• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

nu var det dax igen...

Re: kostnad??

tvingjohan; sa:
Vad det gäller kostnaden så finns det väl ingen anledning att hacka på skridskoåkningen så länge som nästan alla idrottsarrangemang får bevakning av skattemedel, så fort det är fotbollsmatch så kryllar det ju av poliser och det är inte jag intresserad av att betala för, men jag går inte in på fotbollsforum och gnäller för det.

håller med fullständigt, förbjud fjollboll och skridskoåkning utanför konstrusna rinkar! Visst, fjollbollssupportrarna ter ju sig osedvanligt korkade men skridskofalangen verkar inte ligga långt efter, troligtvis så är det fjollbollssupportrar som åker skridsko.. så måste det vara!
 
-PaTRiC-; sa:
Att det finns puckade dykare gör väl inte de puckade skridskoåkarna bättre eller?

Fast på något sätt tycker jag det, det är uppenbarligen inte enbart skridskoåkare som hamnar i situationer dom inte kan klara ut. En isflaksincident varannan säsong kan för övrigt nog inte anses som kollektiv psykos bland skridskoåkare.

-Palle
 
Palle_Z; sa:
-PaTRiC-; sa:
Att det finns puckade dykare gör väl inte de puckade skridskoåkarna bättre eller?

Fast på något sätt tycker jag det, det är uppenbarligen inte enbart skridskoåkare som hamnar i situationer dom inte kan klara ut. En isflaksincident varannan säsong kan för övrigt nog inte anses som kollektiv psykos bland skridskoåkare.

-Palle

en isflak varannan säsong.. det e väl andra eller tredje olyckan med gruppåkningar? att enskilda ger sig ut på dåraktigheter säger jag inget om, det finns tokfransar i alla sporter/frilufsaktiviteter, men jag tror nog skridskoåkningen slår rekord i "organiserade" olyckor.. men visst, se inte problemet, stoppa huvet i sanden (snön)..
 
Växthuseffekten

-PaTRiC-; sa:
Palle_Z; sa:
-PaTRiC-; sa:
Att det finns puckade dykare gör väl inte de puckade skridskoåkarna bättre eller?

Fast på något sätt tycker jag det, det är uppenbarligen inte enbart skridskoåkare som hamnar i situationer dom inte kan klara ut. En isflaksincident varannan säsong kan för övrigt nog inte anses som kollektiv psykos bland skridskoåkare.

-Palle

en isflak varannan säsong.. det e väl andra eller tredje olyckan med gruppåkningar? att enskilda ger sig ut på dåraktigheter säger jag inget om, det finns tokfransar i alla sporter/frilufsaktiviteter, men jag tror nog skridskoåkningen slår rekord i "organiserade" olyckor.. men visst, se inte problemet, stoppa huvet i sanden (snön)..

Får växthuseffekten hålla på så att vi har + grader hela vintern, så är detta med snö och is ett minne blott.

Per
 
-PaTRiC-; sa:
en isflak varannan säsong.. det e väl andra eller tredje olyckan med gruppåkningar?

Isflaksincidenten du länkar till i början av denna tråd var visserligen en grupp med människor men det var ingen organiserad klubbutfärd vad jag vet. Att ge sig ut ensam på skridskor är för övrigt nog dummare än att ge sig ut i grupp.

-PaTRiC-; sa:
men jag tror nog skridskoåkningen slår rekord i "organiserade" olyckor.. men visst, se inte problemet, stoppa huvet i sanden (snön)..

En olycka med två dödsfall på grund av drunkning i "organiserad" skridskoåkning på 100 år. Hur många drunkningsfall i "organiserad" dykning?

-Palle
[Ändrat av Palle_Z 2006-03-20 kl 15:51]
 
Palle_Z; sa:
En olycka med ett dödsfall på grund av drunkning i "organiserad" skridskoåkning på 100 år. Hur många drunkningsfall i "organiserad" dykning?

-Palle

doh, du jämför äpplen och bananer.. det finns en anledning till att just dykningen till skillnad från skridskoåkningen har ett väl utvecklat utbildningssystem, för att det är skitfarligt om man klantar till det, nackedelen med dykning är att man tyvärr ganska lätt dör om det skiter sig, du jämför frimärkssamlande och alpinism.. Vi är således överens, dykning e farligt MEN va fan har det att göra med puckona på skridsko att göra, jag har rätt att tycka att säkerhetstänket när det gäller skidskoåkning i många fall är patetiskt, skridskoåkarna kan göra mycket för att bättra på säkerheten. meeeen då gnäller man på dykarna istället, e det så att det träffar illa eftersom man inte kan prata om det bristande säkerhetstänkandet?
 
