kanske det ändå vore säkrast/smidigast att skicka en 400gb hårddisk till kompisen? Då får man med alla bilder (förhoppningsvis) och samtidigt har hårddiskar en mycket längre livslängd än 1350st dvd skivor. Billigare blir det dessutom också!

Mvh
Christopher
 
Re: Re: Livrem och hängslen

Gyllengahm; sa:
alven; sa:
Man kan (eller rent av bör?) se till att också skicka kopior på t ex sina DVD till förvaring på annan plats, i händelse av brand eller inbrott. (Nej, jag tror inte att de medvetet snor mina semesterbilder, men själva hårddisken kan kanske vara intressant...)

Om det är så man tänker (tanken har slagit mig) kanske det ändå vore säkrast/smidigast att skicka en 400gb hårddisk till kompisen? Då får man med alla bilder (förhoppningsvis) och samtidigt har hårddiskar en mycket längre livslängd än 1350st dvd skivor. Billigare blir det dessutom också!

Mvh
Christopher

En av mina bekanta som fotograferar mycket och har en kamera som lagar bilderna i råformat (RAW) sparar en kopia av sina bilder på en USB hårddisk, som han förvarar på jobbet.

Per Brune
 
Re: Re: Re: Livrem och hängslen

Brune; sa:
Gyllengahm; sa:
alven; sa:
Man kan (eller rent av bör?) se till att också skicka kopior på t ex sina DVD till förvaring på annan plats, i händelse av brand eller inbrott. (Nej, jag tror inte att de medvetet snor mina semesterbilder, men själva hårddisken kan kanske vara intressant...)

Om det är så man tänker (tanken har slagit mig) kanske det ändå vore säkrast/smidigast att skicka en 400gb hårddisk till kompisen? Då får man med alla bilder (förhoppningsvis) och samtidigt har hårddiskar en mycket längre livslängd än 1350st dvd skivor. Billigare blir det dessutom också!

Mvh
Christopher

En av mina bekanta som fotograferar mycket och har en kamera som lagar bilderna i råformat (RAW) sparar en kopia av sina bilder på en USB hårddisk, som han förvarar på jobbet.

Per Brune

Riktigt bra ju. Tror detta är det enklaste och smidigaste sättet att ha två kopior på sina bilder på två platser, samtidigt.
 
Re: Re: Re: Re: Livrem och hängslen

Gyllengahm; sa:
Brune; sa:
Gyllengahm; sa:
alven; sa:
Man kan (eller rent av bör?) se till att också skicka kopior på t ex sina DVD till förvaring på annan plats, i händelse av brand eller inbrott. (Nej, jag tror inte att de medvetet snor mina semesterbilder, men själva hårddisken kan kanske vara intressant...)

Om det är så man tänker (tanken har slagit mig) kanske det ändå vore säkrast/smidigast att skicka en 400gb hårddisk till kompisen? Då får man med alla bilder (förhoppningsvis) och samtidigt har hårddiskar en mycket längre livslängd än 1350st dvd skivor. Billigare blir det dessutom också!

Mvh
Christopher

En av mina bekanta som fotograferar mycket och har en kamera som lagar bilderna i råformat (RAW) sparar en kopia av sina bilder på en USB hårddisk, som han förvarar på jobbet.

Per Brune

Riktigt bra ju. Tror detta är det enklaste och smidigaste sättet att ha två kopior på sina bilder på två platser, samtidigt.

Glömde skriva att han nog har 2 minst separata hårddiskar i datorn. Om han har, eller bara tänkte skaffa RAID siffra någonting, kommer jag inte ihåg.

Per Brune
 
Format i framtiden?

Nästa lilla problem är att man inte vet vilka bildformat som gäller i framtiden. Nu verkar jpg och RAW vara vanligast i fotosammanhang men man har inte en aning om ifall det går att öppna dessa bilder i en dator om 10 år. Då heter formatet säkert något annat, så det gäller att man konverterar sina bilder i takt med att formaten förnyas.
 
Problemet är att RAW inte är ett filformat.

Olika tillverkare har olika filformat för RAW-filer. Även om Nikons NEF-filer går öppna om tio år är det inte säkert att det går med Minoltas filer.
Det beror på programtillverkarna...
 
Format i framtiden

Att öppna jpg i framtiden kommer inte att vara något problem. Jag har digitala bilder från över 15 år tillbaka som jag kan öppna i många program. Fotar man mycket raw skulle jag nog se till att spara tiffar på dem, framsteg göres med tex .dng formatet.

Extern hd + backup på annan fysisk placering (bra skivor med guldskikt).

En hårddisk kan rasa i princip när som helst så (eller hålla i 5-10 år). "There's no time like the present" gäller verkligen när det gäller säkerhetskopior.
 
Re: Format i framtiden

fredl; sa:
Att öppna jpg i framtiden kommer inte att vara något problem. Jag har digitala bilder från över 15 år tillbaka som jag kan öppna i många program. Fotar man mycket raw skulle jag nog se till att spara tiffar på dem, framsteg göres med tex .dng formatet.

Extern hd + backup på annan fysisk placering (bra skivor med guldskikt).

En hårddisk kan rasa i princip när som helst så (eller hålla i 5-10 år). "There's no time like the present" gäller verkligen när det gäller säkerhetskopior.

Skulle du kunna berätta lite mer om *.dng formatet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
seobserver Vädertåliga digitala systemkamror Fototeknik 7
owahlund Varning för digitala fel vid kopiering Fototeknik 8
Anna Asplund Lagring av digitala bilder Fototeknik 16
frarol digitala funderingar Fototeknik 11
Boots Lagring av digitala bilder Fototeknik 38
persson65 Problem med att sortera digitala bilder Fototeknik 6
ehn Överföring av digitala bilder Fototeknik 3
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
plaskdaja Ta kvälls/natt bilder Fototeknik 10
downhilldesign Behov av bilder från Sunnmöre Fototeknik 3
avslutatmedlemskap160620 Mörka bilder Fototeknik 3
sliwka2002 matta bilder Fototeknik 2
366 Köpa bilder... Fototeknik 12
Jarek Disiga bilder Fototeknik 2
Masse1973 Dammpartiklar i bilder? Fototeknik 3
MTB Är det fusk att manipulera bilder digitalt? Fototeknik 60
EdgeX Förminska digtala bilder med bra resultat? Fototeknik 7
Svenjohansson Lagring av bilder Fototeknik 28
Kroppe Svårt med svartvita bilder. Fototeknik 6
Graip Lagra bilder på CD Fototeknik 15
mblund databas över bilder? Fototeknik 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.