Spara digitala bilder, storlek, visning etc.

Har nyligen skaffat digitalkamera så nu fylls hårddisken relativt snabbt. Mina bästa bilder som kan tänka mig att göra förstoring på någon gång eller så ska jag naturligtvis spara i fullformat (som de lagras i kameran) men många bilder behöver ju inte ha den upplösningen. Min kamera är på 6 megapixel så varje bild blir runt 2,5 MB.

Hur ska jag spara om bilderna för att de ska bli mindre men ändå bra kvalité? Vad för program är lämpligt? Eller ska jag behålla dem i fullformat och köpa en extern hårddisk när det blir fullt?

Finns det något bra bildvisningsprogram där man kan göra en visningslista, dvs ungefär som man gör en spellista för Mp3?. Jag vill alltså visa vissa bilder ur en katalog men inte nödvändigtvis alla (jag vill alltså spara fler bilder än vad jag normalt vill visa och ändå ha dem i samma katalog). Jag vill sedan kunna spara denna visningslista och använda nästa gång jag ska visa bilder.

Tacksam för hjälp!

/Andreas
 
Spara dina filer i sâ hög upplösning som möjligt, hârddiskutrymme är billigt och det är retfullt att ha tagit en kanonbild och inte kunna skriva ut den i stor storlek pga dâlig upplösning.
JPG-filer försämras varje gâng dom sparas sâ TIFF eller liknadne filformat är att föredra.
Men det beror ju lite pâ hur mycket tid du vill lägga ner pâ att fixa med filerna.
Jag skulle iallafall aldrig spara nâgon fil i annat än högsta kvalitet JPG, eller som sagt, helst TIFF
Bästa programmet just nu för bildbehandling tycker jag nog Adobe Photoshop Elements 4 är, kostar ca 800:-

För sortering och bildvisning och allmän snabbfixning av bilder är Picasa nästan perfekt.
Kostar gratis och hämtas här http://picasa.google.com/
 
DVD-skivor.

När jag kommer hem. bränner direkt ut allt jag fotat. Sen tar man och rensar och fixar. Sen bränner man ut resultatet av detta.

Men originalfilerna är dina negativ och dessa bränner man ut direkt.

Christian
 
Re: Digitalt

Jag har fått ett fungerande arbetssätt för att hantera bilder. Omständligt, javisst, men täcker många behov.

Importera ALLA bilder från minneskort/kamera i jpeg eller raw-format. Namnge rullen med löpnummer, datum och beskrivande text

Inscannade bilder sparas i psd format och hanteras på samma sätt som importerade.

Kopiera importerade/inscannade bilder i en katalog till extern hårddisk. Dessa kan därefter arkiveras på CD eller DVD.

Utvalda bilder redigeras för web, utskrift på papperskopia eller montage i layoutprogram. Web sparas i en katalog avsedd för webb i jpg eller gif, utskrifter sparas samma katalogstruktur som orginal som jpg, men med tillägg i filnamn för att skilja dessa åt, ex datum eller storlek på utskrift, DC00001_A4. Bilder som skall användas för andra ändamål sparas i separata arbetsmappar som jpg eller psd beroende på program för vidare anvädning.

Jag har dessutom motsvarande en Excel-fil, med en för varje rulle som importerats och som också används för diafilmer resp negativ.

Schematisk beskrivning finns även på http://www.artmann.se

Programmen för att göra detta? Jag använder Mac OS/X Tiger, iPhoto 6, Photoshop CS samt egenutvecklade web-applikationer och shareware/freeware :)

Nu skall jag bara fixa script som gör så mycket som möjligt automagiskt.

Mvh Casi
 
jag sparar mina bilde ri lit eolika format, jag gör en första sortering och sparar de som blir kvar i rawformat, en andra sortering och sparar dessa i tiff, en tredje sortering sparas i jpg dessa är de bilde rjag visar oftas, de andr aär mest för arkviering, jag har dem dels på hårddisken i datorn men även på en extern hårddisk jag bränner även med jämna mellanrum ut bilderna på cd eller dvd beroende på hur många det är. så alla bilder osm finns i jpg, finns i tiff och alla som finns i tiff finns i raw....

kanske låter krångligt men det är rätt lätt=)
 
ala; sa:
Har nyligen skaffat digitalkamera så nu fylls hårddisken relativt snabbt. Mina bästa bilder som kan tänka mig att göra förstoring på någon gång eller så ska jag naturligtvis spara i fullformat (som de lagras i kameran) men många bilder behöver ju inte ha den upplösningen. Min kamera är på 6 megapixel så varje bild blir runt 2,5 MB.

Hur ska jag spara om bilderna för att de ska bli mindre men ändå bra kvalité? Vad för program är lämpligt? Eller ska jag behålla dem i fullformat och köpa en extern hårddisk när det blir fullt?

Finns det något bra bildvisningsprogram där man kan göra en visningslista, dvs ungefär som man gör en spellista för Mp3?. Jag vill alltså visa vissa bilder ur en katalog men inte nödvändigtvis alla (jag vill alltså spara fler bilder än vad jag normalt vill visa och ändå ha dem i samma katalog). Jag vill sedan kunna spara denna visningslista och använda nästa gång jag ska visa bilder.

Tacksam för hjälp!