Men Putte inte kan du kalla finåkarna från stan för puckon för att de råkar ut för olyckor. Du vet ju att om man är ute ensam och plurrar i så är det stora felet att man är ensam. Är man många så är det isarnas, mobiltelefonernas, att det inte är organiserade grupper eller vad som helst men INTE att man är för många på samma plats samtidigt. Det ulitmata vore en skridskoåkare med dykar utrustning. Det här med att glida på isen verkar vara för en ELIT så man borde kanske köpa ett par rör, skall de va glapp eller med simfötter.
 
Palle_Z; sa:
Man undrar verkligen. Tacka vet jag dykning, där sker det aldrig några olyckor på grund av slarv/oerfarenhet.
-Palle

Är detta err försök till ironi eller? Olycker innom dykning sker väl _enbart_ på grund av slarv. Följer man säkerhetsreglerna händer inga olyckor. Samma som med som som dött när dom städat upp i skogen efter Gunsan.
 
bananmannen; sa:
Är detta err försök till ironi eller? Olycker innom dykning sker väl _enbart_ på grund av slarv. Följer man säkerhetsreglerna händer inga olyckor. Samma som med som som dött när dom städat upp i skogen efter Gunsan.

Jo, parallellen med dykningen, klättring etc är att det handlar om "fritidssysselsättningar" (klättra, dyka, hugga stormfälld skog) som snabbt fått massor med utövare, med ibland bristande teknik och kunnande, samt kanske tillägget av tidspress vid skogsfällningen.

Eller, är ni säkra på att det inte är teknikens fel, igen? Kanske kan de som dött efter Gudrun inte skyllas på slarv. Dessa dödsfall beror uteslutande på Den Moderna Tekniken. De har haft sina mobiltelefoner på, och fått höra om all skog som rasat ned, för att sedan tunga i hågen ge sig ut i skogen med sågar och diverse tillhyggen, och hamnat under träd. Om de bara haft sina mobiltelefoner avstängda, och slagit på dem först om femti år när skogen ruttnat ned, så hade dessa olyckor aldrig hänt.

Den alternativa förklaringen är att Gudrunolyckorna beror på motorsågarna. Om inte denna Moderna Teknik funnes, så skulle ingen ge sig ut i skogen och såga, utan man skulle tänka ett kollektivt "äh f*n" på skilda dialekter, och gå vidare. Motorsågar ska således hållas avstängda och nedpackade i vattentäta plastpåsar under dagtid, och endast tas fram i en lugn och trygg miljö under kvällar och helger, och då helst inte användas pga det störande ljudet.
 
-PaTRiC-; sa:
(...) jag har rätt att tycka att säkerhetstänket när det gäller skidskoåkning i många fall är patetiskt, skridskoåkarna kan göra mycket för att bättra på säkerheten.

Visst, samtidigt så har inte skridskoåkning så särskilt många incidenter i förhållande till antal åkare (eller åkta timmar eller vad man nu skall jämföra med). Jag är imponerad av vad man lyckats åstadkomma säkerhetsmässigt inom dykning (och fallskärmshoppning med för den delen) med tanke på de risker man utsätter sig för. Samtidigt är det uppenbart inte tillräckligt, precis som du gnisslar tänder över skridskoåkare på flak så sitter jag och gnäller varje gång en dykare flygs till tryckkammare. Dock, jag accepterar det och ser ingen anledning att offentligt hänga ut dykare, som samhälle har vi råd att ta kostnaderna för medborgarnas fritidsintressen.
Dessutom, vill du ge dig på en grupp som brukar hamna på isflak så kan du angripa isfiskare istället.

-Palle
 
bananmannen; sa:
Är detta err försök till ironi eller? Olycker innom dykning sker väl _enbart_ på grund av slarv. Följer man säkerhetsreglerna händer inga olyckor.

Är detta ett försök till ironi eller? Du menar alltså att olyckor inom skridskoåkning sker även om man inte slarvar? Att jag även om jag följer säkerhetsreglerna kan komma att förolyckas när jag åker skridskor?

-Palle
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...