/Andreas

Hej Anders!
Vill gärna hjälpa till så här kommer ett seriöst svar.
Precis som någon skrivit så är hårddiskar väldigt billiga idag. Du kan om kanske 2 månader få en 400GB hårddisk för 1200kr (idag 1500kr). Detta ger dig för 1200kr:

400000/1024 = 390,625 "riktiga" GB
Antag att en bild är på 2,5mb ger ->
390625/2,5 = 156250 bilder

Okej. Antag nu att du tycker om foto och tar 8000 bilder totalt under ett år med din kamera.

Vi får:

156250/8000 = 19,5 : dvs 19,5 år.

Summering. Om du köper en hårddisk om två månader för 1200kr och räknar med att ha samma kamera, ta 8000 bilder per år; då behöver du inte köpa ny hårddisk förrän om 19,5 år!

Det säger ganska mycket om hur billiga hårddiskar är i dagsläget! Fast räkna inte med att hårddisken verkligen håller så länge, och för säkerhets skull är det nog bäst att köpa två sådana hårddiskar om något skulle hända med den ena.

Varför ska du då behålla alla dessa bilder i full upplösning? Jo, för i dagsläget kanske du känner att det är onödigt, men om 20-30 år när dina barn ser på bilderna är det klart man vill ha dem i så hög kvalité som möjligt. Och för att spara 1200kr vore det ändå lite onödigt att gå miste om originalen. Det är mitt tips, och jag tror verkligen du kommer ha nytta av det i framtiden då du undrar hur sjutton du kunde vara "så snål" att du sparade bilderna i en lägre upplösning för att spara lite utrymme på hårddisken.

Om du undrar något mer så är det bara att fråga!

Vänliga hälsningar,
Christopher
 
Gyllengahm; sa:
Summering. Om du köper en hårddisk om två månader för 1200kr och räknar med att ha samma kamera, ta 8000 bilder per år; då behöver du inte köpa ny hårddisk förrän om 19,5 år!

Jag är helt inne på din linje! Än är jag långt ifrån att ha lyckats fylla disken på den bärbara!

Det blir en extern disk så snart behovet uppstår.

/Andreas
 
ala; sa:
Det blir en extern disk så snart behovet uppstår.

/Andreas

Köp den på en gång, finns inget retfullare än datorhaverier. Det som jag tycker är bra med extern disk är att den slår jag bara på när den ska fyllas med bilder, filmer etc. Övrig tid är den avslagen vilket gör risken för haveri än mindre än för en hd i din burk som konstant är påslagen och står och mal.
 
Backup

hhhh; sa:
Förutom alla goda råd kan du även helt gratis lagra dina bilder på nätet. http://www.eSnipes.com ger fritt 1GB och jag är helt nöjd med dom.
koivu

Problemet med att lagra på nätet är att man inte har full koll på backupförfarandet. Leverantören kan gå i KK och servern tömms snabbare än kvickt. Men helt klart ett sätt att sprida risker. Om du skaffar en extern HD som backup alternativt bränner DVD skivor (begränsad livslängd) så se till att lagra den hos någon bekant så minskar riskerna också.
 
ala; sa:
Gyllengahm; sa:
Summering. Om du köper en hårddisk om två månader för 1200kr och räknar med att ha samma kamera, ta 8000 bilder per år; då behöver du inte köpa ny hårddisk förrän om 19,5 år!

Jag är helt inne på din linje! Än är jag långt ifrån att ha lyckats fylla disken på den bärbara!

Det blir en extern disk så snart behovet uppstår.

/Andreas

Hej! Kul att höra! Som någon sa efter ditt inlägg så är det verkligen smart med extern hårddisk. Den kan man ju bara slå på när man verkligen vill föra över/visa bilderna. Annars har man den avslagen, vilket i teorin ger en hårddisk som håller många fler år än en som snurrar 24/7. Själv har jag ett kabinett som man kan byta hårddisk i. Så snart tänkte jag uppgradera min lilla 160 till en 400, fast först när de kommer ner till 1200kr nivån ;)

Mvh
Christopher
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
seobserver Vädertåliga digitala systemkamror Fototeknik 7
owahlund Varning för digitala fel vid kopiering Fototeknik 8
Anna Asplund Lagring av digitala bilder Fototeknik 16
frarol digitala funderingar Fototeknik 11
Boots Lagring av digitala bilder Fototeknik 38
persson65 Problem med att sortera digitala bilder Fototeknik 6
ehn Överföring av digitala bilder Fototeknik 3
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
plaskdaja Ta kvälls/natt bilder Fototeknik 10
downhilldesign Behov av bilder från Sunnmöre Fototeknik 3
avslutatmedlemskap160620 Mörka bilder Fototeknik 3
sliwka2002 matta bilder Fototeknik 2
366 Köpa bilder... Fototeknik 12
Jarek Disiga bilder Fototeknik 2
Masse1973 Dammpartiklar i bilder? Fototeknik 3
MTB Är det fusk att manipulera bilder digitalt? Fototeknik 60
EdgeX Förminska digtala bilder med bra resultat? Fototeknik 7
Svenjohansson Lagring av bilder Fototeknik 28
Kroppe Svårt med svartvita bilder. Fototeknik 6
Graip Lagra bilder på CD Fototeknik 15
mblund databas över bilder? Fototeknik 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.